Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-11-12 08:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: trampa i 130 knyck
InläggPostat: fre 11-09-16 15:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
En liggcykel satt nytt hastighetsrekord: 129.62 km/t http://www.hptdelft.nl/

Med tanke på att luftmotståndet ökar expansionellt med hastigheten borde öven en otränad person kunna komma upp i höga hastigheter med en sådan hoj.

Kombinera något sådant med en liten elmotor för uppförsbackar, och komma upp i motorvägsfart och regen inbromsning i nedförsbackar mm så har man ett extremt energisnålt fordon för persontransporter?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trampa i 130 knyck
InläggPostat: ons 11-09-21 13:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Topphastighet är väl egentligen inte sådär superinstressant, den cykel de använder är ju inget som vanliga dödliga kan ha och cykla till jobbet i direkt. Medelhastighet över några mil är ju mer intressant, och där har ju liggcyklar med kaross visat sig vara bäst. Men också dyrast, jag kan inte direkt köpa en cykel som kostar märkbart mer än 20 tkr. Sedan är liggcykel ingen höjdare på vintern i snö och ishalkan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trampa i 130 knyck
InläggPostat: tor 11-09-22 01:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
ror att de fick en genomsnitts hastighet på över 110 på en strecka av nån mil. En (täckt) ligcykel borde vara mera lämplig vid dåligt väder än en vanlig cykel. Men visst snömodd är aldrig rilit att tramap i. Då skulle man ha en liten hjälpmotor in den?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trampa i 130 knyck
InläggPostat: tor 11-09-22 14:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Kan man hålla 60-70 km/h så är det fullt godkänt :)

Ja, nån sorts täckt cykel är gött på vintern. Dock är problemen med liggcykel flera under vintern. Små hjul gör det svårt att ta sig fram i snömodden. Svårare än man tror att balansera i ishalkan, ofta ligger man plötsligt på backen och fattar inte riktigt vad som hände. Trehjuling är förstås bra i ishalkan, men då blir cykeln märkbart tyngre också och problemet med de små hjulen kvarstår. Men för min del är det priset som avgör, kan helt enkelt inte köpa en cykel för tiotusentals kr.

Är ekonomin inget problem så varför inte en täckt trehjuling med elmotor? Tramphjälp i snöslasket och torrt och mysigt under skalet. Nån sorts torkare kan man kanske behöva, vet inte hur de löst siktproblemet i dåligt väder, men täckta cyklar har ju funnits ett tag så där måste ju finnas en lösning. En velomobil helt enkelt. Senast jag kollade gick såna löst på ca 100 tkr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trampa i 130 knyck
InläggPostat: tor 11-09-22 15:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
Hjulen behöver inte vara små, denna har väl 28" fram och 26" bak vilket inte är mindre än andra cyklar och bilar, däremot går det i vinterväglag såklart trögare att trampa genom snömodd och med två hjul som rekordcykeln har är givetvis svårare att balancera än om man har flera hjul. Det kanske går att lösa med nedfälbara stödhjul som fälls ner när man (nästan) står stilla eller riskerar att välta. Det finns även trehjulingar med dubbla hjul som kan luta fritt medan den rullar men låses när man stannar.

Trehjuliga täckta cyklar har mera vilkt rullmotsånd (frontalyta) osv men de är fortfarande mkt snabbare jämfört med vanliga cyklar, och med en liten hjälpmotor som elcyklar har som gör att man inte bromsas för mkt i uppförsbacke mm och kanske kan återvinna lite energi vid nedförsbacka och inbromsningar och kanske stolvärme/kyla borde höja komforten ordentligt.

Velomobil: http://www.sunrider-cycles.com/foto-video/index-en.php tyvärr massproduceras såna inte som vanliga bilar, annars borde de kunna komma ner i pris rejält.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: trampa i 130 knyck
InläggPostat: tor 11-09-22 16:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Jag cyklar till jobbet varje dag, sommar som vinter. På vintern har jag dubbdäck. En velomobil hade suttit fint :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011