Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Saab skulle bygga 100 elbilar
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=6014
Sida 2 av 2

Författare:  karlmb [ tis 11-09-13 16:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Saab skulle bygga 100 elbilar

torbjorn skrev:
Å andra sidan: om man fördelar den effekt/dragkraft som bilen behöver på fyra navmotorer istället för två, så ökar sannolikheten att man kan få tillräcklig dragkraft med direktdrift och därmed sparar man in dyra kuggväxlar. Dessutom kommer ju var och en av motorerna att bli lättare när man arbetar med fyra stycken, och på det sättet kommer man undan med lägre ofjädrad vikt.
Dessutom kan man ju spara in den vanliga skivbromsen på navmotorförsedda hjul, man behöver bara komplettera med en enkel parkeringsbroms på två av hjulen.

Alla navmotorprojekt i modern tid som jag har hört talas om (t ex en prototyp till VW Polo med dieselelektrisk drift som det var tal om för kanske 5-6 år sedan, och dieselelektriska bussar som redan sedan flera år går i trafik i tyska städer) har drivning på samtliga hjul.


Alla navmotorprojekt jag känner till har lagts ned...
Det fungerar bäst i inomhusmiljö och utan krav på låg ofjädrad vikt.
Det är en tillräckligt stor utmaning ändå att skapa en elbil, så det finns ingen anledning att introducera nya problem.

Författare:  aryan [ fre 12-08-17 08:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Saab skulle bygga 100 elbilar

aryan skrev:
2009

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 693900.ece

Citat:
Saab får bygga 100 elbilar - och Sverige kan få en ny batterifabrik

Saab i Trollhättan ska snabbt ta fram en testflotta på drygt 100 elbilar tillsammans med elbilsföretaget Electroengine i Uppsala och batteriföretaget Boston Power. I förlängningen kan det bli en ny batterifabrik i Sverige.

I dag stod det klart att elbilsprojektet ZE Saab 9-3 i Trollhättan får 86,7 miljoner kronor i stöd av svenska staten


2011
Citat:
Därför krånglar Saabs elprojekt

Saabs elbil Epower är över ett år försenad. Bara en prototyp med batteripaket som klarar 20 mils räckvidd har byggts.

Citat:
Provflottan på 70 testbilar med resurser för 20 mils räckvidd, skulle ha börjat att byggas under förra hösten. Men det som finns i dag är sex testbilar - varav en med det stora batteripaketet på 35,5 kWh (tidigare 15kWh), och som kan köras 20 mil utan att laddas igen.


Citat:
Staten bidrog först med 87 miljoner kronor i 200-miljonerkronors-projektet, varav 60 miljoner kom direkt från näringsdepartementet.

I våras stoppade Energimyndigheten in tio nya miljoner på grund av att batteriproblemen fördyrat utvecklingen. Samtidigt gick Saab in med 30 extra miljoner.

Går bolaget i konkurs hoppas man på Energimyndigheten att projektledaren Innovatum ska driva det vidare med en annan fordonspartner.

- Det är i alla fall en förhoppning, säger Peter Kasche, handläggare på myndigheten.


Knappt 100 miljoner i skattemedel för bara 6 elbilar varav en med 200 mils räckvidd och en mkt osäker framtid för projektet?


2012
Historien fortsätter i Kina, både bil- och batteri-tillverkning, forskning och utveckling ha flyttad dit
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 519665.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 518931.ece

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 412720.svd

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/