Två länkar om DME som VOLVO och VV pratad om i över 10 år nu se även
http://www.dmevehicle.eu/
och en artikel publicerad på min ödesrika födelsedag för drygt 7 år sedan
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e21049.ece
Så lät det då från Scania och Volvo
Citat:
Men etanol lämnar nu banan som alternativt bränsle i tyngre fordon.
- Vi har inga kunder i sådan utsträckning att det är intressant att vidareutveckla etanoldriften, säger Kenneth Johnson, marknadschef för bussar på Scania.
450 etanolbussar sålda
Fordonstillverkaren har sålt totalt 450 etanolbussar. Hälften har sålts till Stockholms lokaltrafik och resten till andra svenska städer. Men sedan tog det stopp. Inte ens etanolproducerande länder som Brasilien och Mexico är i dag intresserade.
- Etanolleverantörerna är inte heller intresserade att sälja ren etanol. De kan sälja större volym genom att sälja den till inblandning i bensin, säger Kenneth Johnson.
Framtiden för etanol ser ut att finnas som koldioxidreducerande tillsats i bensin och diesel, som då kan användas av hela den vanliga fordonsflottan. Exempelvis blandas Agroetanols sprit med den bensin som säljs i trakten från Stockholm till Norrköping.
Även konkurrenten Volvo har begravt sina etanolförsök. Företaget sålde fem mindre etanoldrivna lastbilar till några svenska åkare i mitten av 1990-talet. Men driften blev för dyr, ansåg åkarna och bytte till konventionella dieselmotorer i bilarna.
- Det finns inte en kund på den här planeten som vill köra på etanol om han inte blir tvingad, säger Peter Danielsson, miljöchef på Volvo Bussar.
Citat:
VOLVO VILL KÖRA PÅ ETER
Etanol är en återvändsgränd och biogas är bara en övergångslösning. Det är dimetyleter, DME, som är nästa förnybara bränsle, enligt Peter Danielsson, miljöchef på Volvo Bussar.
Sedan dess har Scania vänd sen flera år tillbaka och satsar nu på både etanol bussar med och utan hybriddrift och lastbilar.
Vätgasprojekt lägs på is och bara CNG och RME finns förutom etanol som alternativbränsle i lastbilar idag.
RME fabrik i Värnamo blev det inget av sen bidraget drogs in:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e56480.eceNu försöker man tydligen igen att hitta riskkapital
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 470491.eceCitat:
DME är Volvos favorit
Så säger säger Volvo om DME-bränslet.
"Ur helhetssynpunkt betraktar Volvokoncernen DME (dimetyleter) som ett av de effektivaste förnybara bränslena. Det är ett bränsle med extremt låga utsläppsnivåer och som dessutom är koldioxidneutralt om det tillverkas av biomassa."
"En dieselmotor kan köras på DME utan att utan att man behöver göra alltför omfattande justeringar. DME är billigt att producera och också relativt enkelt att hantera och distribuera."
Det heter som vanligt "nästan" och "allt närmare" .
/Aryan