Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-01-25 11:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 11-12-01 11:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
I mainstream media som t.ex GP brukar man normalt alltid hylla elbilar med några små förbehåll om dagens räckvidd och priset på batterierna.
Men nu tycker jag man kan börja se en liten tillnyktring (kanske är det ett förstadie till den kritikstorm som vi redan räknat ut kommer att komma den dag elbilar börja bli något mer än en marginell kuriositet på gatorna):
http://www.gp.se/motor/bil/1.774791-ny- ... adapt_mp=1
Citat:
Men att det bara ska finnas en arvtagare efter den bensindrivna bilen är kanske inte ett önskvärt scenario.
- Alla som vill hjälpa till att rädda världen gör sig själva en otjänst om de tror att vi hittat lösningen, säger Mats Williander, forskningsledare på Viktoriainstitutet vars mål är att leda svensk transport- och bilindustri mot en mer hållbar utveckling.
"Problem kommer att dyka upp"
- Om elbilen tillverkas och används i större skala kommer andra problem att dyka upp, säger han.
Var gör man till exempel av alla de miljontals batterier som måste bytas ut när de är förbrukade? Williander ser hellre en framtid där vi använder flera olika bränslen parallellt med el, bland annat biogas och etanol.


Hmm, eftertankens kranka blekhet börja tändas..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb sön 13-02-24 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 15:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1946
Ort: 08- och Småland
Industrin tappar tron på elbilar
Av: Håkan Abrahamson Ny Teknik
Publicerad 2013 02 08, 15:39
Bilindustrins tilltro till elbilar minskar kraftigt. Satsningar gör man helst på små bensinbilar, visar en undersökning.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/tidningen/article3634747.ece


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 18:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Som att det inte räckte med förbränningsmotorn vägrar dö tråden.. :-)

Men jag kan väl svara på detta:

Citat:
Var gör man till exempel av alla de miljontals batterier som måste bytas ut när de är förbrukade? Williander ser hellre en framtid där vi använder flera olika bränslen parallellt med el, bland annat biogas och etanol.


Om man inte återvinner materialet så:

http://green.autoblog.com/2013/02/02/to ... ge-system/

ABB's energilager använder li-ion batterier: http://www.abb.com/industries/db0003db0 ... dbcb5.aspx

Känns som att en "forskningsledare" inte borde ha missat detta.

Citat:
Beslutsfattarna är också pessimistiska i frågan om hur lång tid det kommer ta innan elbilar kan bli det viktigaste alternativet för utsläppsfri trafik. Numera tror man att det dröjer mellan sex och tio år.


Bara 6-10 år ? Jag trodde nog att pessimism skulle betyda betydligt längre än så :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 21:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 297
Ort: Ljusne
Förbrukade batterier är nog ett mindre problem, och vi återvinner redan alla de miljarder som sitter i våra mobiltelefoner och datorer. Enda skillnaden är ett större batteri bara. :)

Problemet är snarare att dagens batterier rymmer relativt lite energi, och verkar ju inte vara några större nyheter på g där heller?
Vill man ha bra värme, AC, extraljus och för all del möjlighet att dra släp ibland så krävs det en del kräm...

Sen en bil som måste laddas med sladd... Glöm det bara, och alla som har eller har haft eldriven motorvärmare vet vilket krångel det kommer bli och hur lätt det är att glömma.
Trådlös laddning är väl en idé annars, men då snackar vi förmodligen betydligt sämre verkningsgrad.

Lösningen på alla problem är hybridbilar, med ett batteri som i normalfall hålls laddat av en helt vanlig förbränningsmotor. I framtiden kanske den byts mot en bränslecell, LENR-reaktor eller annan kraftkälla, men lär inte hända imorgon direkt..

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-09 00:06 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Toyota har valt resonansladdning för att ladda deras laddbara bilar.
Witricitys teknik klarar att överföra effekten 3,3 kW på ett avstånd av 20 cm med en effektivitet på 90 procent.
Göteborgsposten har kanske rätt och världens största biltillverkare har valt fel teknik till sina bilar för framtiden. I framtiden hittar man säkert mycket mer olja och då ligger Europesika biltillverkare bra till med sina helt fossildrivna bilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-09 07:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Volvo245GLT skrev:
Problemet är snarare att dagens batterier rymmer relativt lite energi, och verkar ju inte vara några större nyheter på g där heller?
Vill man ha bra värme, AC, extraljus och för all del möjlighet att dra släp ibland så krävs det en del kräm...


Finns väl gott om nyheter, men frågan är vilka som blir verklighet och när är en annan femma. Men Model S har ett 85 kWh batteri, det är rätt mycket det. Jag ser det alltså som viktigare att få ner priset. Nu har priset förstås en hel del med energidensitet att göra, men dock inte allt.

Citat:
Sen en bil som måste laddas med sladd... Glöm det bara, och alla som har eller har haft eldriven motorvärmare vet vilket krångel det kommer bli och hur lätt det är att glömma.
Trådlös laddning är väl en idé annars, men då snackar vi förmodligen betydligt sämre verkningsgrad.


Som PRIUS redan nämnt så är verkningsgraden bra, men det kostar i dagsläget betydligt mer: http://green.autoblog.com/2012/11/01/le ... power-spx/.

Citat:
Lösningen på alla problem är hybridbilar, med ett batteri som i normalfall hålls laddat av en helt vanlig förbränningsmotor. I framtiden kanske den byts mot en bränslecell, LENR-reaktor eller annan kraftkälla, men lär inte hända imorgon direkt..


Du tror inte på batterier men däremot bränsleceller, LENR reaktorer. Hmm..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-11 14:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Detta med hur enkelt och billigt det är att återvinna batterier gång på gång, det får vi nog anledning att återkomma till. ..
Just nu hamnar de flesta resterna av vår elektronik orgie i Nigeria. ..

Konstigt, så mycket värdefulla metaller som det finns i mobiler o datorer. ...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 12:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
http://www.reuters.com/article/2013/02/ ... 4Z20130204

Insight: Electric cars head toward another dead end
Citat:
Recent moves by Japan's two largest automakers suggest that the electric car, after more than 100 years of development and several brief revivals, still is not ready for prime time - and may never be.

In the meantime, the attention of automotive executives in Asia, Europe and North America is beginning to swing toward an unusual but promising new alternate power source: hydrogen.

The reality is that consumers continue to show little interest in electric vehicles, or EVs, which dominated U.S. streets in the first decade of the 20th century before being displaced by gasoline-powered cars.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-24 05:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Denna ständigt återkommande vätebil, som trots allt är en elbil. Nåväl, man kan väl roa sig med att kolla vad som finns att köpa i dagsläget och vad som kommer att släppas de närmsta 3-4 åren, alltså ungefär så långt fram som vi rimligtvis vet vad som kommer att hända. Jag gissar på ca 0 vätebilar medan det finns en lång lista med pluginhybrider och elbilar. Sen får man dra vilka slutsatser man vill från detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-24 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Laban skrev:
Denna ständigt återkommande vätebil, som trots allt är en elbil. Nåväl, man kan väl roa sig med att kolla vad som finns att köpa i dagsläget och vad som kommer att släppas de närmsta 3-4 åren, alltså ungefär så långt fram som vi rimligtvis vet vad som kommer att hända. Jag gissar på ca 0 vätebilar medan det finns en lång lista med pluginhybrider och elbilar. Sen får man dra vilka slutsatser man vill från detta.


Vätet är en missriktad yttring av att batterierna inte levererar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-16 21:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1946
Ort: 08- och Småland
KRÖNIKA JONAS FRÖBERG SVD. 16 mars 2013 kl 10:20
Här är elbilsköparnas allra värsta mardröm.
Problem – om du kommer i fel bil.

Läs mer: http://www.svd.se/naringsliv/motor/har- ... 996388.svd


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-17 08:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja ett problem är det definitivt. Tesla har väl iofs adaptrar för en massa olika standarder, och de kommer att stödja CHAdeMO standarden för bilar som säljs i Europa.

Tyvärr är det nog en del politik bakom detta:

http://www.torquenews.com/1075/electric ... o-will-win

Citat:
The SAE DC Fast Charging consortium includes Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche and Volkswagen. For the last couple years these automakers, via the SAE committee, have prevented the CHADEMO standard from being adopted as an SAE standard, and have instead insisted on following the standardization process.


Få se nu, hur många elbilar har Audi, BMW, Daimler.. släppt/sålt de senaste åren. Ungefär 0. Med det inte sagt att det inte finns fördelar med SAE standarden.

Sen har vi också problemet med AC vs DS snabbladdning. Fast det är nog värt en egen tråd
I


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-17 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/03/16/vo ... -possible/

VW verkar inte hålla med Toyota o Daimler om väte..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-05-27 08:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1946
Ort: 08- och Småland
Konkurs för batteriföretag. SvD Näringsliv.

Better Place har nått vägs ände

Det omtalade elbilsföretaget Better Place har bytt sitt sista batteri. På söndagen lämnade bolaget in en konkursansökan. Först i Danmark men sedan också i Israel.

26 maj 2013 kl 10:27 , SvD Näringsliv.

Läs mer:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 210168.svd


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011