Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 11-10-05 21:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Kunde inte sagt det bättre själv...:
http://www.thetruthaboutcars.com/2011/1 ... um=twitter
Citat:
Though the tipping points may vary slightly from country to country, the study found that across the globe consumers will be less likely to consider purchasing an electric vehicle as the fuel efficiency of ICEs improves. As a result automotive manufacturers will need to carefully plan their investments to maximize sales of fuel efficient technologies consumers are willing to purchase.

Another way of putting this: with plenty of efficiency improvements to be found in the Internal Combustion Engine, automakers will continue to emphasize those technologies, in effect relegating the EV to the niche role that this study sees for it. An “end-to-end” EV servicing/infrastructure firm like Better Place might be able to significantly broaden the global appeal of EVs, but why take on a partner when you can keep trickling out ICE technology that keeps EVs from being a necessity? Agassi acknowledges this challenge by arguing that he’s asking automakers to take a gamble not unlike that made by Jeff Bezos and Amazon.com with its Kindle e-reader. Amazon had to kill off its traditional book selling business in order to take its book (and content more generally) business to a new level. And, as this study shows, the car business has plenty of incentive to not take that leap… yet. And until automakers actually try to make EVs capable of overcoming the range, cost and charge-time concerns that consumers globally share, we can expect assessments of global EV demand to continue to be as pessimistic as this one.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-10-06 09:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Lite konspiratoriskt men troligen sant. Varför avliva en produkt som kan generera pengar genom många lagom små förbättringar?

Ser vi vissa likheter med BENSINbolagen som halvgärna säljer alternativ? När ett alternativ blir för stort höjs priset för att motverka alternativet.

Precis vad OPEC sysslar med: Håll priset tillräckligt lågt (på oljan) för att förhindra alternativen, sk "demand destruction".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-10-06 10:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo, fast allt handlar inte om konspiration i den artikeln.
Det handlar också om hur early adopters (iaf de som säger sig vilja bli det) och deras förväntningar kommit att sätta agendan på ett i detta fall kanske inte helt realistiskt och för slutmålet optimalt sätt.
GÖKUNGE-utveckling i kombination med en hård verklighet...leder till ingenting i slutändan..
En annan effekt som man kanske dock kan se är ju faktiskt att det som var ekonomiskt vansinne enligt en del ekonomer hos tillverkarna, gällande vad man kan göra för att öka förbränningsmotorns effektivitet, nu plötsligt blivit mainstream...
Allt handlar om vad man jämför med.
Jag som vill utveckla förbränningsmotorn har då i praktiken fått en större budget att arbeta med, sålänge företagsledningen ogillar en total övergång till el.
Och sådant driver ju faktiskt utvecklingen framåt, om än med mindre steg än om alla resurserna fått gå till utvecling av bättre förbränningsmotorer och deras potentiella bränsleutnuttjande.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-07 05:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Om man skulle halvera merkostnader för elversionen blir det 17000 mil innan break-even, vet inte om det lockar så många.

/Aryan


Beror på vilket hypotetiskt pris man jämför med :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-07 06:15 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Frågan är hur många som är beredda att betala mer för en egentligen sämre produkt? Early adopters självklart, men är de tillräckligt många för att få en massmarknad och därmed prissänkning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-07 06:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Och sådant driver ju faktiskt utvecklingen framåt, om än med mindre steg än om alla resurserna fått gå till utvecling av bättre förbränningsmotorer och deras potentiella bränsleutnuttjande.


Skulle jag gissa så satsas det betydligt mer pengar på utveckling av förbränningsmotorer än elbilar. Även de på elbilssidan storsatsande Nissan är fullt medvetna om att förbränningsmotor kommer att dominera en lång tid framöver. Utveckling på elbilen är väl också till 90+% kopplat till batteriet och där finns det andra än biltillverkarna som är intresserade av bättre batterier. Min Iphone 4:a hade gärna fått ha 3-4 ggr bättre batteritid som ex.

Frågan är väl också hur mycket det finns att hämta på dagens 4 taktsmotorer. Tycker att det verkar som att viktminskning nu är det som gäller och det har förstås även elbilar/pluginhybrider nytta av. Sen finns det väl iofs helt andra typer av motorer än dagens std 4 takt men dessa gissar jag på kommer att se dagens ljus i seriehybrider snarare än i rena förbränningsmotorbilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-07 07:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
gt-i skrev:
Frågan är hur många som är beredda att betala mer för en egentligen sämre produkt? Early adopters självklart, men är de tillräckligt många för att få en massmarknad och därmed prissänkning?


Man kan väl diskutera om det är en sämre produkt. Det beror väl på hur man har tänkt använda bilen. Nu tänker jag på rena elbilar. Leaf säljer ex bättre än Volt, trots begränsad räckvidd. Kan det vara så att den nisch som köper Leaf för deras dagliga pendling tycker att det är en bättre produkt ? (få rörliga delar, lägre servicekostnader, billigare i inköp jämfört med Volt).

Men visst, en nischad marknad kommer det vara en tid framöver. Pluginhybrider lider inte av räckviddsproblematiken men ännu mer av inköpspriset. Hur prisutvecklingen kommer se ut för båda alternativen ska definitivt bli intressant att följa. Samt förstås oljepriset och eventuella ekonomiska kriser som bryter ut, vilket lär vara det som påverkar alternativa bränslen i allra störst grad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-07 09:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Till största delen används bilarna för korta pendlingar, där har elbilen en fördel. Den lilla del som används för långresor, har elbilen ingen chans.
Håller med om enklare service och billigare i drift, men om du räknar med kapitalkostnaden är det troligt att det är dyrare totalt sett.
Personligen skulle jag köpa en direkt om det gick att motivera ekonomiskt. Min egen kalkyl (beslutsunderlag om jag skall köpa en eller ej) faller idag med det alldeles för dyra inköpspriset.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-07 14:10 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Det vanligaste fordonet borde bli plug-in bilen då batterikostnaden inte blir så hög, batteriet inte så tungt och dyrt, och man kan fortsätta färden till bränslet tar slut när man behöver det. Priusen som plug-in bil förbrukar 2,38 liter / 100 km vid 3,7 mils körning. 2,45 vid 4,8mil. 2,53 vid 6,4 mil. 2,77 vid 8 mils körning vilket man hör i den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=BP3_hlAn9yo
Med ett mindre lättare batteri får man större lastvolym och större nyttolast med skaplig bränsleförbrukning. Siffrorna för bränsleförbrukningen blir ännu bättre i Sverige, då vi bilägare kör snittbilen 4 mil om dagen, kvinnor som köper flest bilar kör 1 mil i snitt per dag enligt SCB. Den här filmen visar prototypen av bilen, den färdiga bilen går att köra lite längre på bara batteriet och har laddluckan bak på bilens ena sida.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-07 15:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Och sådant driver ju faktiskt utvecklingen framåt, om än med mindre steg än om alla resurserna fått gå till utvecling av bättre förbränningsmotorer och deras potentiella bränsleutnuttjande.


Skulle jag gissa så satsas det betydligt mer pengar på utveckling av förbränningsmotorer än elbilar. Även de på elbilssidan storsatsande Nissan är fullt medvetna om att förbränningsmotor kommer att dominera en lång tid framöver. Utveckling på elbilen är väl också till 90+% kopplat till batteriet och där finns det andra än biltillverkarna som är intresserade av bättre batterier. Min Iphone 4:a hade gärna fått ha 3-4 ggr bättre batteritid som ex.


Tyvärr har du fel. Gökungeutveckling tar idag en stor del av det som tidigare användes för att förbättra traditionella förbränningsmotorer.

Citat:
Frågan är väl också hur mycket det finns att hämta på dagens 4 taktsmotorer. Tycker att det verkar som att viktminskning nu är det som gäller och det har förstås även elbilar/pluginhybrider nytta av. Sen finns det väl iofs helt andra typer av motorer än dagens std 4 takt men dessa gissar jag på kommer att se dagens ljus i seriehybrider snarare än i rena förbränningsmotorbilar.


Hur många ggr ska jag behöva förklara för dig att det finns massor att hämta på 4-taktsmotorn om man bara börjar jobba med andra bränslen än de begränsande bensin och diesel?
Det är precis som att du inte lyssnar så fort jag skriver om det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-08 08:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Tyvärr har du fel. Gökungeutveckling tar idag en stor del av det som tidigare användes för att förbättra traditionella förbränningsmotorer.


Ja det skulle vara roligt att se siffror för detta. Från alla tillverkare.

Citat:
Hur många ggr ska jag behöva förklara för dig att det finns massor att hämta på 4-taktsmotorn om man bara börjar jobba med andra bränslen än de begränsande bensin och diesel?
Det är precis som att du inte lyssnar så fort jag skriver om det.


Problemet är inte att jag inte lyssnar utan att jag försöker vara realistisk när det gäller de alternativa bränslena. Det du pratar om är väl också att en etanoldriven "bensin"-motor ska bli lika effektiv som en diesel (hur fixar man pumpförluster vid dellast ?). Det är visserligen en kraftig förbättring för etanolen men för förbränningsmotorn är vi fortfarande på samma nivå som idag. Vad är nästa steg efter "dieselmotors" effektivitet ? HCCI har väl visat sig problematisk och inte heller ge några större vinster. Återvinning av värme verkar inte aktuellt. Det som verkar vara på tapeten är att få ner vikten med kompositmaterial och liknande. Samt 10 stegade automatlådor :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-10-08 20:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Tyvärr har du fel. Gökungeutveckling tar idag en stor del av det som tidigare användes för att förbättra traditionella förbränningsmotorer.


Ja det skulle vara roligt att se siffror för detta. Från alla tillverkare.

Citat:
Hur många ggr ska jag behöva förklara för dig att det finns massor att hämta på 4-taktsmotorn om man bara börjar jobba med andra bränslen än de begränsande bensin och diesel?
Det är precis som att du inte lyssnar så fort jag skriver om det.


Problemet är inte att jag inte lyssnar utan att jag försöker vara realistisk när det gäller de alternativa bränslena. Det du pratar om är väl också att en etanoldriven "bensin"-motor ska bli lika effektiv som en diesel (hur fixar man pumpförluster vid dellast ?). Det är visserligen en kraftig förbättring för etanolen men för förbränningsmotorn är vi fortfarande på samma nivå som idag. Vad är nästa steg efter "dieselmotors" effektivitet ? HCCI har väl visat sig problematisk och inte heller ge några större vinster. Återvinning av värme verkar inte aktuellt. Det som verkar vara på tapeten är att få ner vikten med kompositmaterial och liknande. Samt 10 stegade automatlådor :-)


Herregud, har jag inte omnämnt pumpförlusterna som en av de saker man kan minimera med hjälp av etanol???
Du läser mer selektivt än en politiker.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-18 16:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Herregud, har jag inte omnämnt pumpförlusterna som en av de saker man kan minimera med hjälp av etanol???
Du läser mer selektivt än en politiker.


Haha, ja jag kanske inte har läst på så bra i det fallet. Du menar ex:

http://home.swipnet.se/emod/Cad/egr.html

Citat:
Däremot funkar en etanol eller metanolmotor bättre på det sättet. SAE (Society of Aotomotive Engineers) i USA har byggt en metanolmotor som trottlas med EGR och den fick en verkningsgrad på nästan 45%. Det är bättre än samtliga fordonsdieslar!


?

Låter inte otrevligt på något sätt eller vis. Även om det inte är några enorma framsteg jämfört med dagens motorer så tar jag gärna en sådan i någon lämplig pluginhybrid. Men om en sådan motor skulle fungera dåligt med bensin så lär vi få vänta. Och frågan som återstår är, vad är nästa steg i utvecklingen ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-19 10:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Man kan välja att köra stor EGR-mängd eller mycket mager blandning utan EGR.
Det här är ju bara trams och direkt fel:
Citat:
Vad händer om man tar bort/pluggar EGR-ventilen? Jag vet faktiskt inte, men något händer tydligen med bränsleluftblandningen. Jag har läst på andra ställen att den blir magrare, och tills jag vet bättre får jag väl tro på det. Tydligen ska man stoppa i två storlekar större förgasarmunstycken för att kompensera effektförlusten vid en borttagen EGR-ventil.
Vad händer om man tar bort katalysatorn eller installerar dubbla avgasrör? Jo om ovanstående stämmer så kommer du få sämre effekt! Varför? Jo därför att avgastrycket sjunker, och då öppnar inte din backpressure-EGR-ventil lika mycket, och då får du för mager bränsleblandning, och då tappar du effekt.

Sök istället mina inlägg i detta forum om effektivitet och magerkörning.

Har man inga större emissionsproblem med NOX är det troligtvis enklast att magra ut bara istället för att laborera med ytterligare ett system som måste kontrolleras och hållas igång.
Finns ingen anledning att tro att en mager- otto som är etanoloptimerad inte skulle fungera nästan lika bra på bensin.
Men varför har du det kravet förresten, då kan man ju börja kräva fullt utbyggt laddstolpe-nät innan en laddhybrid ens blir intressant på pappret?
Teoretisk aktionsradie för en ren etanolbil är ju gigantisk jfrt med vilken elbil som helst. Och skulle den inte räcka ändå kan man ju enkelt ordna en typ 30l större tank på en sådan bil.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-10-21 08:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så gott som alla EGR-system (åtminstone på ottomotorer) stängs ju av vid fullgas, så den som bara är intresserad av maxeffekten behöver inte fundera alls över den saken.

Det finns faktiskt ett fall där avsaknad av EGR förändrar bränsleblandningen, och det är vid undertrycksstyrda insprutningssystem utan lambdareglering (t ex det analoga Bendix-system som satt på en del modeller av Cadillac och Oldsmobile under andra halvan av 70-talet). I ett undertrycksstyrt system har ju styrdonet bara koll på motorns totala fyllnadsgrad, och om en del av den syrehaltiga luften ersätts med inerta gaser så måste bränslemängden också minskas för att bränsleblandningen ska bli rätt.
I det där Bendix-systemet är den saken löst genom att utgången som styr magnetventilen för EGR beroende på några kriterier (motortemperaturen ska vara över ett visst värde och motorn ska gå på delgas) också styr en blandningskorrektion (jag vill minnas att den adderas till samma spänningsvärde som används för bl a varmkörningsanrikning).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011