Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 19-11-21 11:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dieselmotor på gengas
InläggPostat: tis 10-02-16 21:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1925
Ort: 08- och Småland
Då och då kommer funderingen på om man kan köra en dieselmotor på något annat än fossil diesel. Här är en "känd från media" som har konverterat en dieselmotor till gengas: http://www.vedbil.se/dagbok/mera/19e.shtml
Personen är ju känd som en av dom tre som för ett par år sedan byggde en gengasvolvo och åkte runt i landet.
Och traktorn tycks fungera bra. Nu får man väl anta att kanske inte alla dieselmotorer duger. Men med lite extra vilja kanske det går till slut.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-17 09:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Tack för länken, väldigt roligt att läsa bloggen om gengastraktor och CO2 neutrala jordbruket med den!

Han har byggt om dieselmotorn med gnisttändnings system. Då får man alltså en ottomotor med hög kompression och bra verkningsgrad. Så skulle man naturligtvis även kunna göra vid etanolkonvertering av en gammal dieseltraktor.

I nyare bilar (än 1975?) är det tyvärr omöjligt eftersom den f.d. dieselmotor då skulle behöva uppfylla de strängare avgaskrav som bensinbilar har.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-17 19:54 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
vad är det man måste göra för att köra en diesel rakt av på E100? borde väl bara vara att justera tändningen tidigare, eller?

Dieselmotorn är ju inte lika känslig för bränslekvaliten har jag hört

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Diesel på Etamax D
InläggPostat: ons 10-02-17 20:46 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1925
Ort: 08- och Småland
Framförallt högre kompression, 28:1. En "dieseldieselmotor" ligger på runt 20:1. Sedan finns det förmodligen en mängd andra detaljer också.
http://www.scania.com/Images/P07503SE%2 ... _81329.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-17 21:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
Man kan inte heller använda E100 i en dieselmotor ens med kraftigt höjd kompression, ren etanol är alldeles för svår att antända genom kompressionsvärme. För etanoldrivna dieslar använder man ett bränsle som kallas Etamax D, det utgörs av etanol blandat med några % s k tändförstärkare (troligen glykolliknande produkter).

Ett annat stort problem för "efterkonvertering" av dieslar är att vanliga dieselpumpar och spridare är konstruerade för att smörjas av bränslet, dieselolja har ju ganska god smörjförmåga. Om man går över till Etamax D så måste man också lösa smörjningen av de rörliga delarna på annat sätt.

Vill man köra en dieselmotor på gengas utan att bygga om den till ottomotor så finns möjligheten till s k dieselgasdrift. Då får spridare och insprutningspump sitta kvar, man modifierar insprutningspumpen så att den lämnar motsvarande tomgångsmängden bränsle oavsett gaspådrag och varvtal, och så tillför man en blandning av gengas och luft till motorns insugningsrör. Gaspådraget styrs med ett gasspjäll som på en ottomotor. Dieseloljan används alltså i det fallet bara som "tändbränsle". Beroende på driftförhållanden kan man räkna med att 5-10 % av den energi som tillförs motorn kommer från dieselolja och resten från gengas.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-17 21:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Vill man köra en dieselmotor på gengas utan att bygga om den till ottomotor så finns möjligheten till s k dieselgasdrift. Då får spridare och insprutningspump sitta kvar, man modifierar insprutningspumpen så att den lämnar motsvarande tomgångsmängden bränsle oavsett gaspådrag och varvtal, och så tillför man en blandning av gengas och luft till motorns insugningsrör. Gaspådraget styrs med ett gasspjäll som på en ottomotor. Dieseloljan används alltså i det fallet bara som "tändbränsle". Beroende på driftförhållanden kan man räkna med att 5-10 % av den energi som tillförs motorn kommer från dieselolja och resten från gengas.


Skulle man inte kunna göra samma trick med etanol? Dvs köra dieselmotor gå på "tomgång" på (bio)diesel och använda ett separat bränslesystem för etanol? Det skulle kunna vara en ottomotors insprutning eller tom en vanlig förgasare.

Om endast 5-10% av energin kommer från dieseln skulle denna kombination med E100 förbruka mindre fossilbränsle än E85.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-17 22:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det här http://sugarinds.blogspot.com/2010/02/f ... ngine.html liknar lite denna lösning?

Citat:
First bio-ethanol/diesel tractor engine

Agco Sisu Power has developed prototypes of a tractor engine that runs partly on bioethanol produced from sugar cane and partly on diesel. Under development at the Valtra tractor plant at Mogi das Cruzas, Brazil, it is dubbed the Dual Fuel project.

The new engine has two fuel lines - one for diesel and one for bioethanol. There will also be two fuel tanks.

The two liquids are not mixed. Instead, there are separate diesel and ethanol injectors. The ultimate goal is to burn 70% ethanol and 30% diesel, but at the moment the two engines being tested in the field use a 50/50 mixture.

It will be a two-tank system, says the company, with the ethanol tanks located either side of the diesel tank.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-02-17 22:28 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
vad skulle hända om man tankade en diesel med e85 då?

diesel har väl egenskapen att det självantänder lätt, har inte bensin också det?

Jag menar det är ju lättare att tända på bensin än diesel, men det kanske inte är samma sak.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-02-18 14:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4708
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Vill man köra en dieselmotor på gengas utan att bygga om den till ottomotor så finns möjligheten till s k dieselgasdrift. Då får spridare och insprutningspump sitta kvar, man modifierar insprutningspumpen så att den lämnar motsvarande tomgångsmängden bränsle oavsett gaspådrag och varvtal, och så tillför man en blandning av gengas och luft till motorns insugningsrör. Gaspådraget styrs med ett gasspjäll som på en ottomotor. Dieseloljan används alltså i det fallet bara som "tändbränsle". Beroende på driftförhållanden kan man räkna med att 5-10 % av den energi som tillförs motorn kommer från dieselolja och resten från gengas.


Skulle man inte kunna göra samma trick med etanol? Dvs köra dieselmotor gå på "tomgång" på (bio)diesel och använda ett separat bränslesystem för etanol? Det skulle kunna vara en ottomotors insprutning eller tom en vanlig förgasare.

Om endast 5-10% av energin kommer från dieseln skulle denna kombination med E100 förbruka mindre fossilbränsle än E85.

/Aryan


Risken är väl att man får problem med knackningar när hela E85/luft-blandningen antänds på en gång. Det problemet är nog större med E85 som brinner ganska snabbt än med gengas där flamman utbreder sig långsamt. E85 + kraftig EGR kanske vore en möjlighet...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-02-19 17:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja bensinandelen i E85 är väl ingen hit i dieselmotorn. Jag tänkte mest på ren (vattenhaltig) etanol + diesel.

En dieselmotor med trasiga glödstift kan lätt startas med en skvätt bensin i insuget, men vid överdosering får man kraftiga knackningar och en rusande motor. Har inte testat samma trick med etanol (T-sprit eller spolarvättska) men skulle tro att det då inte funkar som starthjälp, men inte heller några knackningar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-21 10:50 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
vad gjorde BSR med deras E100 9-5:a?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-21 11:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
De använder väl etanol med tändförstärkare precis som etanolbussar.

Då kan man i princip använda vanliga dieselprincipen fast man får öka bränsleflödet till ca 2ggr så mkt för samma effekt och får räkna med högre slitage i dieselpump och spridare om de inte byts mot starkare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-21 13:42 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jaa fast dom hade ju ungefär samma förbrukning som med diesel...

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-21 17:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
askilje skrev:
jaa fast dom hade ju ungefär samma förbrukning som med diesel...


De menade energiförbrukning, literförbrukning dubblas ungefär pga etanol har ca halva energimängd per liter jmfd diesel

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-02-21 19:59 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
nej, 0.5på E95

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011