http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industryVärldsproduktionen av bilar har sett ut så här de senaste åren:
By yearGlobal production of motorvehicles
(cars and commercial vehicles)
Year Production Change Source
1997 54,434,000 [11]
1998 52,987,000 -2.7% [11]
1999 56,258,892 6.2% [12]
2000 58,374,162 3.8% [13]
2001 56,304,925 -3.5% [14]
2002 58,994,318 4.8% [15]
2003 60,663,225 2.8% [16]
2004 64,496,220 6.3% [17]
2005 66,482,439 3.1% [18]
2006 69,222,975 4.1% [19]
2007 73,266,061 5.8% [20]
2008 70,520,493 -3.7% [21]
2009 61,791,868 -12.4% [22]
2010 77,857,705 26.0% [23]
Om du då tänker dig in i hur det kan resoneras i styrelserummet hos toyota (jag antar att det nu är det du menar med Japaner, även om jag menade Japaner i allmänhet), tror du på allvar att man är eld och lågor över att man som mest framstående hybridtillverkare (och nr ett i världen på totala produktionen) lyckats kränga lite mer än 1 % av alla bilar i form av en hybrid?
Och att det nu gör att man börjar att planera för att öka sin egen hybridandel till säg 25% så att världsandelen hamnar ngnstans kring 10% Toyota hybrider 2018?
Eller alt2: att man tycker det ser bra ut i marknadsföringen att ligga "långt framme" i utvecklingen?
Det är just dessa siffror som gör att man i styrelserum världen över tvekar inför vad man ska satsa på.
Hybriderna säljer bara till rika organisationer, skattefinansierade myndigheter, folk i Hollywood, greenwashers och early adopters.
Det blir man inte rik på i längden. Det är inte vad bilitillverkning går ut på.