Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 19-11-22 12:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-09-05 08:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 170
Ort: Dalarna
För att producera tx en Toyota Prius krävs som de flesta vet Lithium som inte finns i obegränsade mängder. Där är dock flera flaskhalsar som är även mer bekymrande. Neodyn används till magneterna och Lanthanum använd i batteriet. Till produktionen av en Prius krävs 12-15 kg Lanthanum. Nästen 100% av världens produktion kommer från Kina. Kina kommer nu att kraftigt begränsa exporten härav: http://www.telegraph.co.uk/finance/comm ... ports.html

Även om Kina hade fortsatt med oändrat produktion ville vi stå inför stora problem i de nästa 10-15 år. Med en produktion på 2 millioner el-bilar om året ville det kräva hela världens produktion av Lanthanum. 2 millioner bilar motsvarer enbart 4% av den årliga produktion.

För att avsluta med konklusionen av The Chinese Society of Rare Earths: The elctrification of the private passenger carrying vehicle, unless it is by lead-acid battery technolgy, is a resource limited fantasy if currenlt understood technologies are all taken into account.

http://www.cs-re.org.cn/en/modules.php?name=News&file=article&sid=14

Lika stora problem finns det med Neodyn som används i magneterna. Det finns inte lika effektiva alternativ i dag.

mvh
puffin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-05 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
Kraftiga permanentmagneter behövs ju bara om man väljer att arbeta med synkronmaskiner. Kör man istället med asynkronmotorer behövs inga permanentmagneter alls, men det ställs större mekaniska krav på motorkonstruktionen pga litet luftgap. Mekaniken runt motorn måste alltså tillverkas med bättre precision, axlar och stommar måste göras styvare osv.

Sedan finns ju också möjligheten, i synkronmaskinfallet, att bygga dem med fältmatning istället för permanentmagneter i rotorn. Verkningsgraden sjunker förstås litegrann eftersom det går åt energi till att mata fältlindningarna, men det må kanske vara hänt. Dessutom finns det många bra permanentmagnetmaterial där neodym inte ingår, men den marknaden är tyvärr sådan att varje motortillverkare av prestige- (och kanske licensavgift-) skäl helst använder magnetmaterial som han själv har utvecklat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-07 12:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Ordnung skrev:
Ja det är väldigt intressant puffin - på 100 års sikt kommer metaller bli en knäckfråga inte bara för elbilsfrågan utan för civilisationen som sådan, på samma sätt som oljan är dagens knäckfråga.

------------
Månen, månen, månen...

Var det inte där man skulle hämta dessa metaller...

Annars finns de på diverse andra håll också än just i Kina.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-08 16:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Som Torbjörn nämt så verkar det som att det finns alternativ till ex neodymium så det är nog inget jätteproblem för just elbilar. i Prius'ens fall så är väl Lanthanum kopplat till NiMH batteriet och den typen av batterier är det väl inte så troligt att vi kommer att ha i våra elbilar i någon större utsträckning.

Lithium finns det mig veterligt rätt mycke av och orsaken till varför det bara bryts i större mängder på ett fåtal ställen är att det där är mer lättillgängligt, dvs billigt. Och då är väl kostnaden för Lithium inte någon större del av kostnaden i ett Li-Ion batteri, någon får väl rätta mig där om jag har fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Permanentmagneter kan nog visst bli ett problem, vad jag förstått så är det endast permanentmagnetmototrer man jobbar med i bilindustrin i dag pga de mindre dimensionerna och pga man trots uppfinningar som NFO-drives, tycker det är enklare att styra en perma-motor än en asynkron-motor.

Litium, var det inte det som skule gå så bra att utvinna ur havsvatten?
Eller är det inte ekonomiskt realiserbart?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 14:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det går att utvinna ur havsvatten,. tror jag har länkat till vad det skulle kosta att utvinna ur havsvatten här på forumet men det var ett bra tag sen. Har för mig att det ändå inte var dyrt absolut sett men något i stil med dubbla dagens pris. Frågan är väl då hur mycket Lithium det finns i ett ex 180 kg batteripack som sitter i Chevy Volt och vad det i så fall kostar. Bara råmaterialet.

Sen har som redan nämts Tesla Roadster en asynkronmotor så jag vet inte hur svårt det är att styra den. Fast Teslan kostar ju en del också. Dimensionsmässigt är det nog också ett försumbart problem, Teslans motor är väl stor som en vattenmelon och utvecklar 250 hk, väger 32 kg:

http://auto.howstuffworks.com/tesla-roadster1.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 14:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Nu är ju utrymmet ett mindre problem i en ren elbil, jag tänkte på hybridlösningar där man ofta vill klämma in elmotorn/generatorn mellan motorn och växellådan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 16:17 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 170
Ort: Dalarna
Laban skrev:
Det går att utvinna ur havsvatten,. tror jag har länkat till vad det skulle kosta att utvinna ur havsvatten här på forumet men det var ett bra tag sen. Har för mig att det ändå inte var dyrt absolut sett men något i stil med dubbla dagens pris. Frågan är väl då hur mycket Lithium det finns i ett ex 180 kg batteripack som sitter i Chevy Volt och vad det i så fall kostar. Bara råmaterialet.

Jag har läst tallet 180$ utav ett batteri på 10.000$.
Självklart borde det inte vare ett problem på denna nivån.
Problemet ligger i att man försöker att använda en teknologi som ännu inte är mogen i en stor skala.
Eller för att citera Boschchefen Franz Fehrenbach: "Den som hävdar att elbilen är klar för kommersiella marknaden har antingen ingen aning om teknikutveckling, eller så är man ansvarslös".

Om vi ser på problemet realistisk kommer det att dröja till mitten av 2020'talllet innan elbilen skulle vare klar i en större skala. Nu har vi dock även peak oil som kommer att visa sig långt innan dess. Robert Hirsch som gjorde en rapport till DOE (det amerikanske energiministerium) skriver i en interview bla så här:
Citat:
There’s just no way to sugar-coat it, other than maybe to do what I’ve done on occasion and that is to say that by 2050 we’ll have it right and we will have come through the peak oil recession—quite probably a very deep recession

Länk: http://www.aspousa.org/index.php/2009/0 ... -peak-oil/

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 19:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Nu är ju utrymmet ett mindre problem i en ren elbil, jag tänkte på hybridlösningar där man ofta vill klämma in elmotorn/generatorn mellan motorn och växellådan.


Men frågan är om inte de lösningarna ändå är ett mellansteg som ganska snart ersätts av parallellhybrider med navmotorer, helt utan traditionell kraftöverföring.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-09 21:44 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1198
Ort: Nyköping
torbjorn skrev:
------Men frågan är om inte de lösningarna ändå är ett mellansteg som ganska snart ersätts av parallellhybrider med navmotorer, helt utan traditionell kraftöverföring.


Du menar väl seriehybrider?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 07:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
torbjorn skrev:
Men frågan är om inte de lösningarna ändå är ett mellansteg som ganska snart ersätts av parallellhybrider med navmotorer, helt utan traditionell kraftöverföring.


Och skulle det nu vara ett problem med råmaterial för permanentmagneter och asynkrona motorer inte var lämpliga som navmotorer i bilar så kan man alltid köra med axelmotor varianten istället. En asynkron motor på säg 100 hk/axel skulle räcka väldigt långt och en sån motor borde bli rätt liten om nu Teslans 250 hk motor väger 32 kg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 14:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Navmotorer kan nog aldrig bli asynkrona, det är de för stora och tunga för.
Och med seriehybridkoncept tappar man verkningsgrad.
Endast rena elbilar kan ha asynkronmotorer till rimlig kostnad, ala Tesla.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 20:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Navmotorer kan nog aldrig bli asynkrona, det är de för stora och tunga för.
Och med seriehybridkoncept tappar man verkningsgrad.
Endast rena elbilar kan ha asynkronmotorer till rimlig kostnad, ala Tesla.


Åtminstone på tunga fordon och militärfordon förekommer asynkrona navmotorer. Dock inte med direktdrift till hjulen, utan med en planetväxel emellan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 16:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
En 15KW borstlös permanent magnetmotor Plettenberg Predator 37 är 100 x 80 mm stor och väger 1.900g

Vad väger en lätt 15kW asynkronmotor?

Hur stor är verkningsgraden asynkronmotor jmfd borstlösa permanentmagnetmotorn som motor och som generator?

Här http://www.reuters.com/article/newsOne/ ... 2B20090831 ännu en länk:
Citat:
Jack Lifton, an independent commodities consultant and strategic metals expert, calls the Prius "the biggest user of rare earths of any object in the world."

Each electric Prius motor requires 1 kilogram (2.2 lb) of neodymium, and each battery uses 10 to 15 kg (22-33 lb) of lanthanum. That number will nearly double under Toyota's plans to boost the car's fuel economy, he said.

Toyota plans to sell 100,000 Prius cars in the United States alone for 2009, and 180,000 next year. The company forecasts sales of 1 million units per year starting in 2010.


/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011