Man kan välja att köra stor EGR-mängd eller mycket mager blandning utan EGR.
Det här är ju bara trams och direkt fel:
Citat:
Vad händer om man tar bort/pluggar EGR-ventilen? Jag vet faktiskt inte, men något händer tydligen med bränsleluftblandningen. Jag har läst på andra ställen att den blir magrare, och tills jag vet bättre får jag väl tro på det. Tydligen ska man stoppa i två storlekar större förgasarmunstycken för att kompensera effektförlusten vid en borttagen EGR-ventil.
Vad händer om man tar bort katalysatorn eller installerar dubbla avgasrör? Jo om ovanstående stämmer så kommer du få sämre effekt! Varför? Jo därför att avgastrycket sjunker, och då öppnar inte din backpressure-EGR-ventil lika mycket, och då får du för mager bränsleblandning, och då tappar du effekt.
Sök istället mina inlägg i detta forum om effektivitet och magerkörning.
Har man inga större emissionsproblem med NOX är det troligtvis enklast att magra ut bara istället för att laborera med ytterligare ett system som måste kontrolleras och hållas igång.
Finns ingen anledning att tro att en mager- otto som är etanoloptimerad inte skulle fungera nästan lika bra på bensin.
Men varför har du det kravet förresten, då kan man ju börja kräva fullt utbyggt laddstolpe-nät innan en laddhybrid ens blir intressant på pappret?
Teoretisk aktionsradie för en ren etanolbil är ju gigantisk jfrt med vilken elbil som helst. Och skulle den inte räcka ändå kan man ju enkelt ordna en typ 30l större tank på en sådan bil.
_________________
http://direktdemokraterna.seMyndigförklara dig själv.