Dr. Mabuse skrev:
Så länge vi kan producera ett överskott på elenergi utan att behöva ta till fossila källor i större utsträckning, så ser jag ingen anledning att jaga procent i verkningsgraden på elbilar gentemot bensin- och dieselmotorer. Det viktigaste måste väl ändå vara att reducera utsläppen, först och främst fossilt kol i form av co2 från olja, och metan. Och förstås tungmetaller.
Om det sedan går åt 50% fler kilowatt från källa till hjul att driva elbilen så är ju fortfarande naturen, och vi själva, vinnare.
Låt inte ett framtida bästa bli ett hinder att införa tillräckligt bra nu.
Då är vi överens gällande effektivitet! Samma sak kan sägas om etanolproduktion på hållbart vis, blir det möjligt med 2a gen o 3gen etanolproduktion så finns det ingen anledning att oja sig över ens 30% verkningsgrad i en etanolmotor (men man kan som sagt komma betydligt längre)
Synd bara att elbilsförespråkarna inte ser till helheten och kan erkänna att en etanolbil kanske kan vara minst lika bra om man ser till hela effektivitetskedjan.
Men...just det ja, då faller visst hela vitsen med elbilar...eftersom de alltid kommer att vara så mycket svårare att ge tillräcklig räckvid och låg vikt...
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.