För och nackdelen med elbilar är att stora tunga bilar blir väldigt dyra pga att ett stort batteripaket är så mkt dyrare än en stor bränsletank.
Jämförelser mellan små elbilar / hybrider och "vanliga" bilar blir därför ofta att som att jämföra äpplen och päron.
Men här
http://www.loremo.com/02der02_varianten.htm kan man se vad en liten bil samma 550kg lätta strömlinjeformade (Cw = 0,2 A = 1,25 m2) karross får för förbrukning och prestanda med olika motorer:
2-cyl. Turbo dieselmotor 20 kW, vMax 170 km/h, 550 kg, 0-100 20s, 2 l/100km, 17.000 Euro
2-cyl. Turbo bensinmotor 45 kW, vMax 220 km/h, 550 kg, 0-100 11s, 3 l/100km, 24.000 Euro
Elbil med synchronmotor 40 kW vMax 140 km/h, 650 kg, 0-100 11s, 6-8 kWh/100km, 30.000 Euro
Diesel 19,6 kWh /100km, Bensin 26,67 kWh/100km, el 6-8 kWh/100km visar att diesel och bensin i snitt har 36 resp 26 procent verkingsgrad jämförd med elandrivning. Nu vet jag inte om elförbrukningen anges ur nätet eller ur batterierna, jag misstänker det sista och förbrukningen ur nät är då ca 10 kWh/100 km
Om en optimerad etanolmotor i den skulle ha dieselmotorns effektivitet (19,6 kWh /100km) blir det 3,1 l E85/100 km.
En mil kostar då vid en eldrift 10 öre (vid 1 kr/kWh) och etanoloptimerad Loremo knappt 3 kr/mil. Om skillnaden per mil blir 3 kr så dröjer det ändå 20.000 mil innan det går jämt upp med de 6.000 Euro som elversionen kostar extra.
/Aryan