Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 19-11-17 23:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 09-10-13 06:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Volvo's pluginhybrid testkörd:

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 5930960.ab

205 hk dieselmotor, 100 hk elmotor. Journalisterna verkar positiva. Själv undrar jag nog som andra här, om som redan nämts i andra trådar angående detta. 205 hk dieselmotor ? och varför ens en diesel när de flesta som betalar den antagligen initiellt rätt höga extrakostnaden för elmotor + batteri kommer att köra huvudsakligen på el ?

Jag håller sannolikheten att bilen kommer i produktion med exakt denna konfiguration rätt låg dock.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-13 15:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Diesel eftersom bilen till största delen kommer att köras med förbränningsmotorn igång.
Vilket visar att konceptet inte håller så som det framställs; att man kan köra speciellt mkt på bara batteri.
Vore det sant skulle man ha en liten, billig Ottomotor som inte har bra verkningsgrad på dellast, men helt OK dito på fullast.
Istället väljer man en dyrare och tyngre förbränningsmotor med motsatt förbrukningsmönster, dvs en diesel som med mkt dellastkörning ger de lägsta l/mil siffrorna för de körcykler man ska redovisa.

I rest my case.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-13 21:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
En Volvo med KERS?

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-14 11:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
En Volvo med KERS?


Även om KERS faktiskt fungerar så är det ju samma vansinnig körning (med upprepade maximala inbromsningar) som vid tät stadstrafik(även om farterna där är lägre), som krävs för att få ngn nytta med bromsåtervinning.
Och stadstrafik som ger sådana bromsförluster att återvinning är motiverat, ska vi ju eliminera, inte uppmuntra.

Enda vettiga och eknomiskt motiverade nyttan med bromsåtervinning är i sopbilar och stadsbussar, det säger ju sunt förnuft.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-29 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.teknikensvarld.se/2011/12/13 ... och-fakta/

Strax under 560 000 :- Inte billig och undermotoriserad för ren eldrift. Tack men nej tack.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-29 13:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
En "Mässbil" bland andra mao...
När ska man flytta fokus från hybridisering till alternativa bränslen och komma någonstans...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-29 14:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mässbil var kanske att ta i, köparna står tydligen på kö. Fast jag undrar hur det blir sen när den släpps. Den kostar 57 000 €, Tesla Model S kostar 56 000 $ för den billigaste 26 mils varianten. Jag vet då vilken jag väljer i det fallet. Men, en teknologi måste börja någonstans och så länge dom kan sälja bilarna så varför inte.

Fokus på alternativa bränslen har vi väl haft ett bra tag. Men det går väl sisådär på tillverkningssidan. Och då kan man tycka att oljebolagen (inte direkt fattiga) borde vara betydligt mer intresserade av alternativa bränslen än elbilar. Dvs, det borde definitivt satsas pengar på den fronten..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-29 14:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Mja, om man räknar bort slösande kommuner o landsting så undrar jag hur många verkliga köpare det blir kvar.

Oljebolagen? De gör inget som kan hota busniess as usual, det trodde jag vi var överens om?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-29 15:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Mja, om man räknar bort slösande kommuner o landsting så undrar jag hur många verkliga köpare det blir kvar.


Ja det återstår väl att se.

Citat:
Oljebolagen? De gör inget som kan hota busniess as usual, det trodde jag vi var överens om?


Alternativa bränslen är väl inget större hot mot deras nuvarande affärer. Vilka bolag säljer idag alternativa bränslen ? Mig veterligt oljebolagen.. Då borde väl i så fall elbilen vara ett betydligt större hot. Dom satsar definitivt pengar på alternativa bränslen, ex:

http://gigaom.com/cleantech/shell-cargi ... -with-46m/

/Björn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-29 16:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Om man som oljebolag badar i pengar vore det ju dumt att inte forska lite själv på alternativa bränslen, man måste ju veta hur övergången kan/komme att se ut.
Som sagt, det är busniess as usual, i takt med att oljetillgångarna sinar, sedan kommer man att gå över till annat man kan tjäna pengar på, gissningsvis alternativa bränslen som passar storbolagen, som vätgas o liknande.

De verkligt stora satsningarna låter man dock andra göra, och hoppas att de misslyckas.
(Cellullosa satsningarna i USA är ju till största delen skatte- och riskkapitalbolagsfinansierade.)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-03 13:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
De verkligt stora satsningarna låter man dock andra göra, och hoppas att de misslyckas.
(Cellullosa satsningarna i USA är ju till största delen skatte- och riskkapitalbolagsfinansierade.)


Hur mycket pengar oljebolagen satsar jämfört med staten låter jag vara osagt, men nog satsar dom pengar på cellulosaetanol, ex

http://www.nytimes.com/2011/03/31/busin ... wanted=all

Citat:
Oil companies, meanwhile, are showing an interest in the new fuel. In January, the refinery giant Valero announced plans to invest up to $50 million in Mascoma’s Michigan plant. Shell has created a joint venture with Iogen, a Canadian enzyme maker; the two companies have an Ottawa demonstration plant that produces fuel from wheat straw. In June, during the oil-spill cleanup in the Gulf of Mexico, BP spent $98 million to acquire the cellulosic business of its biofuel partner, Verenium, including plants in Louisiana and San Diego.


Man ska väl också ha i åtanke att staten lånar pengar till dessa bolag, om än ett enormt risktagande så fortfarande ett lån.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-17 22:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Undermotoriserad på eldrift med 100 hk el? Det tror jag inte. Snarare gravt övermotoriserad med 200+ hk diesel. Jag skulle vilja ha en mer ekonomisk förbränningsmotor, inte autobahn-maskinen som jag aldrig använder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-18 07:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
widmark skrev:
Undermotoriserad på eldrift med 100 hk el? Det tror jag inte. Snarare gravt övermotoriserad med 200+ hk diesel. Jag skulle vilja ha en mer ekonomisk förbränningsmotor, inte autobahn-maskinen som jag aldrig använder.


100 hk är ok men artikeln säger:

Citat:
En elmotor på 70 hästkrafter och 200 newtonmeter


XC60 verkar ha 115 hk totalt:

http://www.volvocars.com/intl/explore/x ... oduct.aspx

Citat:
In Power mode, the technology is optimized to create maximum possible power. The gasoline engine with 280 hp and 380 Nm (280 lb.-ft.) is combined with the electric motor with 70 hp and 200 Nm (148 lb.-ft.). The electric motor’s instant torque delivery contributes to the car’s acceleration from 0 to 60 mph in 5.8 seconds (0-100 km/h in 6.1 seconds).
..
Integrated Starter Generator
The engine in the XC60 Plug-in Hybrid Concept has no conventional starter motor or alternator. Instead, there is an Integrated Starter motor and Generator (ISG) connected to the crankshaft, which is located between the engine and the transmission. The ISG is capable of delivering an extra 34 kW (45 hp) during acceleration. It also charges the battery during braking.


70+45 alltså. Vet inte om det är samma lösning i V60, har inte hittat något om det i alla fall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-18 11:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
45 hp start/generatorn kan väl inte hjälpa till accelerationen utan att förbrännngsmotorn är igång?

Tror det ska vara 70 hp eldrift
350 hp (70+280) kombinerat el + bensin
395 hp (70+280+45) kort kombinerat el + bensin + start/generator.

Mikrohybrider med startmotor generator med en för en hybridbil litet buffer batteri kommer troligtvis i många fler vanliga bilar med startstop funktion och lite extra (accelerations) kraft och bromsenergiåtervinning. Det är ett ganska billigt sätt att kunna klara sig med en mindre förbränningsmotor t ex 1,6l isf 2 l som körs mera med optimal belastning och ändå ha kvar accelerationskraften av en större motor.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-18 14:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
45 hp start/generatorn kan väl inte hjälpa till accelerationen utan att förbrännngsmotorn är igång?


Möjligt, i så fall kvarstår definitivt min åsikt, dvs, undermotoriserad på elsidan. Även för XC60 PHEV. Men tanken är väl mer att man ska köra i std läge och då få en förbrukning på 1-2 dl/mil. Ren eldrift endast vid ren stadskörning. Säkert ok för många men personligen kräver jag att körning på endast el ska vara normalläge med hyfsad acceleration och >= 110 km/h maxfart.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011