Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-12-27 19:47 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Ja hybridisering är lönsamt, men inte för att återvinna bromsenergi. De skall användas för att optimera otto(atkins)/diesel-cykeln. Låta motorn jobba i det mest energieffektiva området.
Toyota använder t.ex. atkins-cykeln vilken är mer energieffektiv men ger dålig körbarhet, men ihop med en elmotor funkar den.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 19:49 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Ja hybridisering är lönsamt, men inte för att återvinna bromsenergi. De skall användas för att optimera otto(atkins)/diesel-cykeln. Låta motorn jobba i det mest energieffektiva området.
Toyota använder t.ex. atkins-cykeln vilken är mer energieffektiv men ger dålig körbarhet, men ihop med en elmotor funkar den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 20:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo, och om vi då av kända skäl väljer bort dieseln så återstår en rätt tunn anledning till att hybridisera...
Jag menar ju att man med magerkörning av en Otto kan komma mkt långt i att utvidga det effektiva området och faktiskt kunna köra motorn på fler laster och varvtal med hög effektivitet.
Detta styrks av de bästa exemplen på GDI.motorer som nu kommit, vilka är i dieselklass när det gäller effektivitet. (MB CGI)
Med etanol kan man komma minst lika långt.

Kanske ska man se hybridisering som ett sätt att rädda sig kvar vid fulsoppa ett tag till....?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 22:28 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
varför kan man inte köra etanol-hybrid? sponsrar opec biltillverkarna?
GDI + hybrid vinner vi inte ändå mer i verkningsgrad då?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-28 20:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
gt-i skrev:
varför kan man inte köra etanol-hybrid? sponsrar opec biltillverkarna?
GDI + hybrid vinner vi inte ändå mer i verkningsgrad då?


GDI är dyrt och det talar emot samtidig hybridsering. Dessutom saknas en del av vinsten eftersom man ofta kan få ut rejält med effekt ur en GDI idag, och inte behöver hjälpen från batterierna. En GDI kan vara en större motor än en vanlig Otto.

Etanol + hybrid går givetvis, men där är vinsterna ännu mindre om man lägger till de utmärkta mageregenskaperna som inte kommer att vara varvtalsbegränsade alls.
Man kan i princip få en mager-etanolmotor snål i hela registret, samtidigt som den när som helst kan lämnna rejält med effekt, tom utan turbo om man väljer att bygga en stor sugmotor.

Opec? Ja, inte tror jag att de inte vill ha ett ord med i laget iaf? De kan ju tex hota att chockhöja oljepriset under ett par år om bilbranchen inte gör riktigt som Opec tycker. Vilka tillverkare vågar ta den risken?
Opec vill troligen helst ha business as usual, vilket betyder att de inte vill se större fall i efterfrågan än vad som motsvaras av en gradvis lägre utvinning i takt med att oljefälten börjar sina.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-01 19:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
gt-i skrev:
varför kan man inte köra etanol-hybrid? sponsrar opec biltillverkarna?
GDI + hybrid vinner vi inte ändå mer i verkningsgrad då?


Fattar inte heller varför hybridbilar altid är diesel eller bensinbilar.

Lika konstigt som att metangasbilar altid är bensinbilar.

Det skulle kosta tillverkarna ytterst lite om de hade etanol/bensin motorer en optimerat gasmotor skulle dessutom gå mycket bättre på etanol.

Men det passar väl inte i markningsföringen som vill framhäva elhybrid eller gas driften utsläppsvinst kontra vanlig bensindrift.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-01 19:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
De här varianterna som vi skulle vilja se, de kostar tyvärr miljoner att prova o utveckla fram.
Jo, jag vet hur lite som skulle behövas, men också hur många timmar som kan läggas på en enkel kallstartsfunktion på en vanlig standardmotor...
Inget problem ändå, om man vet att man har avsättning för motorn under några år vill säga.
Men ekonomerna blockar effektivt alla förslag som inte med garantli kan räknas hem på en viss given tid.
Alltså kör man safe och utvecklar så lite specialmmodeller som möjligt. En Flexifuel-dekal kan man ju sätta på bilen ändå, det har ju applåderats.
Så länge som marknaden för andra bränslen än bensin o diesel är högst osäker kommer det att vara så här.
Vilket sätter fingret på politikernas ansvar att skapa långsiktiga planer utan plötsliga skatteförändringar eller iskall attityd när något nytt bränsle istället ska lobbas in, eller om allt måste ställas på ända och allt elektrifieras.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-01 21:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Här ser man hur svårt det är att konvertera sin besinhybridbil för att kunna köras på etanol för detta mekproffs från Hollywood, vilket tar hela tio minuter.Hybridbilen klarar starten bra då startmotorn är på minst 18 hk och drar upp etanolmotorn till över 1 000 vm vid var start på mindre än en sekund vilket gör förbräningsmotorn lättstartad.
Lyssna även det övriga snacket. En VARNING, det här går inte att göra i vårt land bara i Drömfabriken i Hollywood.
http://www.youtube.com/watch?v=KxYQ2MaOwbI
64 % av laddningen av höspänningsbatteriet i vanliga Priusen kommer från återladdning vid fartminskningar när man kör, resten från förbräningsmotorn som driver generatorn. Som plug-in bil blir den än snålare, även utan att man laddar batteriet från elnätet, då den med sitt större batteri kan ta emot mer energi vid fartminskningar.
http://www.youtube.com/watch?v=Vip_zBPt1xA&feature=fvsr


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-03 11:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Rolig film!

En Prius I klarade sig väl redan okonverterat på E85? Läste ett amerikanskt universitetsrapport om det som visade dett och dessutom en påtaglig effekt och verkningsgradsvinst med E85 och lägre motorvarvtal vid samma hastighet tack vara högre vridmomenten

F.ö. verkar Prius och andra elhybrider extra lämpliga för etanol optimering, särskild för stadsbor i med kalla vintrar utan parkeringsplats med motorvärmare uttag. Batteriet borde ha tillräcklig kapacitet för att rekordsnabbt förvärma bränsle och motorn och med en 18 hkr startmotor och högre startvarvtal får man dessutom mkt bättre hjälp av kompressionsvärmen vid kallstarten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-03 14:20 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Rolig film!

En Prius I klarade sig väl redan okonverterat på E85? Läste ett amerikanskt universitetsrapport om det som visade dett och dessutom en påtaglig effekt och verkningsgradsvinst med E85 och lägre motorvarvtal vid samma hastighet tack vara högre vridmomenten

F.ö. verkar Prius och andra elhybrider extra lämpliga för etanol optimering, särskild för stadsbor i med kalla vintrar utan parkeringsplats med motorvärmare uttag. Batteriet borde ha tillräcklig kapacitet för att rekordsnabbt förvärma bränsle och motorn och med en 18 hkr startmotor och högre startvarvtal får man dessutom mkt bättre hjälp av kompressionsvärmen vid kallstarten.

/Aryan

Konverteringen görs kanske mest för att slippa felmedelanden som kan dyka upp när bränslet inte känns igen av bilen, som för övrigt alltid startas på två cylindrar för en mjuk start av motorn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-06-08 12:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tilbaka till ämnet luftmotorer:

Här http://www.mdi.lu/english/index.php är en firma på gång att bygga fordon med luftmotor. Som ”range extender” används extern kontinu förbränning av (valfria) bränslen för uppvärmning av den komprimerade luften i de större modeller.

Extern förbränning ger då mkt låga utsläpp ingen NOx pga kompressionsvärme t ex. Å andra sidan skulle samma ide kunna användas för att återvinna en del av värmeförlusterna från en vanlig förbränningsmotor.

Bara luftmotorn (utan externa förbränningen/uppvärmningen) uppger de 68% verkningsgrad för, se http://www.mdi.lu/english/actualite.php


Citat:
Outstanding Performance

In constant search for more and more optimum engine efficiency with guaranteed range, MDI has now developed an engine that is capable of reaching a performance level of 68%. This has been validated independently and will go into full production next year.


Significant progress has been made on the system that controls the flow of compressed air into the engine, making it possible to do away with the pressure reducing regulator. The engine can now operate at the same pressure as the reservoir tank pressure. The performance level of 68% has been achieved by simplifying the architecture of the active chamber of MDI Engine and the intake circuit of the engine, the ‘fuel’ system. The major challenge overcome by MDI was to be able to have a consistent engine performance when the pressure in the tank decreased. The increase of engine efficiency has been a vital step that enabled MDI to use the tank that complies with ECR110 specification of the Certification. This has already been approved for the AirPod L2e. Even if this specification does not permit maximum pressure higher than 248 bars (instead of 350 bars initially programmed for the AirPod) the range will still be between 120 km and 150 km in urban cycle because of the following reasons:

Larger tank volume of 260 litres (instead of 175 litres);
The engine management that enables a cut off of intake of air during braking phase;
Recovering of kinetic energy while decelerating;
The Engine designed for AirPod is a 2-cylinder engine with a capacity of 430cc that develops 7 kW at 1,500 rpm. Torque is constant at 45nm from 200 rpm to 1,500 rpm. Maximum rpm in the urban areas is only 950 rpm. Such a low rpm is advantageous in terms of durability, efficiency and low noise output level.

The weight of the Engine is not more than 24 kg including all the accessories.


_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-10 08:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed ... gy_storage

Citat:
Advanced fiber-reinforced bottles are comparable to the rechargeable lead-acid battery in terms of energy density


Fast det kanske räcker för NEV liknande bilar i stil med Twizy.

Sen finns det väl andra problem:

Citat:
Compressed air costs are potentially lower; however advanced pressure vessels are costly to develop and safety-test and at present are more expensive than mass-produced batteries.


Tekniken bör nog vara betydligt billigare än batterier + elmotor om den ska ha någon chans. Jag undrar väl också vad den totala effektiviteten blir.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-10 13:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tycker att wikipedia artikeln saknar lite källor i de påståenden som görs vad gäller priser mm. Lufttankernas energidensitet är såklart beroende på trycket i dem, airpod har lite högre tryck än Wikipedia exemplet; 248 bar isf 200 bar, 24% mer tryck i samma volym ger i så fall ca 30% större energitäthet. Den har en 260l tank, då har man alltså 24,8 MPa x 0,26m3 x ln (1/248) = - 35,6 MJ i tanken = 9875Wh

Tar man 3,2V 100Ah (WB-LYP100AHA) massproducerade lithium celler som jämförelse (se http://www.ev-power.eu/docs/GWL-LFP-Pro ... -200AH.pdf ) så ska de inte laddas ur mer än 80% (för att de ska hålla ett par tusen laddcyklar) har alltså egentligen (100Ah x 3,2V) 320Wh * 80%, men å andra sidan kan man anta att elmotorn har högre verkningsgrad än luftmotorns 68% och man lär inte heller köra slut på all tryck så det kan man förmotligen likställa varandra.

Cellvolymen är 145x68x217 = 2,14l så det ”går” 121,5 lithium batterier på en tank motsvarande
38880 Wh som är nästan 4ggr så mycket energi (energidensitet) än lufttanken med samma volym.

För att få 9875Wh som lufttanken har krävs det 9875/320= 30,9 celler a 3,4 kg = 105 kg. Tyvärr står det inte vad lufttanken väger, men om man kollar CNG (fordonsgas) tankar som ska klara samma tryck och säkerhetskriterier så hittar jag här t ex http://kcrco.en.ec21.com/Ultra_Light_Co ... 49440.html
156l 58kg nästan hälften av motsvanade vikt för batterierna. Så vad gäller specifik energi (energi per kg) vilket jag tror är en faktor som lite ”väger tyngre" i fordon än energi densitet (energi per volym) är en högtrycks lättviktslufttank mycket fördelaktigare än dessa batterier.

Lufttankar är i motsatts till batterier nästan outslitbara, de tappar inte verkningsgrad eller laddning vid (icke) användning och behöver inte lika mycket elektronik för övervakning, de kan t ex inte ta skada pga för djup urladdning. Snabbladdning med luft borde kunna gå bättre än batterier, ungefär i samma (långsamma) takt som när man tankar en biogasbil. Då kan tankstationer ha en egna buffertankar med kompressorer som långsamt kan fylla på de mellan tankningarna vilket gör att tankstationen inte behöver så stor kraftanslutning till nätet och tom kan passa på att tanka bufferttanken när elen är som billigast (på och ellernatten?) med egna solceller.

Prismässigt tror jag lättvikts kompositlufttankar också borde kunna konkurera väldigt bra med batterier, de massproducerade lithium cellerna jag länkade till http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-100 ... html?cur=1 kostar f.n. 104.22€ ex moms om man köper för mer än 1604$ så batterpaketet motsvarande airpod skule då kosta dryggt 4000€ en lättviktsgastank borde väl inte kunna kosta mer än hälften?

Verkningsgraden i tankerna är nog nära 100% och bättre än batterierna, men kompressorenas och luftmotorernas verkningsgrad är lägre än elmotorer/laddare mm.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-10 17:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Energi/volym kan nog vara intressant om det inkräktar på ex bagageutrymme. Som jag sa, det går inte att stoppa en stor rund tank i golvet på en bil som man kan göra med batteriet. Och vad blir den totala effektiviteten ?

För mig känns det som att man potentiellt kan använda detta för NEV liknande bilar för pendling till jobbet, i varmare klimat där man också kan ha nytta av kylan som utvecklas. Å andra sidan kan det potentiellt bli en rätt stor marknad, jag tänker ex på videon jag länkade till, var det i Twizy tråden kanske, där folk köpte billiga blybatteri-elbilar med begränsad prestanda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-10 22:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Energi/volym kan nog vara intressant om det inkräktar på ex bagageutrymme. Som jag sa, det går inte att stoppa en stor rund tank i golvet på en bil som man kan göra med batteriet.


Varför inte det? Kan bygga ett chassi rund batterier så kan man värr göra det med lufttankar. I motsats till batterier så kan tankar tom utgöra/ersätta en den av den bärande konstruktionen. Det finns tom svenska lättviktstankar som inte är helt runda: http://www.gastank.se/index_cngt.htm Lufttankerna är större men mkt lättare än motsvarande batterier vilket gör att det finns en effektivitetsvinst / mera lastförmåga i luftbilen.

Laban skrev:
Och vad blir den totala effektiviteten ?


Det beror vad /hur du vill jämföra, en trycktank förlorar t ex ingen energi när den inte används, det gör ett batteri. Men för genomsnitts användare kanske det blir något sämre än en elbil fast luftbilen blir billiagre per km eftersom batteriet är så mkt dyrare än luftanken..

Laban skrev:
För mig känns det som att man potentiellt kan använda detta för NEV liknande bilar för pendling till jobbet, i varmare klimat där man också kan ha nytta av kylan som utvecklas. Å andra sidan kan det potentiellt bli en rätt stor marknad, jag tänker ex på videon jag länkade till, var det i Twizy tråden kanske, där folk köpte billiga blybatteri-elbilar med begränsad prestanda.


Jag tror det kan vara tvärtom, i en liten bil med liten aktieradius behöver bara lite energi lagras och är skillnaden i pris fö batterierna vs lufttanker inte så stor som när man behöver lagra stora mängder energi. Dessutom är det enklare att snabbladda en liten batteri utan speciella nätanslutningar. Stora luftankar kan i princip snabbladdas ur en buffertank.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011