Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-12-12 03:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: tor 12-09-27 11:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Rätt intressant tanke att sätta en 20kW elmotor i kardanaxeln för bilar med fyrhjuls och bakhjusdrift!

http://www.evalbum.com/2098

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: tor 12-09-27 13:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
De räknar med en kostnad på 15 000 $. Jag har lite svårt att se att någon ska satsa de pengarna på en gammal bil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: tor 12-09-27 17:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
De räknar med en kostnad på 15 000 $. Jag har lite svårt att se att någon ska satsa de pengarna på en gammal bil.


Nej det är nog inte många, men då går det att flytta elmotor mm till ”nästa" bil igen vilket kan vara svårare med andra elhybridbilar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: tor 12-09-27 17:07 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
vilken miljö sen för en elmotor, behövs nog lite bättre kapsling av motorn än på bilden.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: tor 12-09-27 19:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja det tänkte jag också när jag såg det, men ändå lättare att skydda / mindre påfrestande än hjulmotorer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: fre 12-09-28 08:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
aryan skrev:
Ja det tänkte jag också när jag såg det, men ändå lättare att skydda / mindre påfrestande än hjulmotorer.


Hehe...
Bra ide, vilket visar hur bra det är med bakhjulsdrift!
Men 15000$...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: fre 12-09-28 08:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kan va roligt att jämföra med:

Bild

Väl skyddad. Och iofs också några kW extra, dvs, 310 kW snarare än 20 kW.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: fre 12-09-28 09:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ingen behöver en 310kW elmotor i en elhybrid eftersom det ändå inte finns batterikapacitet i de som kan ge så mycket effekt och om de skulle klara det och skulle utnyytja effekten är batteriet slut inom ett ett par minuter och har man bara en onödig dyr och stor motor att släpa på.

Med en 20kW elmotor –som lätt klarar det dubbla vid korta belastningar om bara batteriet orkar det– kan man i en vanlig bil hålla motorvägsfart och kan man köra bilen som plug-in hybrid på batterierna i några mil så som de flesta bilkörningar är.
Fördelen med en sådan paralellhybrid konvertering är ju att man har hela orginalmotoreffekten kvar om man ska dra ett släp, köra fortare eller längre än vad batteri eller elmotorn orkar. Man slipper investera i ett större batteri än man behöver för de vanligaste körningar utan att behöva oro sig att batteriet tar slut om man hamnar i hård vinterväder och tvingas köra sakta med full värme på.

Kanske denna motor inte är optimalt för placeringen men det kan inte vara omöjlig att skydda den bättre.
Bild

Annans finns det väll många exempel på helkapslade motorer som klarar svåra miljöer, det skulle väll inte kunna vara ett avgörande problem med denna lösning?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: fre 12-09-28 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4711
Ort: Sundsvall
Ska man ha motorn på en personbils kardanaxel så måste den göras med ganska liten diameter. Och om det är frågan om en bil med stel bakaxel, så måste man placera den på främre delen av kardanaxeln framför stödlagret. Men friheten blir såklart större om det är en bil med fyrledad (eller de Dion-) bakaxel, så att slutväxeln inte behöver följa med i fjädringsrörelserna.

Det finns annars erfarenhet sedan över 100 år av att montera elmotorer i ungefär den där storleksordningen under fordon. Några tiotal kW per motor var normal effekt för äldre typer av spårvagnar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: fre 12-09-28 11:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Ingen behöver en 310kW elmotor i en elhybrid eftersom det ändå inte finns batterikapacitet i de som kan ge så mycket effekt och om de skulle klara det och skulle utnyytja effekten är batteriet slut inom ett ett par minuter och har man bara en onödig dyr och stor motor att släpa på.


Visst, nu är iofs motorn väl endast den silvriga delen i Tesla's fall. Den andra större klumpen är väl växellådan om jag inte har helt fel, något som man kanske inte behöver för en pluginhybrid. Men jag var mer intresserad av hur dom hade skyddat den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: fre 12-09-28 19:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
aryan skrev:
Ingen behöver en 310kW elmotor i en elhybrid eftersom det ändå inte finns batterikapacitet i de som kan ge så mycket effekt och om de skulle klara det och skulle utnyytja effekten är batteriet slut inom ett ett par minuter och har man bara en onödig dyr och stor motor att släpa på.

Jag kan absolut se en användning för denna i en elhybrid: En elhybrid-stadsbuss med superkondensator för energiåtervinning vid inbromsning.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: fre 12-09-28 21:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jo och lastbilar skulle man också kompletera med en sådan elmotorgenerator i kardanen som delvis skulle kunna ersätta retardern.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW DIY elhybrid
InläggPostat: lör 12-09-29 07:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Lastbilshybrid:

http://www.volvotrucks.com/trucks/globa ... ybrid.aspx

Dieselmotorn är på 300-340hk, elmotorn på 162 hk. Batteri på 1.2 kWh, fast de säger även "total energy 5 kWh". Lite osäker på vad dom menar med det. Men det känns rent spontant som en underdimensionerad lösning. Det borde finnas mer att hämta med ett kraftigare batteri/superkondensator + elmotor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011