Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MAN skrotar bränslecell
InläggPostat: mån 09-11-23 15:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.mentoronline.se/iuware.aspx? ... oid=110948


Citat:
MAN skrotar bränslecell

Tyska fordonstillverkaren MAN skrotar sina försök med bränslecellsdrivna bussar. Det framkom nyligen under en konferens om vätgasdrift i Hamburg.

MAN har varit med i bränslecellracet under flera år tillsammans med bland andra konkurrenten Mercedes-Benz. Under en tvådagars konferens arrangerad av EU-baserade HyFleet Cute fanns bussar från bägge tillverkarna på plats i Hamburg.

MEN SAMTIDIGT framkom att MAN upplevt stora problem med sina bränslecellbussar. Nu skrotas det alternativet, i stället kommer tillverkaren att lägga allt krut på andra alternativ.

I Norden är det bara Norge och trafikoperatören Ruter AS i Oslo som under senare tid varit inne på bränslecellslinjen. Två bussar har testats i stadstrafiken. Men nu tycktes norrmännen ha fått kalla fötter inför den lovande men ännu mycket tidiga alternativa bränsleteknologin:

– VI BLICKAR öster ut just nu, mycket mot Stockholm och biogasen. Jag ser för närvarande inte någon fortsättning på bränslecellförsöket i Oslo – om vi inte skulle få någon extern part som finansierade det hela förstås, säger Ove Kjøstad, Contract Manager, Ruter AS.

Bränslecelldrift har stora miljöfördelar där den används. Nackdelarna är att bussarna blir enormt dyra att tillverka som läget är i dag samt att det ännu är skrivet i stjärnorna när det ska bli möjligt att tillverka bränslet – vätgasen – miljömässigt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-11-23 17:51 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
aryan skrev:
http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pageid=58469&ssoid=110948


Citat:
MAN skrotar bränslecell

Tyska fordonstillverkaren MAN skrotar sina försök med bränslecellsdrivna bussar. Det framkom nyligen under en konferens om vätgasdrift i Hamburg.

MAN har varit med i bränslecellracet under flera år tillsammans med bland andra konkurrenten Mercedes-Benz. Under en tvådagars konferens arrangerad av EU-baserade HyFleet Cute fanns bussar från bägge tillverkarna på plats i Hamburg.

MEN SAMTIDIGT framkom att MAN upplevt stora problem med sina bränslecellbussar. Nu skrotas det alternativet, i stället kommer tillverkaren att lägga allt krut på andra alternativ.

I Norden är det bara Norge och trafikoperatören Ruter AS i Oslo som under senare tid varit inne på bränslecellslinjen. Två bussar har testats i stadstrafiken. Men nu tycktes norrmännen ha fått kalla fötter inför den lovande men ännu mycket tidiga alternativa bränsleteknologin:

– VI BLICKAR öster ut just nu, mycket mot Stockholm och biogasen. Jag ser för närvarande inte någon fortsättning på bränslecellförsöket i Oslo – om vi inte skulle få någon extern part som finansierade det hela förstås, säger Ove Kjøstad, Contract Manager, Ruter AS.

Bränslecelldrift har stora miljöfördelar där den används. Nackdelarna är att bussarna blir enormt dyra att tillverka som läget är i dag samt att det ännu är skrivet i stjärnorna när det ska bli möjligt att tillverka bränslet – vätgasen – miljömässigt.

------------------------------------------------
Ja. Min slutsats är ju given. Det finns ett bättre elalternativ i form av trådbussen.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 09-11-30 14:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
samt att det ännu är skrivet i stjärnorna när det ska bli möjligt att tillverka bränslet – vätgasen – miljömässigt.


Det här verkar de tillverkare som fortfarande ömmar för bränslecellen inte vilja kännas vid. Toyota pratar om massproduktion runt 2015, även GM. Men inte ett ljud om problemet ovan..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09-12-01 10:42 
Offline

Blev medlem: ons 08-06-25 08:21
Inlägg: 488
Ort: Filippinerna
Laban skrev:
Citat:
samt att det ännu är skrivet i stjärnorna när det ska bli möjligt att tillverka bränslet – vätgasen – miljömässigt.


Det här verkar de tillverkare som fortfarande ömmar för bränslecellen inte vilja kännas vid. Toyota pratar om massproduktion runt 2015, även GM. Men inte ett ljud om problemet ovan..

------------------------
Nej. Men det innebär inte att problemet bara kan sopas under mattan.

mvh/BP


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 07:58 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06-12-20 22:53
Inlägg: 701
Ort: Norrköping
Citat:
Efter flera års prov med vätgasdrivna bilar lägger BMW ner försöken. Vätgas är inget framtidsalternativ anser företaget.


Citat:
Tidigare har även Volkswagen gjort klart att man inte längre tror på vätgas, varken som bränsle i konventionella förbränningsmotorer eller för bränslecelldrift.


Ny teknik

_________________
http://www.daylight-ljusterapi.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 20:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Äntligen!
Då vågar snart de andra säga att kejsaren är naken också.
Kanske vi iaf snart då är av med återvändsgränden vätgas o dyra b-celler till förmån för flytande bränslen iaf...
Men visst, vi ska gå en 5-årig ökenvandring med biogas(men i praktiken naturgas om volymerna stiger enligt plan..vilket ska skoopas om i några månader) i tankarna först...
Innan Maudan, om hon lyckas behålla jobbet, slutligen kommenderar SAAB att börja bygga elbilar för skattepengar....
Den affärsplanen låter ju klockren!! :evil:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 23:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Två länkar om DME som VOLVO och VV pratad om i över 10 år nu se även http://www.dmevehicle.eu/
och en artikel publicerad på min ödesrika födelsedag för drygt 7 år sedan
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e21049.ece

Så lät det då från Scania och Volvo
Citat:
Men etanol lämnar nu banan som alternativt bränsle i tyngre fordon.
- Vi har inga kunder i sådan utsträckning att det är intressant att vidareutveckla etanoldriften, säger Kenneth Johnson, marknadschef för bussar på Scania.

450 etanolbussar sålda
Fordonstillverkaren har sålt totalt 450 etanolbussar. Hälften har sålts till Stockholms lokaltrafik och resten till andra svenska städer. Men sedan tog det stopp. Inte ens etanolproducerande länder som Brasilien och Mexico är i dag intresserade.
- Etanolleverantörerna är inte heller intresserade att sälja ren etanol. De kan sälja större volym genom att sälja den till inblandning i bensin, säger Kenneth Johnson.

Framtiden för etanol ser ut att finnas som koldioxidreducerande tillsats i bensin och diesel, som då kan användas av hela den vanliga fordonsflottan. Exempelvis blandas Agroetanols sprit med den bensin som säljs i trakten från Stockholm till Norrköping.

Även konkurrenten Volvo har begravt sina etanolförsök. Företaget sålde fem mindre etanoldrivna lastbilar till några svenska åkare i mitten av 1990-talet. Men driften blev för dyr, ansåg åkarna och bytte till konventionella dieselmotorer i bilarna.
- Det finns inte en kund på den här planeten som vill köra på etanol om han inte blir tvingad, säger Peter Danielsson, miljöchef på Volvo Bussar.


Citat:
VOLVO VILL KÖRA PÅ ETER
Etanol är en återvändsgränd och biogas är bara en övergångslösning. Det är dimetyleter, DME, som är nästa förnybara bränsle, enligt Peter Danielsson, miljöchef på Volvo Bussar.


Sedan dess har Scania vänd sen flera år tillbaka och satsar nu på både etanol bussar med och utan hybriddrift och lastbilar.

Vätgasprojekt lägs på is och bara CNG och RME finns förutom etanol som alternativbränsle i lastbilar idag.


RME fabrik i Värnamo blev det inget av sen bidraget drogs in:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e56480.ece

Nu försöker man tydligen igen att hitta riskkapital
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 470491.ece

Citat:
DME är Volvos favorit
Så säger säger Volvo om DME-bränslet.

"Ur helhetssynpunkt betraktar Volvokoncernen DME (dimetyleter) som ett av de effektivaste förnybara bränslena. Det är ett bränsle med extremt låga utsläppsnivåer och som dessutom är koldioxidneutralt om det tillverkas av biomassa."

"En dieselmotor kan köras på DME utan att utan att man behöver göra alltför omfattande justeringar. DME är billigt att producera och också relativt enkelt att hantera och distribuera."


Det heter som vanligt "nästan" och "allt närmare" .

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan ons 09-12-09 23:26, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-12-09 23:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PS: SL kör numera hälften av busserna på etanol.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011