aryan skrev:
Trådlös laddning skulle vara bra om det innebar att bilen kunde laddas medan bilen används, t ex när den står och väntar på grönt ljus, eller i de dagliga bilköarna i Holland, som är ett mkt större problem än regnet.
Är det inte risk för att det blir väldigt lite laddat för pengarna med en sån lösning ? Bilarna står där under en relativt kort tid och man måste täcka ett stort område med laddare. Och våran dagliga pendling kommer vi nog att ladda för hemma vilket är svårslaget prismässigt.
För mig känns detta mer som en teknik för köpcentra som kan ligga en bit utanför staden, ex Ikea och liknande. Samt då laddstation hemma förutsatt att priset går ner. En standardiserad lösning och ett pris under 10 000, då är det helt plötsligt mycket intressant. Toyota pratar om trådlös laddning och de ska tydligen börja "verifikationstesta" tekniken 2014:
http://www.slashgear.com/toyota-wireles ... -28295253/Att en så pass stor tillverkare satsar på detta bör vara bra för att få ner priset. Om det nu realiseras.
Citat:
För att automatisera tankningen av elbilar tror jag som sagt mera på en robot som självständigt kan koppla in snabbladdningssladden i standard elbilar. Man slipper då först hitta en säker teknik och en standard för induktiv snabbladdning, det blir inga extra installationer och kostnader för varje elbilsägare och skulle kunna fungera direkt på alla elbilar.
Ja möjligtvis kan det finnas en vits med detta för ex Teslas stationer. För ett problem där är att vissa ex går o handlar 2-3h medan bilen laddas och då tar upp laddstationen längre än nödvändigt. Eller varför inte i ett robotiserat parkeringshus:
http://www.popularmechanics.com/technol ... ts/4213198