Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-11-19 08:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: fre 12-03-09 19:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Tänkte att jag tar en separat tråd för detta:

http://www.greencarcongress.com/2012/03 ... 20308.html

Mindre förluster, halva storleken bla genom att integrera inverter med elmotorn.

http://www.youtube.com/watch?v=6m_iIbX0gmA

Mer info om den motorn:

http://www.yasamotors.com/technology/products/yasa-750

Max effektivitet: 95% , 100 kw/135 hk, väger 25 kg, 7l volym. Dom jämför med motorn i Prius, ska vara 6-7 ggr lättare, 1/10 av volymen/hk.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: lör 12-03-24 08:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Bild

http://www.evo-electric.com/inc/files/A ... t-V1.1.pdf

Citat:
AFM-140 Specification
Type PM Synchronous - Axial Flux
Maximum Speed 5000rpm
Nominal Torque 220Nm
Peak Torque (for up to 60s) 400Nm
Launch Torque (for up to 18s) 600Nm
Nominal Output Power 75kW
Peak Output Power (for up to 60s) 167.5kW
Torque Density 10Nm/kg
Power Density 4.2kW/kg
Peak Efficiency 96.5%
Coolant Medium Water/Glycol (50/50)
Coolant Flow Rate > 8l/min
Length 115.2mm
Diameter 380mm
Weight 40kg


~225 hk, 40 kg. Max effektivitet: 96.5% Trevlig motor :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: lör 12-03-24 09:21 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
vad kostar den då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: lör 12-03-24 09:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Dom säger detta:

Citat:
What is more, EVO’s machines cost less to manufacture than other permanent-magnet motor/generators, due to their higher power and torque densities (and hence lower material costs) and a simple yet robust machine design optimised for low-cost, high-volume manufacturing


Vad det innebär låter jag vara osagt. Men jag är också nyfiken på priset.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: tor 12-03-29 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Vad är effektiviteten vid normal körning, säg i 50 utan växellåda?
I bensinmotorfallet brukar ju elbilsfantaster gilla att påpeka 15 eller 7.5% för ottomotorn...det är ju knappast peak performance...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: tor 12-03-29 11:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
En fördel med permanent magnet motorer är att de kan vara relaitiv små och lätta i förhållande till effekten men en nackdel med så kraftiga PM motorer är att de vid låg belastning ger större magnetiska förluster. En 100kW induktionsmotor kan man lätt snurra för hand om den inte är inkopplat men det går knappt med een 100kW permanentmagnet motor.

Wally Rippel, Principal Power Electronics Engineer Tesla skriver om det här
http://www.teslamotors.com/blog/inducti ... ess-motors
Citat:
With DC brushless, as machine size grows, the magnetic losses increase proportionately and part load efficiency drops. With induction, as machine size grows, losses do not necessarily grow. Thus, induction drives may be the favored approach where high-performance is desired; peak efficiency will be a little less than with DC brushless, but average efficiency may actually be better.


För EVO motorns verkningsgrad uppger de själva så här:

Bilaga:
Skärmavbild 2012-03-29 kl. 11.18.40.png
Skärmavbild 2012-03-29 kl. 11.18.40.png [ 208.52 KiB | Visad 2416 gånger ]


För att köra 50km/t behöver du bara 1-3kW, om jag inte har fel så är P (watt) = T (Nm) . v (vpm) / 9.554

Max verkningsgrad 96% verkar enlig diaram ovan ligga i området 50Nm @1250vpm - 100Nm @2300vpm dvs 6,5kW - 24kW dvs lagom för motorvägshastigheter. På en hög växel man kan ha kvar en bra verkningsgrad när man åker långsammare men om motorn belastas mindre eller snurrar snabbare avtar verkningsgraden. Det tillkommer naturligtvis förlusterna i omvandlaren och transmissionen på det samt förlusterna i laddare och batteriet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: tor 12-03-29 12:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Wally Rippel, Principal Power Electronics Engineer Tesla skriver om det här
http://www.teslamotors.com/blog/inducti ... ess-motors
Citat:
With DC brushless, as machine size grows, the magnetic losses increase proportionately and part load efficiency drops. With induction, as machine size grows, losses do not necessarily grow. Thus, induction drives may be the favored approach where high-performance is desired; peak efficiency will be a little less than with DC brushless, but average efficiency may actually be better.



Jag har också läst det där för ett tag sen, intressant måste jag säga. Fast de flesta stora verkar gå på PM varianterna (DC Brushless) så man får anta att det i deras fall är den billigaste lösningen. Åtminstone i dagsläget.

Citat:
Max verkningsgrad 96% verkar enlig diaram ovan ligga i området 50Nm @1250vpm - 100Nm @2300vpm dvs 6,5kW - 24kW dvs lagom för motorvägshastigheter. På en hög växel man kan ha kvar en bra verkningsgrad när man åker långsammare men om motorn belastas mindre eller snurrar snabbare avtar verkningsgraden. Det tillkommer naturligtvis förlusterna i omvandlaren och transmissionen på det samt förlusterna i laddare och batteriet.


Enligt bilden så har man ändå 90% eller högre verkningsgrad inom ett rätt brett arbetsområde. Och 96% vid motorvägshastigheter är ju inte fy skam :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: tor 12-03-29 12:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4707
Ort: Sundsvall
Även om permanentmagnetmotorer har nackdelen av stora tomgångsförluster så är ett stort argument för dem att de kan tillverkas med mycket större luftgap mellan rotor och stator än en motsvarande asynkronmotor. Och det medför ju i förlängningen en billigare och driftsäkrare motor - den mekaniska konstruktionen behöver inte vara så stabil och man kan tillåta större toleranser, större glapp i lager osv. Risken för totalhaveri om det råkar komma in skräp i luftgapet är mindre på en permanentmagnetmotor.

Om vi ser på järnvägsvärlden där man ju har gott om erfarenhet av olika slags traktionsmotorer, så förekommer både permanentmagnet - och asynkronmotorer i moderna fordon. T ex har X40 och X2000 asynkronmotorer medan alla Regina (X50-X55, SJ marknadsför dem som X3000) har permanentmagnetmotorer. Jag tror att även de moderna pendeltågen i Stockholm (X62 eller vad de nu heter) och de nyare tunnelbanevagnarna har permanentmagnetmotorer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: tor 12-03-29 17:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Ja det finns för och nackdelar med båda system. Största vinsten med PM tycker jag vikten en 75kW asynkronmotor blir väl altid mycket tyngre än 40kg även om lättviktsmaterial används. Däremot är Neodym metallen för magneterna sällsynta och dyra och behovet är stort förstår har kineserna

Jag tror att en elmotor som är uppbyggd som en kosrning mellan brushless DC likt EVO eller YASA och en sep ex motor skulle vara intressant. Då kan man använda ankare av billigt magnetiskt stål som förstärkas av elektromagneter i stället för dyra neodym magneter som matas via släpringar likt en bilgenerator. Det skulle kunna vara ett billigt och bra alternativ.

Ankarets elektromagneterna behöver då bara aktiveras när man behöver max vridmoment t ex när an kör iväg och accelererar vid låg hastighet och kraftig regenerativ inbromsning medan vid lägre vridmoment i marsfart och högre hastigheter/varvtal minskar man elmagneterna i ankeret och använder man bara ankarets egna magnetism så att det inte motverkar motorns maxvarvtal (mot EMK). Så minskar även de magnetiska induktions förlusterna. Motorn har då likt en sep ex motor ett högre varvtalsområde (en "elektromagnetisk växellåda" ) det passar en elbil utan växellåda utan att motorn behöver överdimensioneras för att ändå få tillräckligt vridmoment för starten och samtidigt kan komma upp i tillräklig höga varvtal för max hastighet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: tor 12-03-29 18:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Ja det finns för och nackdelar med båda system. Största vinsten med PM tycker jag vikten en 75kW asynkronmotor blir väl altid mycket tyngre än 40kg även om lättviktsmaterial används. Däremot är Neodym metallen för magneterna sällsynta och dyra och behovet är stort förstår har kineserna


Roadsterns 300 hk motor ser inte tung ut direkt:

http://www.teslamotors.com/roadster/technology/motor

Bild

Kanske bättre bild, utan fästen och växellåda:

Bild

Enligt denna artikel väger motorn 70 lbs, dvs ~32 kg : http://auto.howstuffworks.com/tesla-roa ... /printable

Citat:
The heart of the Tesla Roadster is its 3-phase, 4-pole electric induction motor, which weighs just 70 pounds.


Tesla säger själva:

http://www.teslamotors.com/roadster/technology/motor

Citat:
Though it shares a history with industrial machines, the Roadster motor is extremely unique. ‘Traction’ motors must remain small and light. About the size of a watermelon (but a little heavier), the Roadster motor is a fraction of the size of an industrial machine capable of similar power levels.


Så om Teslas motor både är lättare i förhållande till effekt, inte innehåller Neodymium och har en hög medeleffektivitet så får man väl anta att priserna på metallen ännu inte är avskräckande. Trots enorma prishöjningar de senare åren:

http://scoraigwind.co.uk/2011/09/price- ... evels-off/

Värt att notera att priserna nu är på väg ner. Och det kanske de måste göra för biltillverkarna och/eller deras underleverantörer agerar redan nu:

http://www.geek.com/articles/news/toyot ... -20120123/

http://gm-volt.com/2011/05/02/remy-ev-m ... -supplies/

Citat:
I think what’s interesting is at high speed where many of our applications operate and where people tend to be very concerned about efficiency, induction machines are equivalent or in some cases slightly better than the permanent magnet machines in terms of their efficiency.”
It’s a win-win, Worley said.
“So using the same battery, inverter, cooling system and stator, at full load at a high speed we’re getting equivalent or better efficiency on this,” he said, “So, my conclusion here, the message here, is induction machines can provide a viable alternative. And I think the important thing here is: all of this simulation, all of the results I put up on the screen are based on taking an existing permanent magnet motor, removing the rotor, and inserting an induction rotor. So there’s a minimal disruption to the topology of the vehicle, minimal disruption to the systems integration, and build that’s already been done.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elmotorer - framsteg
InläggPostat: sön 12-04-15 06:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.greencarcongress.com/2012/04 ... 20414.html

PM motor utan sällsynta jordarts metaller. Effektivitet på 93%. Bara på 11 kW men det går väl att skala upp antar jag. Problemet är, eller kanske var:

Citat:
Amorphous metal has a disordered atomic structure in contrast to the crystalline structure of conventional metals, and features a high tensile strength and extremely low magnetic losses. As such, it has been a target of interest for motor development for decades. Its adoption, however, has been hampered by the cost of manufacturing—an issue which Hitachi says it is addressing


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011