Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-11-28 22:16 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Laban skrev:
PRIUS skrev:
En skillnad som inte får förbises är att till skillnad från tåget och kontoret är det få som sitter i sin bil under tiden den laddas vilket gör att väldigt få kommer utsättas för magnetfälten där.


Jag tänkte precis säga detta. Men det finns alltid någon som lämnar sina barn i bilen och liknande så jag betvivlar att man kommer att tillåta några magnetfält som ligger utanför ramarna över vad som anses vara skadligt. Kan bli otrevliga stämningar..


Nu pratede vi om snabbladdning av elbilar längs motorväger som tar ca 15min. En hel del kanske kommer då att sitta kvar en större del av laddtiden i bilen: jobba lite, svara några mejl, ringa, surfa, gå in på facebook osv. Så roligt är det trots allt inte att gå omkring på en rastplats, och det regnar ofta i Holland…

En robotarm-laddare som kan känna till och ladda flera standard elbilar utan några som helst anpassningar på bilen verkar en lösning som det redan finns fungerande teknik för och dessutom ha mindre energiförluster.


Ändå åker man till detta land trotts att det regnar mest hela tiden?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 08:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag har bott i Holland 1 år och att det regnar hela tiden är väl lite överdrivet. Jag hade mer problem med att det var så platt :-)

Men åter till ämnet: http://www.plugincars.com/bosch-offers- ... 27468.html

Citat:
The company today announced an offer to install wireless charging for owners of the Chevy Volt or Nissan LEAF, starting at around $3,000.

This follows an announcement a few weeks ago about the Bosch Power Max home charging, a plug-in system that costs a mere $449. Why would EV drivers want to shell out so much more for wireless? “The main reason is convenience,” Kevin Mull, vice president of business development at Bosch Automotive Service Solutions told PluginCars. “We think this is a very viable future technology and over time, with advancements in technology, the price will start to come down.”


3000$ lär bli 30 000 i Sverige. Det är väldigt mycket pengar bara för att slippa hantera en sladd. Outlandern går ex att ladda från ett vanligt 220V+10A uttag, kostnad 0 kr i de flesta fall. Och då bör man ladda batteriet på ca 6h vilket räcker gott o väl.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-11-29 11:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bosch lösning för trådlös laddning ger inte heller snabbladdning.

Trådlös laddning skulle vara bra om det innebar att bilen kunde laddas medan bilen används, t ex när den står och väntar på grönt ljus, eller i de dagliga bilköarna i Holland, som är ett mkt större problem än regnet.

Bild

För att automatisera tankningen av elbilar tror jag som sagt mera på en robot som självständigt kan koppla in snabbladdningssladden i standard elbilar. Man slipper då först hitta en säker teknik och en standard för induktiv snabbladdning, det blir inga extra installationer och kostnader för varje elbilsägare och skulle kunna fungera direkt på alla elbilar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-12-01 07:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Trådlös laddning skulle vara bra om det innebar att bilen kunde laddas medan bilen används, t ex när den står och väntar på grönt ljus, eller i de dagliga bilköarna i Holland, som är ett mkt större problem än regnet.


Är det inte risk för att det blir väldigt lite laddat för pengarna med en sån lösning ? Bilarna står där under en relativt kort tid och man måste täcka ett stort område med laddare. Och våran dagliga pendling kommer vi nog att ladda för hemma vilket är svårslaget prismässigt.

För mig känns detta mer som en teknik för köpcentra som kan ligga en bit utanför staden, ex Ikea och liknande. Samt då laddstation hemma förutsatt att priset går ner. En standardiserad lösning och ett pris under 10 000, då är det helt plötsligt mycket intressant. Toyota pratar om trådlös laddning och de ska tydligen börja "verifikationstesta" tekniken 2014:

http://www.slashgear.com/toyota-wireles ... -28295253/

Att en så pass stor tillverkare satsar på detta bör vara bra för att få ner priset. Om det nu realiseras.

Citat:
För att automatisera tankningen av elbilar tror jag som sagt mera på en robot som självständigt kan koppla in snabbladdningssladden i standard elbilar. Man slipper då först hitta en säker teknik och en standard för induktiv snabbladdning, det blir inga extra installationer och kostnader för varje elbilsägare och skulle kunna fungera direkt på alla elbilar.


Ja möjligtvis kan det finnas en vits med detta för ex Teslas stationer. För ett problem där är att vissa ex går o handlar 2-3h medan bilen laddas och då tar upp laddstationen längre än nödvändigt. Eller varför inte i ett robotiserat parkeringshus: http://www.popularmechanics.com/technol ... ts/4213198


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011