Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 11-09-23 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vi får se. De uttalanden du redovisar är från early adopters, ingen bra källa.
Det är främst dieselbilar som brukar kraftigt överstiga stadssiffrorna. Golfen går på bensin.
Golfen har också bättre blandad förbrukning än i stan..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-23 15:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag vet att Golfen går på bensin men får för mig att det även där ofta är väldigt optimistiska siffror när gäller stadskörning.

Vid blandad körning ska Volt ligga på runt 0.65l/mil, om det är så i svenska förhållanden vet jag inte. Landsvägskörning kan man säkert komma snålare undan med ett flertal bensinbilar , kanske t.o.m även med en T4F som har ungefär samma prestanda (tycker jag i alla fall :-)). Men som sagt, har man köpt en Volt för mest landsvägskörning och dagliga turer på 10+ mil så har man köpt fel bil. Volt är tänkt att täcka in den stora massans körcykler och det kan vi kanske vara överrens om att den gör. För data över hur folk använder deras bilar finns det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-23 16:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
För data över hur folk använder deras bilar finns det.


Jo, fast det handlar också om hur många stadsmil man kör, kontra landsväg.
Visst finns det de som bara kör stadskörning, men de flesta låter faktiskt bilen gå i farter över 70 också, dagligen.
Då blir det en annan mix än ren stadskörning.
Skulle tro att mixen blandad eller landsväg är det som mer än 70% ägnar sig åt i praktiken, även om de svär i bilköer varje vardag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-23 16:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För och nackdelen med elbilar är att stora tunga bilar blir väldigt dyra pga att ett stort batteripaket är så mkt dyrare än en stor bränsletank.

Jämförelser mellan små elbilar / hybrider och "vanliga" bilar blir därför ofta att som att jämföra äpplen och päron.

Men här http://www.loremo.com/02der02_varianten.htm kan man se vad en liten bil samma 550kg lätta strömlinjeformade (Cw = 0,2 A = 1,25 m2) karross får för förbrukning och prestanda med olika motorer:

2-cyl. Turbo dieselmotor 20 kW, vMax 170 km/h, 550 kg, 0-100 20s, 2 l/100km, 17.000 Euro
2-cyl. Turbo bensinmotor 45 kW, vMax 220 km/h, 550 kg, 0-100 11s, 3 l/100km, 24.000 Euro
Elbil med synchronmotor 40 kW vMax 140 km/h, 650 kg, 0-100 11s, 6-8 kWh/100km, 30.000 Euro

Diesel 19,6 kWh /100km, Bensin 26,67 kWh/100km, el 6-8 kWh/100km visar att diesel och bensin i snitt har 36 resp 26 procent verkingsgrad jämförd med elandrivning. Nu vet jag inte om elförbrukningen anges ur nätet eller ur batterierna, jag misstänker det sista och förbrukningen ur nät är då ca 10 kWh/100 km

Om en optimerad etanolmotor i den skulle ha dieselmotorns effektivitet (19,6 kWh /100km) blir det 3,1 l E85/100 km.

En mil kostar då vid en eldrift 10 öre (vid 1 kr/kWh) och etanoloptimerad Loremo knappt 3 kr/mil. Om skillnaden per mil blir 3 kr så dröjer det ändå 20.000 mil innan det går jämt upp med de 6.000 Euro som elversionen kostar extra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-23 17:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
..
Skulle tro att mixen blandad eller landsväg är det som mer än 70% ägnar sig åt i praktiken, även om de svär i bilköer varje vardag.


Möjligt, men med en pluginhybrid är tanken återigen att man kör på el i sin dagliga körning, dvs, pendling till jobbet osv. Hur mixen ser ut är väl intressant ändå eftersom det påverkar räckvidden men så länge man håller hastighetsgränserna så klarar sig nog de allra flesta sig hyfsat med Volt'ens räckvidd på 6.5 mil på el oavsett, även om det på vintern kanske snarare rör sig om 4+ mil. Sen är väl Volt knappast var mans bil prismässigt så de som köper den lär vara medvetna om hur deras dagliga körning ser ut.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-09-23 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
En mil kostar då vid en eldrift 10 öre (vid 1 kr/kWh) och etanoloptimerad Loremo knappt 3 kr/mil. Om skillnaden per mil blir 3 kr så dröjer det ändå 20.000 mil innan det går jämt upp med de 6.000 Euro som elversionen kostar extra.
/Aryan


Om man ska jämföra med icke existerande etanolmotorer så kan man kanske också göra ett annat tankeexperiment;

http://gas2.org/2010/03/09/electric-car ... -expected/

Citat:
Well, good news. Deutsche Bank has just come out with an analysis of the lithium-ion battery market, and they conclude that battery prices have been dropping much steeper than expected, saying they “believe that the market underestimates the potential for growth in this segment.” Just last November DB issued a report saying that they expected battery prices to decline 25% by 2015 and 50% by 2020. Yet in the new report they say they are already seeing a decline of 30% for orders being placed for the 2011/2012 model year. If this is extrapolated out, we might see declines of 50% by 2015/2016.
Source: Gas 2.0 (http://s.tt/12A5r)


Om vi antar att en etanolmotor med samma effektivitet som en dieselmotor skulle kosta som en dieselmotor så kanske den skulle kosta låt säga 26 000 euro enligt loremo exemplet. Extrakostnaden för elbilen består nog uteslutande av batteriet och en halvering av priset på batteriet skulle då ge ett slutpris på 27 000 euro för elbilen. Helt plötsligt ser det rätt mycket bättre ut för elbilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-24 00:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Om vi antar att en etanolmotor med samma effektivitet som en dieselmotor skulle kosta som en dieselmotor så kanske den skulle kosta låt säga 26 000 euro enligt loremo exemplet. Extrakostnaden för elbilen består nog uteslutande av batteriet och en halvering av priset på batteriet skulle då ge ett slutpris på 27 000 euro för elbilen. Helt plötsligt ser det rätt mycket bättre ut för elbilen.


Jag förstår inte riktigt varför du tror att etanolversionen skulle bli 2000 euro dyrare än bensinversionen Loremo bensin kostar 24.000 Euro och loremon med lill dieselmotorn kostar "endast" 17.000 Euro!

Om prisspåslaget till elbilen skulle halveras tar det altså fortfarande 10.000 mil att köra in merpriset under förutsöttningen att batteriet håller så länge -vilket jag tror den kan göra- inte minst med elblspremien. 10.000 mil och anta ett paket på 1 kWh 10 mil/laddning betyder 1000 laddcyklar, batterierna kan väl tänkas hålla upp till några 1000 tals cyklar men sen se får man räkna med att få köpa ny batterier igen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-24 06:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag förstår inte riktigt varför du tror att etanolversionen skulle bli 2000 euro dyrare än bensinversionen Loremo bensin kostar 24.000 Euro och loremon med lill dieselmotorn kostar "endast" 17.000 Euro!


Jag tänker mig att etanolversionen om den ska nå upp till en diesels effektivitet antingen måste vara en dieselmotor som går på etanol alternativt så krävs det en hel del mer av den en dagens bensinmotorer, i form av ex rening eller annat. Känns rätt optimistiskt att tro att en sån motor dyker upp bakom hörnet i alla fall, och helt utan extra kostnad. Därav 26 000 Euro. Fast det är förstås precis som att den kommer att komma en tes och ingenting annat :-)

Hur som helst, om vi når en halvering på dagens batteripriser redan 2016 så ser framtiden nog rätt ljus ut för elbilen. Här måste man också tänka på att lägre priser antagligen till störst del kommer att nås via bättre batterier, dvs, de kommer inte bara vara billigare för samma kapacitet utan även väga mindre och ta mindre plats. Kanske därför det satsas så mycket på elbilar, pluginhybrider och hybrider idag. Bevisligen även bland Japanerna :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-24 08:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
aryan skrev:
Jag förstår inte riktigt varför du tror att etanolversionen skulle bli 2000 euro dyrare än bensinversionen Loremo bensin kostar 24.000 Euro och loremon med lill dieselmotorn kostar "endast" 17.000 Euro!


Jag tänker mig att etanolversionen om den ska nå upp till en diesels effektivitet antingen måste vara en dieselmotor som går på etanol alternativt så krävs det en hel del mer av den en dagens bensinmotorer, i form av ex rening eller annat. Känns rätt optimistiskt att tro att en sån motor dyker upp bakom hörnet i alla fall, och helt utan extra kostnad. Därav 26 000 Euro. Fast det är förstås precis som att den kommer att komma en tes och ingenting annat :-)

Hur som helst, om vi når en halvering på dagens batteripriser redan 2016 så ser framtiden nog rätt ljus ut för elbilen. Här måste man också tänka på att lägre priser antagligen till störst del kommer att nås via bättre batterier, dvs, de kommer inte bara vara billigare för samma kapacitet utan även väga mindre och ta mindre plats. Kanske därför det satsas så mycket på elbilar, pluginhybrider och hybrider idag. Bevisligen även bland Japanerna :-)


Jag har försökt förklara i en rad inlägg, att en etanoloptimerad ottomotor inte alls behöver bli dyr.
Den kan tom bli billigare än de dyra direktinsprutade bensinmotorer som börjar komma nu, t.ex. Mercedes CGI eller VW TFSI etc
Detta pga bränslet i sig medger helt andra mageregenskaper än bensin. Och den kan bli minst lika snål som en snåldiesel. Så sluta prata om dieslar nu, Laban.
Och kan man som bevisat köra otto istf diesel-process så sjunker kostnaderna relativt dieselbilar, bl.a. enklare transmission och mindre NVH-problem (Ljud o vibrationer).
Gällande batterikostnader etc i exemplen ovan så ser igen en rad prognoser, verkligheten brukar bli annorlunda...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-24 15:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Jag förstår inte riktigt varför du tror att etanolversionen skulle bli 2000 euro dyrare än bensinversionen Loremo bensin kostar 24.000 Euro och loremon med lill dieselmotorn kostar "endast" 17.000 Euro!


Jag tänker mig att etanolversionen om den ska nå upp till en diesels effektivitet antingen måste vara en dieselmotor som går på etanol alternativt så krävs det en hel del mer av den en dagens bensinmotorer, i form av ex rening eller annat. Känns rätt optimistiskt att tro att en sån motor dyker upp bakom hörnet i alla fall, och helt utan extra kostnad. Därav 26 000 Euro. Fast det är förstås precis som att den kommer att komma en tes och ingenting annat :-)


Men om du tittar på Loremo exempelet så är faktiskt utförandet med dieselmotorn redan mycket billigare (17.000 euro) mot den kraftigare bensinmotorns (24.000 euro). Det som kan kosta extra för etanolversionen är en motorvärmare, iaf om den ska säljas i Sverige, å andra sidan behöver elversionen i så fall troligtvis en förstärkning av kupevärmaren vilket lätt kostar en bränslevärmare 10x så mycket som en elektrisk motorvärmare.

Vi får se om löften om lägre batteripriser blir sanning, då kan mindre elbilar tillsammans med en superelbilspremie och bra batterigarantier nog bli priskonkurrerande.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-27 07:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Men om du tittar på Loremo exempelet så är faktiskt utförandet med dieselmotorn redan mycket billigare (17.000 euro) mot den kraftigare bensinmotorns (24.000 euro). Det som kan kosta extra för etanolversionen är en motorvärmare, iaf om den ska säljas i Sverige, å andra sidan behöver elversionen i så fall troligtvis en förstärkning av kupevärmaren vilket lätt kostar en bränslevärmare 10x så mycket som en elektrisk motorvärmare.


Mot den kraftigare bensinmotorns ja. Men om vi tar alla de stora biltillverkarna och jämför diesel med bensin så är diesel dyrare. Känns lite fel att anta att något annat skulle gälla i detta fall. @Karlmb: kanske, men än har vi inte sett skymten av en sån motor så det känns väl som att det är minst lika troligt att batteripriserna sjunker kraftigt som att den motorn kommer på marknaden inom en snar framtid.

Citat:
Vi får se om löften om lägre batteripriser blir sanning, då kan mindre elbilar tillsammans med en superelbilspremie och bra batterigarantier nog bli priskonkurrerande.


Frågan är väl om man behöver någon superelbilspremie om oljepriset går upp och batteripriserna halveras. Vet inte heller varför det i så fall bara skulle gälla mindre bilar. Känns som att det snarare vore tvärtom, folk är nog mer villiga att betala ett premiumpris för en större bil där man med eldrift också kan få ex 4WD på köpet. Ta ex Peugeot 3008, snygg bil, 200 hk, 4WD. Kommer en pluginhybrid 2012:

http://green.autoblog.com/2010/03/03/ge ... -for-2012/

Om du tänkte på rena elbilar så är det väl kanske lite annorlunda. Då är jag lite mer benägen att hålla med dig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-27 10:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
@Karlmb: kanske, men än har vi inte sett skymten av en sån motor så det känns väl som att det är minst lika troligt att batteripriserna sjunker kraftigt som att den motorn kommer på marknaden inom en snar framtid.


Mkt på detta forum handlar om just denna politiska verklighet.
Om inte allt fokus var på just hybridisering idag så skulle tillverkarna kunna ägna sig istället åt alternativa bränslen (iaf de som inte mobbas som etanolen) och då vore verkligheten en helt annan.
Dock har du dessutom fel, tom lilla SAAB hann med att ta fram en snål-etanolare, även om man kanske inte implemeterade fullt ut magerkörning.
Varför jag menar att det är enkelt beror på att det enda svåra, att kunna lämna lambda 1 och ändå klara emissionskraven, ju redan är löst i den avancerade DI-bilarna som ju funnits ett bra tag på markanden redan.
Det är alltså etablerad och relativt billig teknik (det är bara DI i själva motorn som är rejält mkt dyrare i mer avancerade DI-bilar, inte de-NOx kattarna som en etanoloptimerad motor måste ha).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-09-27 13:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
aryan skrev:
Men om du tittar på Loremo exempelet så är faktiskt utförandet med dieselmotorn redan mycket billigare (17.000 euro) mot den kraftigare bensinmotorns (24.000 euro). Det som kan kosta extra för etanolversionen är en motorvärmare, iaf om den ska säljas i Sverige, å andra sidan behöver elversionen i så fall troligtvis en förstärkning av kupevärmaren vilket lätt kostar en bränslevärmare 10x så mycket som en elektrisk motorvärmare.


Mot den kraftigare bensinmotorns ja. Men om vi tar alla de stora biltillverkarna och jämför diesel med bensin så är diesel dyrare. Känns lite fel att anta att något annat skulle gälla i detta fall./quote]

Dieselbilar med samma prestanda som bensinmotorer brukar vara dyrare som du säger, men det samma gäller om man jämför priser på etanolbilar jämförd med dieselbilar med motsvarande prestanda. Jag förstår därför inte varför då etanolversionen skulle bli lika dyr som en imaginär dieselversion. Jag utgick från modellen med den dyrare och större bensinmotor. Man kan även utgå dieselmodellens pris –vars prestanda bättre motsvarar elmotorn prestanda– som utgångspunkt för jämförelsen, då blir ekonomin blivit ännu mindre fördelaktigt för batterivarianten.

Laban skrev:
aryan skrev:
Vi får se om löften om lägre batteripriser blir sanning, då kan mindre elbilar tillsammans med en superelbilspremie och bra batterigarantier nog bli priskonkurrerande.


Frågan är väl om man behöver någon superelbilspremie om oljepriset går upp och batteripriserna halveras.


När oljepriset går upp lär etanolpriset följa men det gäller även elpriset, det är nog inte otänkbart att även batteripriser påverkas av oljepriset.

Laban skrev:
aryan skrev:
Vet inte heller varför det i så fall bara skulle gälla mindre bilar. Känns som att det snarare vore tvärtom, folk är nog mer villiga att betala ett premiumpris för en större bil där man med eldrift också kan få ex 4WD på köpet. Ta ex Peugeot 3008, snygg bil, 200 hk, 4WD. Kommer en pluginhybrid 2012:

http://green.autoblog.com/2010/03/03/ge ... -for-2012/

Om du tänkte på rena elbilar så är det väl kanske lite annorlunda. Då är jag lite mer benägen att hålla med dig.


"Hybrid4" med elmotorer på bakaxeln och konventionell drivlina fram verkar ett enkelt och billigt sätt att få en hybrid och 4x4 skylt på bilen och många hkr i broschyren. Som plugin hybrid också ett mycket vettigare alternativ än en vanlig bil med mekanisk 4-hjulsdrift som utnyttjas högst några procent av all körda km's och slöser med energi resten av tiden.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-28 12:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Dieselbilar med samma prestanda som bensinmotorer brukar vara dyrare som du säger, men det samma gäller om man jämför priser på etanolbilar jämförd med dieselbilar med motsvarande prestanda. Jag förstår därför inte varför då etanolversionen skulle bli lika dyr som en imaginär dieselversion. Jag utgick från modellen med den dyrare och större bensinmotor. Man kan även utgå dieselmodellens pris –vars prestanda bättre motsvarar elmotorn prestanda– som utgångspunkt för jämförelsen, då blir ekonomin blivit ännu mindre fördelaktigt för batterivarianten.


Min tes var att för att komma upp till dieselmotorns effektivitet måste man ha en dieselmotor som går på etanol vilket bevisligen experimenteras med på ex Scania. Och då blir den med rätt stor sannolikhet dyrare än motsvarande bensinmotor. Initiellt antagligen dyrare än motsvarande dieselmotor också.

Citat:
När oljepriset går upp lär etanolpriset följa men det gäller även elpriset, det är nog inte otänkbart att även batteripriser påverkas av oljepriset.


Påverkas gör det nog men jag tror att det är så pass lite att det är om inte försumbart så inte en större faktor, i dagsläget åtminstone. Etanolen är väl en mer direkt konkurrent och lär därför påverkas i högre grad. Även om produktionskostnaden inte ökat i samma takt.

Citat:
"Hybrid4" med elmotorer på bakaxeln och konventionell drivlina fram verkar ett enkelt och billigt sätt att få en hybrid och 4x4 skylt på bilen och många hkr i broschyren. Som plugin hybrid också ett mycket vettigare alternativ än en vanlig bil med mekanisk 4-hjulsdrift som utnyttjas högst några procent av all körda km's och slöser med energi resten av tiden.


Ja definitivt om man vill ha 4WD, och häruppe är det inte helt fel. Sen återstår det att se vad som håller i längden. Borde ändå vara en seriehybrid med 2-3 cyl motor på 60-70 hk (eller wankel, andra kanske ännu lämpligare "udda" motorer) + elmotor. Men nu har jag snöat in på den iden själv, lösningen är inte helt problemfri och lär inte passa alla. Lever man uppe i bergen ex..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-09-28 13:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Om inte allt fokus var på just hybridisering idag så skulle tillverkarna kunna ägna sig istället åt alternativa bränslen (iaf de som inte mobbas som etanolen) och då vore verkligheten en helt annan.


Om om inte funnits så... Kan det inte vara så att det finns en anledning till varför allt fokus är på just hybrider, pluginhybrider, elbilar just nu ? Sen kan man ha åsikten att majoriteten har fel, och det har den definitivt ibland. Så vi får väl se :-)

Citat:
Varför jag menar att det är enkelt beror på att det enda svåra, att kunna lämna lambda 1 och ändå klara emissionskraven, ju redan är löst i den avancerade DI-bilarna som ju funnits ett bra tag på markanden redan.
Det är alltså etablerad och relativt billig teknik (det är bara DI i själva motorn som är rejält mkt dyrare i mer avancerade DI-bilar, inte de-NOx kattarna som en etanoloptimerad motor måste ha).


Jag väntar med spänning på en sån motor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011