Volvo245GLT skrev:
Problemet är snarare att dagens batterier rymmer relativt lite energi, och verkar ju inte vara några större nyheter på g där heller?
Vill man ha bra värme, AC, extraljus och för all del möjlighet att dra släp ibland så krävs det en del kräm...
Finns väl gott om nyheter, men frågan är vilka som blir verklighet och när är en annan femma. Men Model S har ett 85 kWh batteri, det är rätt mycket det. Jag ser det alltså som viktigare att få ner priset. Nu har priset förstås en hel del med energidensitet att göra, men dock inte allt.
Citat:
Sen en bil som måste laddas med sladd... Glöm det bara, och alla som har eller har haft eldriven motorvärmare vet vilket krångel det kommer bli och hur lätt det är att glömma.
Trådlös laddning är väl en idé annars, men då snackar vi förmodligen betydligt sämre verkningsgrad.
Som PRIUS redan nämnt så är verkningsgraden bra, men det kostar i dagsläget betydligt mer:
http://green.autoblog.com/2012/11/01/le ... power-spx/.
Citat:
Lösningen på alla problem är hybridbilar, med ett batteri som i normalfall hålls laddat av en helt vanlig förbränningsmotor. I framtiden kanske den byts mot en bränslecell, LENR-reaktor eller annan kraftkälla, men lär inte hända imorgon direkt..
Du tror inte på batterier men däremot bränsleceller, LENR reaktorer. Hmm..