Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 19-11-22 10:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-02-29 22:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Med Kina's 80% kolkraft blir elbilen smutsigare än vanliga bensinbilar enligt en studie gjord vid University of Tennessee:

http://www.utk.edu/tntoday/2012/02/13/r ... s-harmful/

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-29 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3225
Ort: Hässleholm
Så klart! Det hade du kunnat fråga mig om.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-02-29 22:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ändå intressant med tanke på att globala elproduktionen för ca 2/3 del är fossilbränsle baserat.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-01 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Här verkar man ha koncentrerat sig på partiklar och Kina har vad jag förstår inte speciellt hårda krav på rening av deras kolkraftverk. Så man kanske inte direkt kan applicera detta globalt. Sen är förstås en studie endast en studie. Sen ställer jag nog en fråga angående:

Citat:
In terms of air pollution impacts, electric cars are more harmful to public health per kilometer traveled in China than conventional vehicles.


Skulle vara intressant att veta hur man har räknat ut detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-01 11:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Hur de har räknat framgår säkert av studien men i sammanfattningen står redan lite om det:

Citat:
E-bikes in China are the single largest adoption of alternative fuel vehicles in history, with more than 100 million e-bikes purchased in the past decade and vehicle ownership about 2× larger for e-bikes as for conventional cars; e-car sales, too, are rapidly growing. We compare emissions (CO2, PM2.5, NOX, HC) and environmental health impacts (primary PM2.5) from the use of conventional vehicles (CVs) and electric vehicles (EVs) in 34 major cities in China. CO2 emissions (g km–1) vary and are an order of magnitude greater for e-cars (135–274) and CVs (150–180) than for e-bikes (14–27).


CO2 utsläppen blev alltså bara något större för elbilar än vanliga bilar i varje fall om man tar ett snittvärde av siffrorna.

Citat:
PM2.5 emission factors generally are lower for CVs (gasoline or diesel) than comparable EVs. However, intake fraction is often greater for CVs than for EVs because combustion emissions are generally closer to population centers for CVs (tailpipe emissions) than for EVs (power plant emissions). For most cities, the net result is that primary PM2.5 environmental health impacts per passenger-km are greater for e-cars than for gasoline cars (3.6× on average), lower than for diesel cars (2.5× on average), and equal to diesel buses[/u]. In contrast, e-bikes yield lower environmental health impacts per passenger-km than the three CVs investigated: gasoline cars (2×), diesel cars (10×), and diesel buses (5×). Our findings highlight the importance of considering exposures, and especially the proximity of emissions to people, when evaluating environmental health impacts for EVs.


De väger alltså in att elcentralerna står utanför tätbefolkade områden men trots det är skillnaden i utsläpp så stor att hälsoeffekterna pga PM2.5 halterna i luften ändå blir negativt för elbilarna jämfört med bensinbilar. Det tycker jag är ganska anmärkningsvärt eftersom man skulle tro att elbilar hur som helst ger renare stadsluft och de kallas ju även ZEV (zero emmission vehicles).

Etanol och biogasbilar borde stå sig ännu bättre i jämförelsen eftersom de har lägre partikelutsläpp än bensinbilar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-01 22:13 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Å andra sidan är Kina mer framåt på vindenergisidan, se här från 2010.

"Kina mer än fördubblade sin effekt förra året. Landet byggde 13 GW och har nu totalt 25,8 GW vindkraft.

- Förra året byggde Kina mer vindkraft än vad landet har totalt i kärnkraft, konstaterar Energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger i en kommentar.

USA och Europa har svårt att hänga med i den här rasande utbyggnadstakten, men gjorde ändå ett bra resultat, särskilt med tanke på finanskris och lågkonjunktur.

Totalt byggdes det drygt 10 GW vindkraft i Europa förra året, en ökning med nästan 25 procent jämfört med året innan.

- Siffrorna visar vilken enorm kraft som vindkraften utgör idag. Inte ens en djup lågkonjunktur hindrar världen ifrån att bygga mer, säger Matthias Rapp, vd hos Svensk Vindenergi.

I Europa kom Sverige på sjunde plats med 512 MW, motsvarande fem procent av utbyggnaden under år 2009.

Spanien byggde 2 459 MW (24 procent) och Tyskland 1 917 MW (19 procent).

Därefter kommer Italien, Frankrike och Storbritannien som också byggde drygt 1 000 MW vardera."
Hittas här.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 721629.ece


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-04 15:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://en.wikipedia.org/wiki/Coal_power ... c_of_China

Ingen direkt rolig läsning, ex

Citat:
The dominant technology in the country is coal pulverization in lieu of the more advanced and preferred coal gasification. China's move to a more open economy in the 1990s is cited as a reason for this, where the more immediately lucrative pulverization technology was favored by businesses. There are plans in place for an Integrated Gasification Combined Cycle (IGCC) type plant by 2010.[18] Furthermore, less than 15% of plants have desulphurization systems.[19]


Men det kommer att ske förbättringar:

Citat:
China's first coal-fired power station employing the integrated gasification combined cycle (IGCC), which is a coal gasification process that turns coal into a gas before burning it, is planned to begin operations in 2009 at Tianjin near Beijing. Developed under a project called GreenGen, this $5.7 bn 650 MW plant will be a joint venture between a group of state-owned enterprises and Peabody Energy.[26] In September 2011, the Chinese government's Ministry of Environmental Protection announced a new emission standard for thermal power plants, for NOx and mercury, and a tightening of SO2 and soot standards. New coal power plants have a set date of the beginning of 2012 and for old power plants by mid-2014. They must also abide by a new limit on mercury by beginning of 2015. It is estimated such measures could bring about a 70% reduction in NOx emissions from power plants. [27]


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011