Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 09-09-28 10:10 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Citat:
Elbilar kommer aldrig att slå igenom på bred front och de förblir små och opraktiska. Det säger Wolfgang Hatz, chef för utvecklingen av motorer och drivlinor hos Volkswagen Group.

...
Någon vanlig mellanklassbil med elektrisk drivlina tror han inte att vi kommer att få se på gatorna inom överskådlig tid:

- De närmaste åren är det fossila bränslen som är mest aktuella för bilindustrin.
...


http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article645101.ece

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-28 13:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja chefen för utveckling av motorer och drivlinor kanske inte vurmar speciellt mycket för elbilar.

Citat:
De eldrivna stadsbilarna blir små och opraktiska, spår Wolfgang Hatz.


Man kan väl fråga sig hur praktiskt det är med en stor bil när man åker ensam in till jobbet. Vilket väl 90% av all daglig körning står för, dvs, man åker ensam in till jobbet och tillbaka.

Och som nämndes som en kommentar till artikeln:

Citat:
Liten, mindre, elbil?
Problemet: "De eldrivna stadsbilarna blir små och opraktiska"
Lösningen: "..skala ner bilarna, vikten och storleken"
Resultatet: En liten opraktisk bil som drivs på fossila bränslen?

Traditionella bilar blir mindre med utvecklingen, tvärtom växer elbilar med bättre batterier.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-28 18:22 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Han kanske vill ha plats för golfbagen.
Själv ska jag ha plats för två barnstolar och minst en barnvagn oftast.

Volvo V70 kommer som pluginhybrid till 2012, med 5 mils räckvidd på el.
Ett bra steg på vägen, men lite i fel riktning eftersom de väljer en dieselmotor.
En mindre effektivare bensin/E85-motor skulle vara ett lättare och bättre alternativ som kan optimeras och köras helt utan drivlina, ladda batterierna och driv bilen via elmotorerna enbart istället.

Renault annonserar ju om att producera elbilar osv.
Hoppas fler hänger med så att alternativ finns och det blir konkurens.

Hm, är det bara journalister som förstorar upp vad han säger (som vanligt)
Enligt texten är det ju "inom överskådlig tid" och "de närmaste åren" han säger. Sen skriver de i FET stil "aldrig"...

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-28 19:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Var det i Ny Teknik jag skummade igenom en artikel med idén med en intrgrerad Vankel-motor/generator som plugin-seriehybrid?

Det var en bild på en hundkoja som skulle vara batteri-driven men de hade plockat bort lite batteri för att få plats med vankel-generatorn (som var på runt 18kW tror jag). Resultatet blev en seriehybrid med acceptabel räckvidd både med ren eldrift, och som flytandebränsle-driven bil. Man får tanka lite oftare, men vad spelar det för roll om tankstoppet bara tar några minuter.

Sedan kan man ju diskutera bränsleekonomin i en vankel, men det var ju mest tänkt som nöd-motor. Den lite sämre verkningsgraden har ganska liten betydelse om bilen mestadels går laddad med ström från eluttaget.
Det är faktist en lösning jag skulle kunna tänka mig. Mer än 90% av alla mina resor är under 6 mil per dag.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 06:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
AcuraJan skrev:
Han kanske vill ha plats för golfbagen.
Själv ska jag ha plats för två barnstolar och minst en barnvagn oftast.


Vi behöver två bilar så barnstolarna mm kan få sitta i andra bilen.

Citat:
Volvo V70 kommer som pluginhybrid till 2012, med 5 mils räckvidd på el.
Ett bra steg på vägen, men lite i fel riktning eftersom de väljer en dieselmotor.
En mindre effektivare bensin/E85-motor skulle vara ett lättare och bättre alternativ som kan optimeras och köras helt utan drivlina, ladda batterierna och driv bilen via elmotorerna enbart istället.


Diesel är på ropet nu men det låter som en helt vansinning lösning prismässigt. Frågan är då om det är en dieselmotor när bilen verkligen börjar produceras.

Citat:
Renault annonserar ju om att producera elbilar osv.
Hoppas fler hänger med så att alternativ finns och det blir konkurens.


Konkurrens verkar inte saknas med bilar annonserade från Renault, Mitsubishi, GM med flera. När det sedan kommer nåt vettigt i V70 klassen återstår att se.

Citat:
Hm, är det bara journalister som förstorar upp vad han säger (som vanligt)
Enligt texten är det ju "inom överskådlig tid" och "de närmaste åren" han säger. Sen skriver de i FET stil "aldrig"...


Det verkar vara det journalistik går ut på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-29 06:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Dr. Mabuse skrev:
Var det i Ny Teknik jag skummade igenom en artikel med idén med en intrgrerad Vankel-motor/generator som plugin-seriehybrid?


Jag tror nog ändå mer på en billig "vanlig" motor som ex den Lotus har designat:

http://green.autoblog.com/2009/09/08/fr ... er-engine/

Integrerad generator, monoblock:

Citat:
The engineers at Lotus have developed an optimized architecture using a mono-block layout that combines the cylinder head, exhaust manifold and cylinder block into a single casting. Such an architecture allows for lower weight and reduced cost which is critical to making range extended EVs or series hybrids economically viable.


Bör bli billigare än motsvarande Wankel och antagligen effektivare. 47 hk bör räcka rätt långt för bilar i Volvo C30, Nissan Leaf osv typen av bilar. Jag tror som sagt att man initiellt inte vågar gå den vägen i ex GM's Volt för att säkra att bilen även i extremfall har den prestanda som utlovats. Något som jag inte ser som nödvändigt längre fram.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 08:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jaja, vi får väl se vem som får rätt...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 13:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jaja, vi får väl se vem som får rätt...


Vad exakt syftar du på i detta fall ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 13:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Jaja, vi får väl se vem som får rätt...


Vad exakt syftar du på i detta fall ?


Detta:

Citat:
Elbilar kommer aldrig att slå igenom på bred front och de förblir små och opraktiska. Det säger Wolfgang Hatz, chef för utvecklingen av motorer och drivlinor hos Volkswagen Group.


Kontra de som tror elbilen kommer att ta över på iaf 40 års sikt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 14:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Aha, ok. Ja aldrig är väl att ta kan jag tycka. Men när påverkas av många faktorer, oljepriset inte minst.

Collin har förresten en del intressanta åsikter om elbilar:

http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorg ... =1.1006608

Batteriet i Chevy Volt skulle alltså enligt Collin kosta 800 000. Få se nu, Tesla Roadster som säljs idag (med vinst) kostar väl runt 1000 000 i Sverige och har ett batteri på 53 kWh, alltså > 3X så stort som de 16 kWh som ska sitta i Volt'en. Jag får inte direkt ihop dessa räkenskaper men jag kan ha missat nåt.

Med det inte sagt att batteriet är billigt heller, det finns en anledning till att det är små volymer även 2011 då bilen sägs ska börja tillverkas. Men Collin verkar väl som vanligt inte vara speciellt intresserad av att ta reda på fakta om det inte gäller dieselbilar.

Av intresse är nog också åsikten om Prius. Att den inte skulle vara bättre miljömässigt än en snål dieselbil. Och det är väl inte sant, speciellt inte under ren stadskörning där det är rätt stor skillnad. Sen flikar han förstås in lite etanolkritik också, inte helt oväntat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 15:40 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Rent ljug från Colin!
Slog upp uppgifterna på transportstyrelsens hemsida.
Endast på landsväg kommer dieseln ner i Priusens CO2-utsläpp.
Utöver det är ju dieseln smutsigare.

Prius:
Drivmedel 1: BENSIN
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,3 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 104,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 4,2 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 99,0 G/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 5,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 115,0 G/KM
Röktäthet, M-1:

Kolmonoxid, CO: 0,1800 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0100 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0200 G/KM

V50 DRIVe:
Drivmedel 1: DIESEL
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,5 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 118,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 3,8 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 99,0 G/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 5,7 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 151,0 G/KM
Röktäthet, M-1: 0,6000


Kolmonoxid, CO: 0,1590 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,1840 G/KM

Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 0,2060 G/KM
Partiklar: 0,0020 G/KM

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 19:46 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
18.4 ggr mer kväveoxid för dieseln... Det är ju riktigt sjukt vad dieslar surar ner egentligen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 21:43 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Tråkigt när motorjournalisterna inte kan mer än dom i tv-soffan, journalist som det är så svårt att bli där det krävs höga poäng att komma in på utbildningen i Sverige. Å så till verkligheten, dieselbilen var lika snål som hybridbilen påpekade Collin och det ser man här.


Tyska tidningen Auto-Bild har kollat 28 olika modeller - hur mycket drar de under de första tre kilometrarna?
Alltså den där turen på söndagens morgon till bageriet eller affären för att köpa färska frallor.
Det blir dyra frallor.
Dessutom sliter de där korta bilresorna på bil och miljö.

Auto-Bild startade alla sina testbilar med kalla motorer och sedan körde de tre kilometer.
BMW 335i drog mest. Förbrukningen motsvarade 2,08 liter per mil. Det var 128 procent över vad fabriken anger för blandad körning.
Snålast var Toyota Prius med 0,66 liter per mil. Det motsvarar 29 procent över fabrikens siffror.

Prius är en hybrid med el och bensinmotor och här visar det sig att tekniken verkligen gör nytta. Bilen drevs tidvis bara på el-motorn vilket pressade förbrukningen av bensin.
Dieslarna var genomgående snålare än bensinbilarna.
Fiat Punto diesel drog 0,82 liter - 78 procent mer än fabrikens uppgifter.
Snålaste bensinbilen var Mini Clubman som drog 0,92 - 67 procent över fabriksuppgiften.
I försöket fanns två Volkswagen Passater - en diesel och en bensinbil.
Skillnaden mellan de två var minimal.
Passat 2,0 TDi drog 1,23 liter.
Passat 1,8 Tsi bensin drog 1,26 liter.
Törstigaste dieselbilen var VW Touareg med en femcylindrig diesel. Den drog 1,86 liter per mil.

Auto-Bild räknade också ut vad bränslet kostade för den där korta turen till konsum.
Kostnaden för Prius var 2:46 kronor.
En BMW 335i kostade 8:41 kronor.
Auto-Bilds test visade att en Skoda Octavia med en bensinmotor på 1,6 liter under den första kilometern drog 1,75 liter per mil.
Efter tre kilometer var förbrukningen nere i 1,29 och vid fem kilometer 1,19 liter.

Auto-Bild uppger inte hur kallt det var utomhus när försöket genomfördes. Men vi kan misstänka att i vårt kalla klimat skulle förbrukningen var ännu högre.
Men dieselbilen kan vara lika snål som en Prius det har flera biltidningar visat genom att köra den vanliga vardagssträckan av tex 127 mil i sträck, och det kommer alla dieselbilsägare tillgodo som har den sträckan till dagis jobb eller till affären.

Och sen har vi dom tunga batterierna som Collin talade om, det blir till att ha ett helt sådant här batteri på åtta kilo per mil räckvidd för laddhybriden eller elbilen då elbilar brukar kräva 1.5 kwt per mil i energiåtgång.
Då förstår man att det blir oöverstigliga problem för tex Toyota att sätta tre stycken sådana här batterier
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 648995.ece
i nya laddhybriden som dom säger att dom skall komma med och som skall gå att köra tre mil på bara batteri.
Och som Laban skriver kan man ha "En mindre effektivare bensin/E85-motor skulle vara ett lättare och bättre alternativ som kan optimeras och köras helt utan drivlina, ladda batterierna och driv bilen via elmotorerna enbart istället."
Fördelen som Priusen har är att den med sin växellåda på 21 delar kan få bilen att drivas av bensinmotorn direkt mekaniskt som en vanlig bil, eller med hjälp av elmotorerna och bensinmotorn samtidigt ladda batteriet, eller med bara elmotorerna med ström från batteriet.
Man slipper generatorförlusterna när bensinmotorn driver bilen mekaniskt direkt med hjälp av bensinmotorn till skillnad från seriehybriden där generatorn alltid är en länk i drivlinan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 07:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Och sen har vi dom tunga batterierna som Collin talade om, det blir till att ha ett helt sådant här batteri på åtta kilo per mil räckvidd för laddhybriden eller elbilen då elbilar brukar kräva 1.5 kwt per mil i energiåtgång.
Då förstår man att det blir oöverstigliga problem för tex Toyota att sätta tre stycken sådana här batterier
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 648995.ece
i nya laddhybriden som dom säger att dom skall komma med och som skall gå att köra tre mil på bara batteri.


Man behöver väl iofs lite mer batteri än så för att batteriet ska hålla bättre osv. Volt använder väl ex bara ca 8 kWh av dess 16 kWh batteri. Men även då är inte utrymmet ett speciellt stort problem, se ex på Tesla Model S där man gömmer batterierna i golvet och då kan få betydligt bättre utrymme i en elbil jämfört med motsvarande förbränningsmotor.

Intressant batteri förresten, 1.5 kWh/8 kg, alltså skulle Volt's 16 kWh batteri väga ca 80 kg. Det är ca 100 kg mindre än vad batteripacket i Volt'en ska väga enligt GM. Då är det väl iofs hela batteripacket man pratar om, inte bara batterierna. Men nog tror jag tekniken går framåt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 10:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
matsuda skrev:
18.4 ggr mer kväveoxid för dieseln... Det är ju riktigt sjukt vad dieslar surar ner egentligen.


Så elegant att Collin slipper se kommentarer på sådan dynga hos TV4

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011