Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-11-21 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 19:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
aryan skrev:

Hur stor är verkningsgraden asynkronmotor jmfd borstlösa permanentmagnetmotorn som motor och som generator?

/Aryan


För båda maskintyperna kan man få i stort sett hur hög verkningsgrad man vill, det är en fråga om hur man dimensionerar maskinen och om man tycker att man kan pruta på någon annan egenskap (t ex lågt pris) till förmån för verkningsgraden.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 22:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ok vad bra!

Men vad är då vitsen med permanent magnetmotorn, jag trodde att det altid blev lite större förluster när man använder el/rörelseenergi för att magnetisera ankeret.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-09-12 10:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
Det stora argumentet för permanentmagnetmotorn är att man kan tillåta större luftgap mellan rotor och stator i den, och därmed ställs det inte så stora krav på precision i mekaniken runt motorn. I en asynkronmotor är det mycket viktigt med t ex små lagerspel, att statorn är perfekt rund och att axeln är så styv att man inte riskerar utböjning pga kuggkrafter eller krafter på rotorn som följd av obalans eller magnetisk osymmetri.

Se bara på en vanlig bilgenerator (en enkel synkronmaskin), där kan luftgapet vara över 1 mm utan problem. Jämför sedan med en asynkronmotor med ungefär samma huvudmått (t ex en vanlig trefasmotor, eller enfas asynkronmotor från någon hushållsmaskin), där har man ett luftgap på bara någon eller några tiondels mm. Större luftgap i en asynkronmotor leder ofelbart till dåligt startmoment och låg effektfaktor.

När man använder asynkronmotorer i fordonsdriftsammanhang så väljer man gärna en planetväxel för första nedväxlingssteget efter motorn, just för att slippa ensidigt verkande kuggkrafter som kan böja axeln.
Asynkronmotorer har ju slagit igenom fullt ut när det gäller moderna rälsfordon.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-14 09:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ok i rällsfordon förstår jag att man tar asynkronotorn, där behöver man inte snåla så på vikt eller el som vid ett batteridrivet fordon och asynkronmotorer är betydligt billigare.

Men det där med att luftspalten påverkar verkningsgraden gäller väl alla typer av elmotorer, ju större luftspalt ju mera av magnetiska fältet som försvinner åt sidan ochju sämre effekt i motorn.

Asynkkronmotor utan permanent magnet borde som jag uppfattar det altid ha en sämre verkningsgrad t ex pga av virvelströmsförluster som uppstår i rotorn?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-14 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Nej, som jag fattat det har de likvärdig verkningsgrad.
En del tillverkare har problem att billigt, energieffektivt och störningsfritt varvtalsstyra en asynkronmotor däremot, verkar det.
Läs mer om detta på www.nfodrives.se
...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-14 22:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
När asynkronmotorn går med måttlig eftersläpning så blir rotorförlusterna försumbara jämfört med de järn- och kopparförluster man får i statorn på alla slags motorer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Asynkronmotor.
InläggPostat: ons 09-09-30 22:58 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
THINK CITY

Längd/bredd/höjd 299x160x156 cm
Vikt 940 kg
Toppfart 90 km/h
0-50 km/h 7 sekunder
Maximal räckvidd 85 km
Batterier 250 kg av nickel-kadmium
Maximal lagrad energi 11,5 kWh
Motor Vattenkyld trefas asynkronmotor 27 kW vid 114V
Bromssystem skivor fram, trummor bak
Värme 3 kW elvärme
Kaross av termoplast, tak av ABS-plast.
Det här är väl en Asynkronmotor till?
http://car.pege.org/2004-opel-zafira/electric-motor.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Asynkronmotor.
InläggPostat: tor 09-10-01 07:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
PRIUS skrev:
Det här är väl en Asynkronmotor till?
http://car.pege.org/2004-opel-zafira/electric-motor.htm


Japp, det ser ut som en typisk asynkronmotor med burlindad rotor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Asynkronmotor.
InläggPostat: tor 09-10-01 07:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Det här är väl en Asynkronmotor till?
http://car.pege.org/2004-opel-zafira/electric-motor.htm


Ja kanske, fast det skulle lika gärna kunna vara pm i rotorn.

Kul motor förresten, ingen växellåda står det men ändå 160km/u i toppfart! Motorn gör då(?) 12000 vpm, och ger 215 Nm!

Med samma 195/65 R15 däck som denna http://www.geocities.com/myzafira/desig ... ch1.8.html Zafira innebär det att den ska ha en sluväxel på ca 9:1 (då varvar motorn 11950 rpm vid 160 km/u.)

Med 215 N/m från elmotoraxeln ger det 1935 Nm på hjulaxeln.

Vanliga Zafiran (med automat) har 170Nm på mororaxeln och har en 2.81 reduktion på ettan och 4.12 i slutväxeln. Det ger en ganska lik vridmoment på hjulaxeln, 1968 Nm (i ettan).

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 16:09 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
I pendeltåget X60 sitter det 12 st 250 kw 5800v/m vattenkylda Asynkronmotorer i var enhet, två enheter är ett tåg.Motorerna är cirka 40 cm i diameter och kanske sextio cm långa och ger 6000 kw per tåg, men vid starten och en bit upp i hastighet är det snarare 12 000 kw eller 16 000 hk cirka minus förlusterna i tranformator motor och styrning och transmision.Nu tycker man att dom är för svaga så alla cirka 850 st skall bytas ut till nya starkare motorer. Motorerna har en fast utväxling via en kuggväxel till hjulaxeln.Frekvensen på strömen till motorerna är steglös från 0 till 300 Hz och spänningen är steglös upp till 1400 Volt.Vid normal bromsning bromsas tåget bara med motorerna som generatorer ingen mekanisk broms behövs vid stoppen, bara som hållbroms vid stillastående tåg.
Det är små förluster från dessa Asynkronmotorer och dess styrning vilket man ser på dom små kylpaketen på taket till tåget.Så det går nog bra med den typen av motorer i elbilar med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 10-02-14 06:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
puffin skrev:
För att producera tx en Toyota Prius krävs som de flesta vet Lithium som inte finns i obegränsade mängder.


http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=17677

Citat:
With lithium, there are two main concerns -- cost and availability. Turning first to the second concern, availability, in 2007 it was estimated (PDF) that there were 35 million tons of extractable lithium worldwide. That's impressive considering it's three times the known deposits in 1976. Recently discovered deposits in Australia, Serbia, Argentina and the United States helped bump up the number.

...

It takes about a third of a pound of lithium to deliver a kWh in a battery pack. Current packs for plug-in electric vehicles with gasoline generators like the 2011 Chevy Volt have about 16 kWh, while pure-electrics like the 2011 Nissan Leaf EV have battery packs of 24 kWh or more. That means that just one million tons of lithium could produce 395 million Volts or 250 million Leafs. And with 35 million tons, the primary problem now appears not to be getting enough lithium, but rather getting it fast enough.


Koncentrerar vi oss på själva råvaran bara så kan vi väl då kanske stänga Li ärendet nu va ? :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-14 11:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
I litium järnfosfat (LiFePO4) batterier som "alla" nu verkar rikta in sig på är det en bråkdel av litium som behövs per kwh jämfört med de lithium batterier som sitter i mobiler och datorer, så lithium brist verkar inget problem.

Däremot klarar de inte kyla har jag (och flera) nu tyvär fått uptäcka. Invändiga motsåndet ökar tiofalt rund fryspunkten och de tar varken laddning eller ger höga strömmar när de är kall. Vad som är ännu värre är att kapaciteteten inte kommer tillbaka när de blivit riktigt kalla en gång och jag får redan se om mig efter nya batterier till min elmoppe, trots att de inte alls har klarar antal laddcyklar som de var specade till, det blir en väldig dyr erfarenhet :-( Tur att jg inte byggde en elbil med dem!

Thundersky har nu i höstas ändrat sina batterier så att de motstår kyla mkt bättre genom att "dopa" katoden med yttrium De kallas nu LiFeYPO4 isf LiFePO4. De lär enligt deras spefikationeräven även ha som fördel at antal laddcyklar ökar från 3000 till 5000 (!) vid 70% urladdning och de högsta strömmer som får tas ut är nu 20 ggr nominal kapacitet (CA) mot 10 CA förut. Standard laddnings/urladnningsströmmen har också ökad får 0,3 CA till 0,5 CA. Konstant max laddning och urladdning är oförändrat, både 3 CA.

Yttrium är en ett sällsynt jordartsmetall men jag vet inte hur mkt som går åt i de LiFeYPO4 cellerna per kWh och inte heller. Enligt engelska wikipedia produceras det 600 tom per år och finns det uppsattningsvis 9 miljon ton i reserver.

Asynkronmotorer verkar vara mkt större och tyngre än permanent magnetmotorer av motsvarande effekt eller? Annars är kanske en (3 fas ac) elmotor där man använder ett elektromagnet isf neodym permanentmagnet eller asynkron rotor ett alternativ. Som en vanlig bilgenerator alltså men då som motor. Det skulle givetvis kräva lite ström till ankeret men man kan då slippa de dyra sälsynta magneter och ändå få en lätt motor med hög vridmoment.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-02-16 10:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Annars är kanske en (3 fas ac) elmotor där man använder ett elektromagnet isf neodym permanentmagnet eller asynkron rotor ett alternativ.


Tesla Roadster har väl den typen av motor. 250 hk, 32 kg. Rätt ok alltså.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-02-16 12:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag tror inte det, det verkar vara en induktionsmotor.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-02-16 15:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
I moderna kylkompressorer som matas från frekvensomriktare har man tydligen börjat använda synkronmotorer med permanentmagnetrotor. Men det är ett typiskt "prispressat" fall där man gärna tackar och tar emot att det blir möjligt att bygga motorn med en större luftspalt och billigare mekaniskt utförande, då får man kanske igen det mesta av merkostnaden för styrelektroniken jämfört med ett traditionellt startrelä + kondensator + bimetallöverhettningsskydd.
http://rc.danfoss.com/TechnicalInfo/lit ... 58a202.pdf , länken verkar fungera bara ibland.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011