Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-11-27 14:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Se
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varna ... 769338.svd

Tesla använder väll samma typ av batteri?

Citat:
Varnar för att ladda mobil på natten

Att ladda mobilen, datorn eller surfplattan på natten kan utgöra en dödsfara. Trots det laddar nio av tio svenskar mobilen när de sover, varnar försäkringsbolaget If.

Trots att det kan innebära en dödsfälla så laddar nästan nio av tio sina mobiler när de sover enligt en undersökning försäkringsbolaget If låtit göra.

”Vi har fått indikationer tidigare på att det kan bli överhettning i batterier. Men nu har vi för första gången i Sverige ett fall med en enhet som börjat brinna och förstört en hel lägenhet”, skriver i ett pressmeddelande.

Branden som bolaget hänvisar till berodde på en Ipod, vars batteri blev överhettat och fattade eld. Om datorn, läsplattan eller telefonen ligger på en säng, soffa eller i en fåtölj ökar brandrisken.

Michael Steen, brandutredare och besiktningsingenjör på Brandskyddsföreningen, slår fast att brandrisken är väldigt liten, men den finns.
- Och när det väl händer så kan det gå illa.

Faran gäller inte bara mobiler och läsplattor utan alla tekniska apparater med laddbara batterier. Även själva laddaren kan fatta eld.
- Vi har haft ett antal dödsbränder med bärbara datorer, där man har lagt dem på en soffa, en matta eller i sängen.


Michael Steen har till och varit med om batterier i brandvarnare som fattat eld.
- De hade tagit ut batteriet ur en brandvarnare och lagt det på en bänk. Efter en stund hade det tagit eld. Först så trodde jag inte på det riktigt, men efter att ha sett tre exempel på det har jag insett att det kan vara så.

Han vill varna för att köpa billiga elprylar.
- Ju mer elektronik vi har hemma desto större blir risken och den ökar ju mer billiga prylar vi har. Priset på en produkt hänger direkt ihop med kvaliteten.

Men att leva som man lär är svårt, även för en yrkesman.
- Man ska inte ladda på natten och när man inte är hemma. Men i ärlighetens namn gör jag det själv. Fast jag har i alla fall väldigt mycket brandsläckare hemma, säger Michael Steen.

- Alla mobiler, Ipod och små apparater har litiumjonbatterier i dag. Och sådana batterier är brandfarliga, säger Tomas Erikson, forensiker på Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL.

Han har utrett flera bränder där batterier misstänkts vara brandorsaken. Men att i efterhand veta om branden uppstått i batteriet eller är svårt.

- Det är inte vanligt. Tänk på hur många mobiltelefoner, Ipod och mp3-spelare det finns. Men det händer, risken finns.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-27 16:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det är det kanske, fast Tesla har dock lite mer övervakning för detta. Tror risken för brand är betydligt större när det gäller Ipads osv. Och nog laddar vi på natten, chansar väl på att brandvarnaren ska starta :-) Och vi har brandsläckare..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-11-27 19:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är dock bra att ha som regel att lägga både den pryl som ska laddas och laddaren på ett brandsäkert underlag, t ex diskbänken.

Men det är inte bara litiumbaserade batterier som kan ta eld i samband med laddning, utan det gäller även för t ex NiMH och NiCd-typer. Förvisso tror jag inte sådana så lätt överhettas spontant men det kan hända otrevligheter t ex vid fel i laddare. Jag vet av en verkstadslokal som brandskadades svårt för några år sedan, där brandorsaken troligen var en skruvdragare som stod på laddning.

För ett annat exempel på batteribrand, se sidorna 26-31 i http://media.rtl.nl/media/financien/rtl ... S-fyra.pdf .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 02:30 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
hur många laddningar genomförs i Sverige per dygn? lågt räknat tror jag 3 miljoner. det blir ca 1 miljard per år. hur många bränder? hade det varit stort hade pressen rapporterat, jag gissar på 1. dvs risken är 1 på miljarden, betydligt mindre än att vinna på en lott. jag kommer fortsätta ladda bredvid sängen på natten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 13:43 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
det är inte säkert att det har med själva laddningen att göra det kan bli kortis i dem spontant vid ett slumpmässigt ögonblick...
det händer ju att de tar eld då folk pratar i dem...
högeffektiva batterier ska man inte förvara på ett eldfängt ställe utan uppsikt!!!
jag har en lifepo4 acc i MCn, och det lämnar jag aldrig i då den inte är under uppsikt..
accen kan ge 450A och en kortis skulle absolut bränna ner hela garaget...
iom att det sitter 1 dm från bränsletanken i en plasthållare med sadel ovanför....
så accen ligger mest i en eldfast kruka i pannrummet...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 14:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
LiFePo4 celler är dock väldigt mkt säkrare vad gäller brand än andra lithium celler som de LiCoO2 celler som används i konsumentprodukter och Tesla. Se t ex http://www.mpoweruk.com/lithiumS.htm och thermal runaway. Om LiCoO2 celler blir för varma t ex pga (invändig)kortslutning, överbelastning eller överaddning så kan de spontant ta eld och det kan inte hända med LiFePo4 celler.

Risken att det blir brand när man laddar en mobil är väll ändå extrem liten, och i en elbil som Tesla finns dessutom vättskekylning och mera övervakning av cellerna. Å andra sidan finns det bara en LiCoO2 cell ipå kanske 12Wh i en smartphone, i ett 85kWh batteri i en Tesla Modell S finns det 7000 sådana celler som i princip ökar denna risk 7000 ggr iom att varje cell kan starta en brand.

En Nissan Leaf har 192 Li(NiCoMn)O2 luftkylda celler, dessa t något säkrare än LiCoO2 men mycket brandfarligare än LiFePo4.

Det ska bli intressant vad försäkringsbolag rekommendationer/krav kommer att bli vad gäller laddning av elbilar i inomhus när det blir vanligare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 15:04 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
det är väl inte själva cellen som tar eld utan hög kapacitet blir varmt vid kortslutning och sätter eld på typ madrassen den ligger på....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 17:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är faktist själva cellerna (utom LiFePO) som kan fatta eld, de behöver inte ens syra för det se:

http://youtu.be/V482lvMRXUg

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-11-28 19:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det ska bli intressant vad försäkringsbolag rekommendationer/krav kommer att bli vad gäller laddning av elbilar i inomhus när det blir vanligare.


Ja det ska bli intressant att se. Bor man som jag uppe i norr där det är snö o kallt så vill man gärna ha bilen inne i garaget på vintern. Alternativt åtminstone i en carport. Men än så länge så har ingen modern elbil börjat brinna under laddning, mig veterligt i alla fall. Nu tänker jag på Leaf, Model S osv med Li-Ion batterier.

Samtidigt så blir det än mer intressant då batteridensiteten väntas öka inom några år. Envia har ex "Envia has built on Argonne’s layered-layered chemistry to fine tune the composition of Ni, Co, Mn and Li2MnO3.
". Sen kanske inte kemin är det enda som avgör hur säker celler är iofs.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011