Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-10-20 11:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-01-13 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/01/12/en ... osts-betw/

Citat:
Chu, in a speech at the Detroit Economic Club during the Detroit Auto Show (he's pictured above, right, speaking with Nissan's Mark Perry while checking out the Leaf), said that a plug-in hybrid-electric vehicle battery that can provide 40 miles of all-electric range will cost $3,600 in 2015, down from $12,000 in 2008. That battery's cost will fall to just $1,500 by the end of the decade, Chu added. "The advanced battery competition is a race the United States can and should win," Chu said.


Minst sagt optimistiska siffror. Som jämförelse så sa Elon Musk i en intervju att batterierna blir ca 8% bättre/år. Osäker om det var enbart pris då iofs. En sak är i alla fall säker, när ett batteri som ger 6.5 mil/el kostar 1500$ så kommer pluginhybrider, elbilar osv att vara väldigt lätta att sälja.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-13 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Igen en prediktion som utgår från Moores lag...
Som jag skrivit tidigare, en halvering från dagens priser innebär redan att vi ligger på materialkostnaden.
Så mkt lägre än den kan man knappast hoppas på...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-13 11:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Jämfört med priset på olja kan det nog stämma?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-13 13:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 801
Ort: Lindome
Jämför jag med uppladdningsbara Nimh batterier kan det nog stämma. Kapaciteten är mycket större idag, och priset är nog detsamma. Köpte 2700 mAh, AA på biltema i jul, samma pris som mina gamla 2200 mAh som jag köpte där förra året.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-13 15:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5996
Ort: Hindås
Men man kan ju inte interpolera en rät linje i all oändlighet, då skulle ju batterierna bli gratis till slut..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-13 19:58 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 801
Ort: Lindome
kan man ha exponentiell tillväxt i en begränsad värld så kan man väl extrapolera kurvan om man vill...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-13 21:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
gt-i skrev:
kan man ha exponentiell tillväxt i en begränsad värld så kan man väl extrapolera kurvan om man vill...

Man kan, men det behöver ju inte vara rätt.
Man kan rita vilken karta man vill, men hittar man på eget så kommer den ju inte att stämma med verkligheten.
Kostnadskurvan kommer att närma sig materialkostnaden, men knappast bli lägre.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-13 21:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 801
Ort: Lindome
hoppas ironin lös igenom utan smilisar, de funkar dåligt med androidluren. :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-13 22:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4603
Ort: Sundsvall
När man köper ett nickelbaserat batteri så är det mest materialet man betalar för, så priserna på sådana varierar med världsmarknadspriset på nickel.
Men för litiumbaserade typer är det annorlunda, där är materialet billigt och det man betalar för är mest licensavgifter och know-how. De bör bli billigare allteftersom diverse patent från 90-talet löper ut och förfaller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-14 07:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Man kan väl anta att materialkostnaden lär minska när energidensiteten ökar. Så argumentet att vi närmar oss materialkostnaden är väl fel på många sätt och vis. Som Torbjörn sa så är råmaterialet billigt i ett Li-ion batteri. Finns många uppgifter om detta, ex http://www.sequence-omega.net/2009/05/1 ... es-abound/

Kostnaden för litiumet i ett Li-ion batteri är enligt artikeln 4.8$/kWh, vi kan avrunda det till 80$ för Volt's 16 kWh batteri som ger upp till 6.5 mils räckvidd. Inte direkt avskräckande alltså.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-14 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Mr Chu kanske har läst detta:

http://www.expressen.se/motor/1.2678697 ... -for-bilar

Citat:
Fördelen med den här tekniken är att den teoretiska energidensiteten är 1000 gånger större än i ett litium-jon batteri. Räckvidden blir många gånger längre, och batterierna kan göras flera gånger mindre än dagens klumpiga litium-jon batterier
...
Nu jobbar man med ett nytt material, och resultaten beskrivs som mycket lovande. Vilket material man jobbar med avslöjar inte IBM, men man hoppas på att ha en prototyp klar redan 2013. 2020 kan de första kommersiella batterierna finnas på marknaden.


Lagom till 2020 alltså :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-01-14 19:24 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
gt-i skrev:
hoppas ironin lös igenom utan smilisar, de funkar dåligt med androidluren. :roll:

Ledsen, men min ironi-detektor glappar lite ibland. :oops:

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-15 17:34 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Vi får se vilka som blir först med bättre batterier. Nu är det fler än IBM som forskar kring lihtium-luft batterier.
http://www.toyota-global.com/innovation ... eries.html
Om forskningen lyckas med mer energitäta batterier behöver inte elbilarna vara så extremt effektiva längre, så att det blir lättare att konvertera en vanlig bil med elmotor och styrning vilket vore kul.
Nissan LEAF kunde med ett sådant batteri få en räckvidd som vart fem gånger längre än idag, eller ca: 80 mil. Av bensin får man ut ca: 2000 Wh nyttigt arbete per liter bränsle, nya batteriet lagrar 1000 Wh per liter om de blir färdiga någon gång.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-15 19:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Vi får se vilka som blir först med bättre batterier. Nu är det fler än IBM som forskar kring lihtium-luft batterier.
http://www.toyota-global.com/innovation ... eries.html
Om forskningen lyckas med mer energitäta batterier behöver inte elbilarna vara så extremt effektiva längre, så att det blir lättare att konvertera en vanlig bil med elmotor och styrning vilket vore kul.
Nissan LEAF kunde med ett sådant batteri få en räckvidd som vart fem gånger längre än idag, eller ca: 80 mil. Av bensin får man ut ca: 2000 Wh nyttigt arbete per liter bränsle, nya batteriet lagrar 1000 Wh per liter om de blir färdiga någon gång.


Fast om man utgår att en bensinbil har 22% verkningsgrad i snitt så kan man inte inte utgå av att en elbil har 100% verkningsgrad, 80% för elmotor + styrning och transmission lär nog vara en mera jämförbar siffra. Jämför man med etanol så stämmer det kanske bättre men då borde verkningsgraden kunna bli bättre än 22%.

Tyvärr finns det för (batteri och andra) företag som vill öka i börsvärde och få tag på riskkapital ekonomiska incitament i att utlova att de snabbt kommer med nya fantastiska batterier osv, ser man tillbaka några decennier i tiden kan jag inte komma ihåg att sådana löften om nya batterier, bränsleceller osv någonsyn blivit verklighet. Samma sak gäller väl biobränslefabriker, vare sig det är vätgas, biogas, metanol eller etanol ur alger, cellulosa osv så utlövas hela tiden nya genombrott som nästan aldrig blir verklighet när de är planerade.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-15 21:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Sant. För några åt sedan pratades det om en superkondensator med samma energitäthet som dagens li-ion-batteri.
http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011