Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 07:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 12-01-31 21:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I Holland finns det 459 ansökningar för snabbladdningspunkter på parkeringsplatser längs motorvägerna.

http://www.groen7.nl/veel-animo-voor-ex ... snelwegen/

En Nissan Leaf lär behöva 20 min för att ladda batteriet då och komma ca 115 km vidare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-01 08:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tesla:

http://green.autoblog.com/2012/01/24/te ... arger-net/

Citat:
This is the name for Tesla's DC fast-charging option that will allow a ten-percent-to-90-percent charge in 45 minutes, Reyes said. He added that it wouldn't take many Superchargers to give drivers of the higher-range Model S vehicles the ability to drive from coast to coast


Det här skulle innebära just under 40 mils räckvidd på 45 minuter för modellen med ~50 mils räckvidd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-27 13:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är ABB som fått en order från Fastned för 200 laddningsstationer, se http://www.abb.com/cawp/seitp202/cb7297 ... 7759e.aspx
och http://www.fastned.nl/en/2964/FAQ.html

Citat:
WHICH CHARGING STANDARDS (PLUGS) WILL FASTNED BE SUPPORTING?

Fastned will support all charging standards. At the moment this includes: (1) CCS also known as DC Combo II, (2) CHAdeMO and (3) AC up to 22/43kW. If new (faster) charging standards evolve in the future, naturally we will add them by installing new chargers.

CAN I FAST CHARGE MY TESLA MODEL S AT A FASTNED STATION?

Fastned is waiting in anticipation to find out which fast charging standard Tesla is going to be using. At the moment any Tesla can AC charge at Fastned stations. We hope Tesla will provide more clarity on fast charging in the near future. Tesla has announced a CHAdeMO adapter, which allows fast charging at 50 kW at Fastned. Contact your Tesla dealer to stay informed about the latest Tesla developments to connect to one of the common charging standards.

WHEN WILL FASTNED ANNOUNCE THE PRICING OF CHARGING?

Fastned will announce the pricing of charging in 2014. The period prior to this we consider a testing period in which electric car drivers can get acquainted with our services. Feedback about our services will be much appreciated!


Idag hörde jag på NL radio att 15min laddning (och ca 50% av LEAF batteriet) kommer att kosta ca 10€

Det betyder att det inte blir billigt att köra elektriskt om man behöver ladda bilen längs vägen om man jämför med vad det kostar att köra på E85 eller biogas här i Sverige.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-27 16:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja 10€ lät dyrt, sen skulle iofs inte jag köra några längre sträckor i en Leaf speciellt regelbundet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-27 21:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Nu kanske vi slipper att koppla in bilen till laddstolpen för att snabbladda den när sladdlösa överföringen klarar högre effekt.
http://www.brightsideofnews.com/news/20 ... ology.aspx
Och enligt deras utsagor så blir även verkningsgraden högre än med kabelöverföring av elen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 00:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Snabbladdningsstationerna klarar 43kW, induktivladdning verkar inte klara så mycket?
brightsideofnews skrev:
The wattages can range from watts to kilowatts depending on the power being delivered to the wireless elements

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 11:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Men om induktiv laddning klarar 20 kW så är det väl ingen svårighet att ha två induktiva sändare mottagare under bilen, eller fyra för den delen. Själva spolarna är kanske inte så dyra i sammanhanget .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 13:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja om induktiv laddingen skulle klara 20kW per platta. http://www.pluglesspower.com/ skriver at det är som att ladda från 220V uttag (fast med 10% förlust), 8 timmar för en Nissan Leaf, så dessa har några kW effekt. Här http://chargedevs.com/newswire/south-ko ... -charging/ ett bussproject som snabbladdas med 100kW med 17cm luftspalt och 85% verkningsgrad en buss har förståss en mycket större undersida.

Jag skulle också vilja veta var förlusterna tar vägen -15kW för bussen- och framförallt hur mycket electromagnetisk strålning skulle kunna läcka till omgivningen, förare, passagerare etc. Vad händer t ex med läckaget när det finns skräp (vatten, saltslask, snö, is, metallföremål m.m.) finns mellan sändare och mottagare?

Det borde inte vara så svårt att bygga en automatisk dockning för snabbladdning via en vanlig kontakt med en robotarm som kopplar sladden, det finns en liknande lösning för automatisk tankning med konventionella bränsen, se
http://www.youtube.com/watch?v=0cNy4uZvuQ0

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 14:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Sist jag kollade så var det rätt dyrt med trådlös laddning. Inte för att jag vet säkert men jag gissar som sagt på att det blir dyrt att komma upp i den kapacitet som Tesla har idag, dvs 130 kW. Och det kommer inte att stanna där.

Men frågan är väl om man behöver komma dit, jag ser trådlös laddning som ett komplement till lite mer extrem snabbladdning som ex Teslas. Ex för köpcentra och liknande. Ställen där man kanske parkerar 2-3 timmar. På två timmar får man 40 kWh med denna lösning, eller ca 20-25 mils körning. Jag kör till Ikea ibland, 13 mil enkel resa. Med 20 kWh trådlös snabbladdning där skulle en 30 mils elbil räcka oavsett väderförhållande. Och Tesla utlovar 30+ mils räckvidd, 30 000 $ för deras nästa generation , dvs, Model S/X en storlek mindre.

Sen måste det bli en standard, med tråd finns det ofta möjlighet att konvertera. Ex så kommer Tesla med en adapter till Model S för CHAdeMO laddning. Med trådlös laddning försvinner den möjligheten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 15:53 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Förlusten blir värme står det här.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... hout_wires
Is i vägen gör tydligen inget för resonansladdning har jag läst.
Ingen verkar oroa sig för kraftiga magnetfält när man åker tåg där effekterna är mycket högre än bilarnas lägre effekter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 17:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
PRIUS skrev:
Förlusten blir värme står det här.
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... hout_wires


Jo all förlusten brukar bli värme men frågan är var den uppstår, vi vet att svag elektromagnetisk strålning kan också värma upp vävnader (som i microvågsugnen) 15% av en 100kW laddare skulle kunna göra att det blev rejält svettigt för den som utsatts för elektromagnetiska strålningen…

i http://batteryuniversity.com/learn/arti ... hout_wires står det
Citat:
The WPC was very careful when releasing Qi; the first version has a power limit of 5 watts. A medium-power version of up to 120 watts is in the works but this norm must meet stringent radiation standards before release. There are health concerns because the devices operate in close proximity to human activity at a radio frequency ranging from 80–300kHz. Some stations transmit at 915MHz, the frequency used to heat food in microwave ovens.

Electromagnetic energy from radio towers, mobile phones, Wi-Fi, routers, and now wireless charging, are categorized as non-ionizing radiation and are believed to be harmless. Ionizing rays from x-rays, on the other hand, have been shown to cause cancer. As the number of non-ionizing devices increases, people begin to question safety. Regulatory authorities are waiting for evidence and will only impose restrictions if a health risk can be scientifically proven.

Meanwhile, parents object to schools installing Wi-Fi, and homeowners protest about electric meters that communicate data without wires. Radiation from wireless chargers may be seen as harmless because they do not transmit intelligence. In most cases, the household radiation is low enough not to worry, but it is the field strength and close proximity to the source that could add to potential harm.

Charging EVs without plug and cable offers the ultimate in convenience as the driver simply parks the vehicle over a transmit coil. Engineers talk about embedding charging coils into highways for continuous charging while driving or when waiting at a traffic light. While this is technically feasible, cost, efficiency and radiation issues at these higher powers are insurmountable challenges.

At a transfer efficiency of 80–90 percent, 10–20 percent of the power is lost. This reflects in a substantial energy cost to the user and should be calculated as a decrease in drivable distance per watts. Applied to a large vehiclepopulation, this goes against the efforts to conserve energy. Daimler’s Head of Future Mobility, Professor Herbert Kohler, says that inductive charging for EVs is at least 15 years away and cautioned about safety. The potential radiation of EV charging is higher than Wi-Fi or talking on a mobile phone; it could also endanger people wearing a pacemaker.


PRIUS skrev:
Is i vägen gör tydligen inget för resonansladdning har jag läst.
Ingen verkar oroa sig för kraftiga magnetfält när man åker tåg där effekterna är mycket högre än bilarnas lägre effekter.


Jag vet inte om dessa mera de är direkt jämförbara men det finns väll en förhöjd risk att t ex drabbas av leukemi för de som bor nära högspänningskablar elle jobbar som tågförare? Se ex http://www.miljomagasinet.se/artiklar/radio30.htm

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 19:19 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
En skillnad som inte får förbises är att till skillnad från tåget och kontoret är det få som sitter i sin bil under tiden den laddas vilket gör att väldigt få kommer utsättas för magnetfälten där.
En en del vanliga bilar har höga magnetfält där man placerat batteriet i bagageutrymmet. Men
Prius som även den har batteriet i bakre delarna av bilen visade sig ha bland de lägsta magnetfälten man uppmätt i någon bil. vilket visar att det ibland går att åtgärda dessa problem med magnetfält.
Sitter man däremot på fel plats i pendeltåget så kan man hamna någon decimeter från kabeln som leder ner strömen från huvudtransformstorn till motorerna och då är det stora strömmar men bara 1000 volt ca. Motsvarande system i SJ tåg.
http://www.idg.se/2.2524/1.454699/sj-30 ... saknar-lok


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 19:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
En skillnad som inte får förbises är att till skillnad från tåget och kontoret är det få som sitter i sin bil under tiden den laddas vilket gör att väldigt få kommer utsättas för magnetfälten där.


Jag tänkte precis säga detta. Men det finns alltid någon som lämnar sina barn i bilen och liknande så jag betvivlar att man kommer att tillåta några magnetfält som ligger utanför ramarna över vad som anses vara skadligt. Kan bli otrevliga stämningar..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 19:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det gjordes ju mätningar av magnetfält i vanliga förbränningsmotordrivna personbilar för en del år sedan, och något överraskande visade det sig att den största källan till växlande magnetfält var stålcorden i däcken, som lätt blir permanentmagnetisk av sig själv med tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 20:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
PRIUS skrev:
En skillnad som inte får förbises är att till skillnad från tåget och kontoret är det få som sitter i sin bil under tiden den laddas vilket gör att väldigt få kommer utsättas för magnetfälten där.


Jag tänkte precis säga detta. Men det finns alltid någon som lämnar sina barn i bilen och liknande så jag betvivlar att man kommer att tillåta några magnetfält som ligger utanför ramarna över vad som anses vara skadligt. Kan bli otrevliga stämningar..


Nu pratede vi om snabbladdning av elbilar längs motorväger som tar ca 15min. En hel del kanske kommer då att sitta kvar en större del av laddtiden i bilen: jobba lite, svara några mejl, ringa, surfa, gå in på facebook osv. Så roligt är det trots allt inte att gå omkring på en rastplats, och det regnar ofta i Holland…

En robotarm-laddare som kan känna till och ladda flera standard elbilar utan några som helst anpassningar på bilen verkar en lösning som det redan finns fungerande teknik för och dessutom ha mindre energiförluster.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011