Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 19-11-18 18:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-01-20 09:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2012/01/19/ni ... l-comments

10 000 i USA, 20 000 globalt.

Det här tycker jag är intressant:

Citat:
Do you do an urban commuter car? Yeah, you can do that, but other people are doing that, too. So, it's finding the next thing. With in-wheel motors, all of a sudden completely different architectures are possible.
..
"With in-wheel architecture and not having to design around some of the design constraints we have with ICE [Internal Combustion Engine], all of a sudden you can start changing that. But how far do you want to do that the first time?" Not too far, is the answer, argues Perry, so the company's designers are walking the fine line between what is possible and what can be sold to make sure Nissan's next EV signals enough change to maintain leadership but doesn't get too carried away. Perry added, "We're beyond niche and test markets and playing around. We've got billions invested."


Han återkommer i hjulmotor ämnet. Ska man tolka det som att nästa generation kommer att ha hjulmotorer ? Låter lovande i mina öron, jag gillar verkligen den iden. Sen är det intressant vad gäller design, jag har inget emot ett speciellt utseende, men den får gärna vara snygg också. Leaf är väl ok men inte mer. Koncepten dom har visat är upp minst sagt speciella så förhoppningsvis tonar dom ner galenskaperna en smula ..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-01-20 21:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Ja, vill man ha problem och återkommande verkstadsbesök, och det skulle ju också bevisas att det inte kommer att bli några billigare servicar på elbilar pga "få rörliga delar", då är det kanske möjligt att man gör något så dumt som att sätta motorerna i hjulen...
Problemet som ignoreras då (om vi struntar i den ökade ofjädrade vikten) är förstås korrosion i olika former.

En bil körs inte omkring inomhus, inte heller bara i en sommarfager trädgård.
Den ska klara en svensk vägsaltlake, varje dag, i åratal.

Men hjulet ska väl uppfinnas några ggr till när elbilen ska erövra världen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 08:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ska och ska, fungerar bevisligen rätt bra utan hjulmotorer. Men går det att lösa tekniskt utan problem med tillförlitlighet och hög ofjädrad vikt så känns det som den bästa lösningen. Och man får väl anta att Nissan tänker till lite innan/om de släpper en bil med den typen av motorer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Laban skrev:
Ska och ska, fungerar bevisligen rätt bra utan hjulmotorer. Men går det att lösa tekniskt utan problem med tillförlitlighet och hög ofjädrad vikt så känns det som den bästa lösningen. Och man får väl anta att Nissan tänker till lite innan/om de släpper en bil med den typen av motorer.


Allting går att lösa förstås, frågan är vad som blir billigast och bäst.
Det märks att du inte är ingenjör..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-25 18:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Har ni sett detta:?:
http://www.ditv.se/?mid=D4FAA591
Inte alla biltillverkare tror på elbilen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-26 11:22 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Nissan Leeaf har en lägre energiåtgång än Volt -Ampera för att ta sig fram på grund av att den väger mindre. Sen är frågan om det är så klokt att ha ett batteri som klarar 15 mils körning och kostar en förmögenhet att tillverka när folk i allmänhet kör någon eller några mil per dag med sin bil. Jämför att man satt en bränsletank på 500 liter i den vanliga bilen som körs några mil per dag, då blir det hög dövikt att säpa omkring på till ingen nytta. Toyotas Prius plug-in har man minskat batteriets storlek på i det utförande den fick till slut och på så sätt fått nästan samma vikt på bilen som utan plug-in möjlighet men ändå ökat sträckan man kan köra på bara el.
Even with the addition of the new onboard battery charging system and larger 176-lb. Li-ion battery pack, the 2012 Prius Plug-in Hybrid weighs just 123 lbs. more than the standard Prius Liftback, thanks to weight-savings techniques applied elsewhere. As a result, driving performance for the 2012 Prius Plug-in Hybrid will be similar to the standard Prius.
http://priuschat.com/news/2012-toyota-p ... mpge-32000
Den har även lägre bränsleförbrukning än den nuvarande Priusen även när man kört slut på den inladdade energin i batteriet då man kan nu kan ta tillvara mer av återladdningen vid fartminskningar då man har ett större batteri än den nuvarande Priusens.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-26 12:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
I en plugin hybrid / elbil med range extender är det inte smart att överdimensionera batteriet. De få gånger motorn måste ladda batteriet kostar mycket mindre än ett stort batteri som inte används.

Men i en ren elbil får man lätt range anxiety "distansångest" om batteriet inte har ordentlig överkapacitet för sträckan. Det är ju inte lika enkelt och snabbt gjort att ladda batteriet längs vägen som att tanka en vanlig bil. Situationen är jämförbar med att vara ute med en vanlig bil som bara har några liter kvar i tanken då man varken har reservdunk eller plånbok med sig.

Eventuellt skulle GPS + en smart färddator kunna vara till hjälp, den skull i så fall kunna guida dig att köra lagom snålt så att man kommer fram.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-01-26 16:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1099
Ort: Närke
karlmb skrev:
Har ni sett detta:?:
http://www.ditv.se/?mid=D4FAA591
Inte alla biltillverkare tror på elbilen...

I flera punkter fick de intervjuvade inte chansen att utförligt svara på kritik som vänts mot elbilen, och olika lösnigar på problem.

En av frågorna var uppvärmningen, där bland annat Renault och Volvo fick kritik för att de använder diesel/etanol/bensin-drivna värmare för att värma kupé och andra system (batteri?).

Olika energiformer lämpar sig olika bra för olika arbete. Elektrisk energi är utomordentligt bra att använda för att flytta på saker, snurra på en elmotor och liknande. Därför är det naturligt att använda el till framdrivningen av bilen.
Kemiska bränslen är bra på att generera värme, tack vare sin kompakta och lätthanterliga form. Därför är det naturligt att använda etanol för att värma bilen, istället för ett direktverkande el-element. Verkningsgraden är mycket högre på en etanoldriven värmare, än att ta värmen ur spillvattnet på en förbränningsmotor. Förbrukningen bil inte alls stor, och när värmen inte behövs så eldas den inte bort.

Man tappar verkningsgrad i konverteringsprocessen när man omvandlar termisk energi till rörelse, som i en otto-motor, det var ju bland annat därför vi ville börja använda eldrift i första läget.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 13:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Angående vinter o värme: http://green.autoblog.com/2012/01/29/wa ... -the-snow/

Citat:
Also, Nissan is working on a new, more efficient, heating system for the passenger cabin


Ska bli intressant att se vad detta innebär.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 13:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7131
Ort: Älvsjö
Undrar hur långt man kommer i vinterväglag med vinterdäck och elvärme på. Såg på Nissans svenska hemsida att de uppger 175 km räckvidd. Det verkar vara lite överdrivet/baserat på den orealistiska NEDC körcykeln för på engelska wikipedia skrivs det:
Citat:
The US Environmental Protection Agency official range is 117 kilometres (73 mi), with an energy consumption of 765 kilojoules per kilometre (34 kW·h/100 mi) and rated the Leaf's combined fuel economy at 99 miles per gallon gasoline equivalent (2.4 L/100 km). The Leaf has a range of 175 km (109 mi) on the New European Driving Cycle.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-01-30 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

Finns en tabell där, enda exemplet vid kyla är -10 grader:

Winter, stop-and-go traffic 15 24 14 −10 4 hr 08 min 62 100 Heater on

Väldigt låg medelhastighet tyvärr, 24 km/h, 10 mils räckvidd. 7.6 mil vid 30+, "extreme stop'n go".


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011