Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 11:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Har Tristan Honeywill rätt?
Ja! 75%  75%  [ 3 ]
Nej! 25%  25%  [ 1 ]
Antal röster : 4
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-09-09 09:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Så klocken ledare som var skriven i juninumret av Automotive engineer får man sällan läsa:
http://findarticles.com/p/articles/mi_7 ... ntent;col1

T.ex:
Citat:
A recent survey of German motorists commissioned by Conti suggests that public awareness of electric vehicles is high. Many believe that, when they come to change their car in five years' time, they could swap their internal combustion engine for an electric motor. Surprisingly few said they didn't have enough information about the technology to pass comment.

It goes to show how much the public is discussing the technology. Part of this must also be due to the industry's engagement on the subject. To get access to finance for R&D, it's been necessary for OEMs to talk much more about the prospects for electric vehicles. That's sensible and is bringing difficult issues such as the problem of charging infrastructures to the fore.

And, while it's encouraging that there's probably going to be a market for a lot of expensive R&D work, it's also important that the public is aware of the developments under way in internal combustion engines. It's not just range extenders for electric vehicles conventional engines could get plastic turbos, turbines spinning on magnetic bearings, and electrostatic ignition systems that mean there's no spark plug.

The industry needs to ensure that the public understands the value and enormity of such advances. They might not be as politically correct as lithiumion, but other technologies ought to be part of a mature debate about the car industry's ideas to cut CO2 emissions.

And the fact is that the effect of introducing downsized engines in significant volumes will be a lot greater in the short term than that of a small number of battery-powered cars charged by a coal-fired energy grid.


Citat:
Engine designers need a more ambitious target to work towards. VW started production of its 1.4-litre TSI engine in 2006, achieving a power density of 90kW/litre, giving the Golf fuel consumption of 7.4 litres/100km and CO2 emissions of 178g/km.

You should be able to get 100g/km in a gasoline-powered Golf-class car. It's an ambitious target and would mean more radical downsizing and fewer cylinders.

The finished vehicle won't necessarily be a ball of fire to drive, but it's not impossible. The real challenge is priming the market for such cars. The public need to be inspired about the potential for all powertrains, not just electrics.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 07:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tycker han överreagerar lite. Det pratas väl vitt o brett om downsizing, t.o.m BMW och Merzedes pratar 3 cyl motorer. Har för mig att VW pratade om en 3 cyl även till Passat.

Men han har väl rätt i problematiken, som även nämnts av biltillverkarna. Vad det än blir för teknik som kommer att ta över så måste dom tjäna pengar under tiden och en överdriven tro på när elbilar/pluginhybrider släpps i storskaliga volymer samt vad dom erbjuder initiellt är inte nödvändigtvis hälsosamt för branschen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-09-10 14:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
Tycker han överreagerar lite. Det pratas väl vitt o brett om downsizing, t.o.m BMW och Merzedes pratar 3 cyl motorer. Har för mig att VW pratade om en 3 cyl även till Passat.

Men han har väl rätt i problematiken, som även nämnts av biltillverkarna. Vad det än blir för teknik som kommer att ta över så måste dom tjäna pengar under tiden och en överdriven tro på när elbilar/pluginhybrider släpps i storskaliga volymer samt vad dom erbjuder initiellt är inte nödvändigtvis hälsosamt för branschen.


Eller miljön
De pratar, men marknadsavdelningarna vill bara höra talas om hybridvarianter eftersom alla andra kommer att skryta om det på kommande bilmässa.
Vad hände t.ex med BMWs turbosteamer? Pengarna gick till annat som vi vet.
Så några kraftigt downsizade eller på annat sätt innovativa, konventionella bilar kommer vi nog att få vänta på tills hybriderna "floppat" på liknande sätt som Collin o Co skriver att etanolboomen gjort.
På detta sätt har fossilindustrin köpt sig värdefull tid.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Vad hände t.ex med BMWs turbosteamer? Pengarna gick till annat som vi vet.


Eller så kanske tekniken helt enkelt inte fungerade. För dyr, ineffektiv osv osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-18 09:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Så några kraftigt downsizade eller på annat sätt innovativa, konventionella bilar kommer vi nog att få vänta på tills hybriderna "floppat" på liknande sätt som Collin o Co skriver att etanolboomen gjort.
På detta sätt har fossilindustrin köpt sig värdefull tid.


Ja man kan väl misstänka att oljebolagen pumpar in pengar i bilindustrin. Ta ex detta:

http://green.autoblog.com/2009/09/09/oe ... gen-angle/

Nu är det alltså elbilar, som drivs av väte :-) Iofs så är detta sant men det är lite roligt att man hanterar problemet på detta sätt. Sen har flera tillverkare gått ut med motstridig information den senaste tiden. Man undrar varifrån detta kommer då. Man kan misstänka oljeindustrin som har betydligt mer att vinna på en väteekonomi än om vi börjar köra på el istället.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011