Läste en rolig artikel om ångbilar i autospeed om ångbilar:
http://www.autospeed.com/cms/A_111227/a ... larArticleKanske inte så dum ide om skruvkompressor (eller en turbin) verkligen kan få så hög verkningsgrad som 94% som de skriver. Att det är vid 20.000-30.000 rpm gör inte så mkt om men t ex bygger en serie elhybrid drivlinje:
Ångpannor kan också ha hög verkningsgrad omkring 90% eller mer borde inte vara omöjligt, gaspannor med avgaskondensvärmeåtervinning har redan mer än 100% verkningsgrad.
Elgenerator på turbinen kan ha 80-90% verkningsgrad, motor för drivningen likaså.
Totalverkningsgraden kan då bli ca 65% och man skulle t ex kunna tanka bilen med många olika biobränslen t ex pellets, ved osv.
1 kg pellets innehåller ca 5 kWh energi, då får man ca 3,25 kWh/kg bränsle på drivhjulen vilket måste vara ovanligt bra. Det borde även ge väldig bra driftsekonomi med tanke på att interna förbränningsmotorer i om man har tur har 30% verkningsgrad på hjulen och priset på pellets är ca 50öre per kWh medan diesel, E85, biogas, bensin kostar 2-3 ggr så mycket per kWh.