Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-06-18 10:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
I denna tråd jämför vi väl inte "battery electric vehicle" med en lufttryckshybrid?


Eftersom endast luftdrivna fordon togs upp så känns det helt ok att göra den jämförelsen.

Angående hybrid då:

Citat:
Extra lönsam är lufthybridtekniken vid ryckig körning, så som storstadstrafik och då speciellt för bussar.
– Mina resultat visar att stadsbussar i storstäder skulle kunna minska bränsleförbrukningen med 60 procent, berättar Sasa Trajkovic, doktorand i förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola som nyligen har lagt fram en avhandling i ämnet.


60 %.. Då kan det väl inte vara några problem med 30% i en personbil vid ren stadskörning :-)

Det här är också rätt intressant, ett test av mdi bilen som Aryan tog upp, om än några år sedan:

http://www.teknikensvarld.se/2002/09/24 ... i-air-car/

Man får hoppas att tekniken har gått framåt efter den provkörningen, lite regn i Frankrike, 24 september och då var det tydligen för kallt ute. Man får hoppas att det inte behöver vara minst 20 grader ute för att den ska gå att köra. Lösningen för kalla klimat som ex vintrar i Sverige är att kombinera med någon form av förbränningsmotor. Men det måste nog till en hel del värme så att man även kan värma upp kupen. Känns inte så effektivt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 10:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
60 %.. Då kan det väl inte vara några problem med 30% i en personbil vid ren stadskörning


Den bästa ellösningen ligger idag på just 30%, Volvo bussar..
Att tro att en ellösning ger mer än 15% i en persobil är då mer än vad Laban föräntar sig av sina batterier...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb mån 12-06-18 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 11:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Den bästa ellösningen ligger idag på just 30%, Volvo bussar..


OBS att man tror att man kan nå upp till ungefär samma effektivitet på återvinning som i en elhybrid. Inte dubbelt så mycket. Dvs, jag antar att dom har räknat med betydligt större förluster än vad andra har gjort och därmed kommit upp till 60%. Sen beror det förstås på testfallen också, i ett test jag länkade till så nådde man upp till 40% i bästa fallet. Elhybrid då alltså.

Sen kanske vi ska tänka på att elhybrider (bussar, bilar) finns på marknaden, det gör inte lufthybrider. Så vi jämför verkligheten med teorin, inte ointressant men vi ska väl vänta och se hur det ser ut när det finns någon form av prototyp. Tekniken ska vara enkel och billigare än elhybridslösningar så det borde gå hyfsat fort o ta fram kan man tycka.

Citat:
Att tro att en ellösning ger mer än 15% i en persobil är då mer än vad Laban föräntar sig av sina batterier...


Förstår inte riktigt vad du menar måste jag säga. Jag förväntar mig att batterier ska bli billigare och bättre, kopplingen mellan det och återvunnen bromskraft får jag inte ihop. Om det nu var det du var ute efter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 11:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar måste jag säga.


Du tyckte man kunde utgå från hälften så mkt besparing i en personbil som i en stadsbuss.
Hälften av 30% är 15%.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 12:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Du tyckte man kunde utgå från hälften så mkt besparing i en personbil som i en stadsbuss.
Hälften av 30% är 15%.


Nja, det är nog ett missförstånd. Jag fick för mig att du menade på att man kanske kunde komma upp till hälften så stor besparing i en personbil jämfört med en stadsbuss. Vilket i sig också kanske var ett missförstånd :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 20:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag bara konstaterar fakta och drar mina egna slutsatser.
Du pratar hälften, jag började..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-18 22:05 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Hur stor blir kostnaden för den återkommande besiktningen tryckluftbehållaren i lufttryckshybriden?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 00:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra fråga, metangasbilar med ett brännbart gas under samma tryck verkar slippa extra besikning/provtryckas: http://www.teknikensvarld.se/2011/10/26 ... de-bomber/

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 08:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jag bara konstaterar fakta och drar mina egna slutsatser.
Du pratar hälften, jag började..


Jag sa att det inte borde vara några problem att nå 30% med en personbil om man kan komma upp till hela 60% i en stadsbuss, lite skämtsamt pga av våran föregående diskussion i ämnet. Det är inte samma sak som att jag tror på hälften som någon absolut faktor och föregående diskussion handlade inte om just den faktorn heller utan om man vid ren stadskörning kan spara 30% med hybriddrift, även med en dieselbil. Men det här är väl lite off-topic..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-19 10:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Jag bara konstaterar fakta och drar mina egna slutsatser.
Du pratar hälften, jag började..


Jag sa att det inte borde vara några problem att nå 30% med en personbil om man kan komma upp till hela 60% i en stadsbuss, lite skämtsamt pga av våran föregående diskussion i ämnet. Det är inte samma sak som att jag tror på hälften som någon absolut faktor och föregående diskussion handlade inte om just den faktorn heller utan om man vid ren stadskörning kan spara 30% med hybriddrift, även med en dieselbil. Men det här är väl lite off-topic..


Whatever...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011