Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-11-17 23:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-02-16 15:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Verkar ge samma fördelar som inverter VP?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-02-16 19:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4707
Ort: Sundsvall
Ja, uppenbarligen. Framför allt är det väl en fördel att kunna köra kompressorn på lågt varvtal då det inte behövs så mycket kyleffekt, då får man längre gångperioder och mindre energi går till spillo under de första minuterna efter varje start innan trycken har stabiliserat sig i systemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-17 09:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det intressanta är väl att det finns alternativ där råvarorna inte är problemet. Frågan är väl också vad extrakostnaden blir för de olika motortyperna och hur detta förhåller sig till kostnaden för resten av bilen. Jag får för mig att just elmotorn i sig kanske inte är en stor kostnad i sammanhanget, oavsett teknik. Men där kanske någon kan rätta mig.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-17 14:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Denso har en styrbar hastighet av AC motorn i bla Priusen sedan 2003.
http://www.denso.co.jp/motorshow/2003/e ... index.html
DENSO has developed and applied the world's first CO2 car air conditioning system using CO2 as refrigerant for Toyota's fuel cell hybrid vehicle launched last December. Through products like these, DENSO continues to lead the 21st century in the creation of comfortable vehicle environments.
http://www.denso.co.jp/motorshow/2003/e ... ressor.jpg
Här mer om Teslas nya motor.
http://www.teslamotors.com/blog4/?p=67
http://www.teslamotors.com/images/conte ... energy.gif
375 volt AC induction air-cooled electric motor with variable frequency drive.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011