Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: tis 12-10-02 18:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
De senaste tolv månaderna så gav våra vindkraftverk 7 TWh så nu börjar det bara vara ett problem med var vi skall få avsättning för elen då vårt elbehov bara minskar i Sverige och vi går mot ett stort elöverskott framöver enligt Energimyndigheten vilket syns redan nu med mycket låga elpriser.


Samtidigt så vill vi kanske avveckla våran rätt gammalmodiga kärnkraft. Inte för hastigt, jag är trots allt villaägare, men i lagom takt :-)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: ons 12-10-03 17:56 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Spelar elpriset någon roll för konsumenten? Skatterna dränker grundpriset så det blir bara lite billigare om elen sjunker drastiskt.

Producenterna lider däremot, speciellt vindkraften som har produktionskostnader på runt 40 öre / kWh. Låga certifikatpriser samt låga elpriser kanske leder till konkurser i branchen inom en inte alltför avägsen framtid?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: ons 13-03-13 18:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Här kan man se lite om produktionen av ZOE:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... WdkUZz25UY

Den kommer att tillverkas på samma lina och med till stor del samma personal som nya Clio'n vilket kanske understryker likheterna mellan bilarna. Väntar fortfarande på information om när den börjar säljas i Sverige.

Enligt denna artikel så är den nu på väg till Sverige: http://prylkoll.se/nu-kommer-antligen-renault-zoe/ Men ingen exakt information ges.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 13-04-21 09:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://blixtgordon.wordpress.com/2013/0 ... ng-av-zoe/

Lanseringen i de nordiska länderna är fördröjd till slutet på 2014:

Citat:
Den försenade introduktionen beror enligt Renault på att ZOE ska uppgraderas med aktiv batterivärme och förbättrad värmekomfort i kupén för att klara vårt nordiska klimat.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 13-11-17 01:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det går alltså inte att köra Renaults elbilar med andra än leasta batterier från Renault. Då uppstår genast frågan hur länge efter köpet som batterierna kommer att finnas att leasa och om priset för leasingen är garanterad.

http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... 8313&via=n

Citat:
Zoe:s batteri har bakdörr

Renault kan stänga av laddningen av batteriet i elbilen Zoe om ägaren hamnar efter med avbetalningarna. Det framgår av en formulering i kontraktet för bilen.

I köpet av Renault Zoe ingår inte batteriet i priset, utan det leasas av köparen. Renault har installerat en bakdörr i systemet via vilken batteriet kan spärras.

Paragrafen i kontraktet påpekades av en bilägare i somras, och nu får historien spridning i allmänmedia efter kritik från bland annat organisationen EFF (Electronic Frontier Foundation).

DRM-teknik (digital rights management) används idag bland annat för att spärra digitalmedia från att spelas upp, för att spärra bläckpatroner som inte tillhör tillverkaren från att användas, för att låsa mobiltelefoner till en viss operatör och för att förstöra stulna mobiler. Det här är första gången som DRM-teknik används som fjärrkontroll för att stänga av en bil.

EFF påpekar att DRM ger konsumenter allt mindre kontroll över produkter som de tror att de äger – ”man kan inte äga det om man inte kan laga det”, är ett slagord.

Användaren riskerar dessutom att produkten slutar fungera om tillverkaren går i konkurs – det har hänt för digitala media. Och så finns risk för tekniska fel och för att tekniken hackas i syfte att göra sabotage, exempelvis för att installera virus – också det har hänt digitala media.

I USA är det enligt lagen DMCA (Digital millennium copyright act) generellt olagligt att kringgå spärrar av detta slag. Och USA arbetar bakom kulisserna för att sprida detta förbud till fler länder via handelsavtal.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: sön 13-11-17 21:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Att Renault/Nissan helt plötsligt skulle stänga av en befintlig leasing efter x antal år låter som politiskt självmord för en tillverkare som satsar på elbilar. Med tanke på att det är en mördande konkurrens så verkar det inte så troligt, det gäller även eventuella orimliga höjningar av leasingpriset, när elbilen i sig blir allt billigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 13-11-18 05:50 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Konkurs?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 13-11-18 06:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det var till att måla fan på väggen :-)

Men om det nu skulle ske så har jag svårt att se att en eventuell konkursförvaltare skulle säga nej till pengar. Låt säga att Renault har hunnit sälja 100 000 bilar där batteriet leasas. 100 000*900 kr/månad är 90 miljoner/månad. Vad är alternativet, ta tillbaka batterierna ? Kan inte tänka mig att det ens skulle vara möjligt juridiskt sett, än mindre praktiskt genomförbart.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 13-11-18 08:49 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nja, det var bara en fundering vad som då skulle kunna hända...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 13-11-18 12:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Att Renault/Nissan helt plötsligt skulle stänga av en befintlig leasing efter x antal år låter som politiskt självmord för en tillverkare som satsar på elbilar. Med tanke på att det är en mördande konkurrens så verkar det inte så troligt, det gäller även eventuella orimliga höjningar av leasingpriset, när elbilen i sig blir allt billigare.


De har gjort så förut
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 500627.ece

Citat:
När de köpte elbilarna begagnade tog de också över leasingkontrakten på batterierna. Nu kan de bli tvungna att skrota bilarna. Från vänster: Lars Erik Magnusson, Hans Alvenkrona och Anders Perjons. Foto: Marc Femenia

Deras elbilar skrotas trots att de funkar


Flera elbilsägare har hamnat i strid med Citroën om batterikontrakt, som kan leda till att fullt fungerande elbilar tvingas till skroten. ”Vi ser över frågan”, säger Citroëns informationschef.


Striden gäller modellen Berlingo Electrique. För tolv år sedan köpte kommuner, myndigheter och företag 200 exemplar till Sverige.

Batterierna, av typen nickel-kadmium, fick ägarna hyra av Citroën till en månadskostnad av 995 kronor plus moms.

I dag ägs flera av bilarna av elbilsentusiaster, som köpt dem begagnade. Därmed har de också tagit över leasingkontraktet på batteripaketet. Det ställer nu till med problem, när det visar sig att föregående ägare missat kravet på årlig service.

I början av oktober skickade Citroën ut ett brev till 56 ägare av bilar som missat underhållet. De har till den sista november på sig att visa att servicen skötts. I annat fall måste batterierna lämnas tillbaka till Citroën.

- Utan batterier blir bilen obrukbar. Vi skulle gärna se en lösning där ägaren till exempel kan lösas från kontraktet, men behålla batterierna, säger Lars Magnusson, ägare till en el-Berlingo.

Men som kontraktet är formulerat kan ägaren bara bryta det om bilen skrotas.

- Det är orimligt att man skulle behöva skrota en bra bil. För mig kom det som en överraskning att den förre ägaren inte hade skött servicen och nu gäller inte garantin på batterierna, säger Hans Alvenkrona, som också har en el-Berlingo.

Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige, säger att Citroën inte kan ansvara för bilen om servicen inte skötts.

- Avtalet gäller, men med anledning av diskussionerna som uppkommit om vad ägarna ska göra med sina bilar utan batterier, så har Citroën tagit upp frågan centralt.

Hon säger att Citroën kommer att kontakta alla berörda ägare före den sista november.

- Bilarna är gamla och som en lösning ser vi över möjligheten att ge dem ett förmånligt erbjudande att köpa en modern elbil, säger Lena Rönnelius Ericson.

Berlingoägarna hoppas på en lösning så att fullt fungerande elbilar slipper hamna på skroten.

Frågan om batterikontrakt är samtidigt högaktuell. Under nästa år lanserar till exempel Renault nya elbilar där kunderna erbjuds att hyra batteriet.

- Det finns mycket att lära av vårt fall om hur batterikontrakten ska utformas. Fallgroparna är många, säger Lars Magnusson.


Ett kommentar i ETN artikel är också tänkvärd: http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... 8313&via=n

Citat:
…efter att ha mer eller mindre hårdgranskat Renaults batterihyreavtal innan ett köp av twizy bestämde jag mig för att avstå. Om du av någon anledning vill ställa av bilen och återlämna batteriet för en längre period så går inte det (man blir sjuk/ska jobba utomlands, blir missnöjd med batteriets funktion etc.). Man kan nämligen inte avsluta sitt abonnemang trots att man väljer ett abonnemang för en viss period... I slutändan blir det alltså att du köper inte en bil ( i praktiken är den ju inte din) utan du köper rättigheterna att hyra en bil inklusive batterierna samt vem som ska få köpa bilen efter dig...

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 13-11-18 12:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Haha, ja tänk vilka friskrivningar tillverkarna måste ta till!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 13-11-18 17:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu är väl iofs fallet med Citroën inte klart ännu, samt att det också beror på missad service från föregående ägare. Men det bra att/om detta tas upp. Nissan/Renault verkar vara de enda som satsar på leasing av batteriet så då får man väl hoppas att de är så pass smarta att de går ut med klara direktiv över vad som gäller.

Annars ska det bli intressant att se om det här finns kvar inom några år. Jag är osäker personligen, känns som att priskurvan för Leaf, Volt, kommande 400 wH/kg batterier (ex GM) osv gör att detta i mina ögon snart är inaktuellt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 13-11-18 18:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Nu är väl iofs fallet med Citroën inte klart ännu


I så fall är det ännu värre iom artikeln är från 2010… Sama batterier användes i Peugeot och Renaults elbilar, men jag vet inte om de har drabbats av samma problem.

Hyrestvånget från Renault låter inte bättre, jag hittar inge leasingpriser och vilkor för batteriet i ZOE, men en Twizy-ägare har efter 10 år betalat 70.000kr-110.000kr i batterihyra för ett 7kWh batteri. Idag kostar motsvarande 7 kWh LiIon batterier ca 25.000kr, utan hyrestvånget från Renault kunde man köpa nya batterier och byta dessa 3-4ggr för samma pengar!

Om batteriutvecklingen går fram så mycket som vissa förutspår blir det en ännu tråkigare affär om några år att tvingas hyra dyra batterier som man kan köpa mycket bättre och billigare på annat håll.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 13-11-18 21:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
I så fall är det ännu värre iom artikeln är från 2010… Sama batterier användes i Peugeot och Renaults elbilar, men jag vet inte om de har drabbats av samma problem.


Oj, ja jag visste inte mer om detta, menade bara att det inte lät som att det var klart hur de skulle göra. Här är en kommentar från Citroen:

http://www.evguide.nu/citroenpn.html

Citat:
Det visade sig snart att batteripaketen inte höll mer än max 2 år. Vi fick bekosta byten av alla 4 batteripacken mer än en gång per bil till en kostnad av ca 140000 kr per gång. Dessa problem gav även användarna andra problem genom att de fick vänta länge på att få ersättningsbatterier.

Eftersom projektet ställde till mer problem än glädje för många av våra kunder tog vi därför beslutet att avbryta vidare försäljning av Berlingo Electric i Sverige.

Historien är inte slut än. De myndigheter som inte längre vill fortsätta med den här generationens elbilar skrotar dem eller lägger ut dem till försäljning på nätet. Nu börjar miljömedvetna privatkunder intressera sig för dessa bilar. Grundavtalet som tecknades går inte att bryta. Bilarna har ingen fabriksgaranti kvar och det finns en risk för haveri i elmotorn eller laddningsaggregatet. Kostnaden för reparationen beräknas i båda fallen ligga på ca 70000 kr. De privatkunder som råkat ut för detta har köpt bilen billigt men de tvingas skrota den på grund av dyra repkostnader. Enligt min uppfattning är det lyckligast att dessa bilar tas från marknaden


Citat:
Hyrestvånget från Renault låter inte bättre, jag hittar inge leasingpriser och vilkor för batteriet i ZOE, men en Twizy-ägare har efter 10 år betalat 70.000kr-110.000kr i batterihyra för ett 7kWh batteri. Idag kostar motsvarande 7 kWh LiIon batterier ca 25.000kr, utan hyrestvånget från Renault kunde man köpa nya batterier och byta dessa 3-4ggr för samma pengar!


Ja det verkar svettigt för ett så pass litet batteri. Zoe har i England en batterihyra på 70 £ för samma körsträcka som de tar 53 £ för Twizyn. 22 kWh batteri vs 7 kWh batteri. Det är förstås en fri marknad men,, det känns väldigt dyrt.

Citat:
Om batteriutvecklingen går fram så mycket som vissa förutspår blir det en ännu tråkigare affär om några år att tvingas hyra dyra batterier som man kan köpa mycket bättre och billigare på annat håll.


Ja det är förstås en risk, men det är väl iofs inte någon större skillnad mot de som köpt en Volt eller Ampera för något år sedan och fått se hur de prissänkts med 50 000. Det är helt enkelt något man får leva med med tanke på den utveckling vi ser. Sen kommer det nog att kännas ännu surare om man hyr batteriet och betalar den summan när bilen är låt säga 8 år gammal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Renault ZOE
InläggPostat: mån 14-06-09 00:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
http://www.svd.se/naringsliv/motor/en-t ... 607412.svd

Citat:
Grundpris: 209 900 kronor. (utan batteri)
Förbrukning: 14,6 kWh/100 km.
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.
Motor: 400 volts synkron elmotor.
Kraftöverföring: Reduktionsväxellåda, framhjulsdriven.
Effekt: 88 hk vid 3 000–11 300 varv/min.
Max vridmoment: 220 Nm vid 250–2 500 varv/min.
Tjänstevikt: 1 503 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,08/1,73/1,56.
0-100 km/h: 13,5 s.
Toppfart: 135 km/h.
Trafikskatt: 360 kronor (första 5 åren skattefria).

Motor/växellåda
4 Frontmonterad 400 volts elmotor med steglös reduktionsväxellåda. Framhjulsdriven. Motorn ger maximalt moment redan från start och arbetar i stort sett ljudlöst. Det går att koppla på ett yttre ljud så att bilen hörs i stadsmiljö.
Ekonomi/mijö
4 Förutsatt att elen kommer från en något sånär ren källa, så kan man inte åka bil så värst mycket miljövänligare än så här. Räknar man samman batteri- hyra och el så blir milkostnaden i nivå med en vanlig bil.
Köregenskaper
3 Trevliga och stabila köregenskaper. Det märks att Zoe är byggd som en elbil redan från början med de tunga batterierna lågt och centralt placerade för att ge idealisk viktfördelning. Accelerationssnabb i stadsmiljö men lite orkeslös i motorvägstempo. Omkörningar kräver ordentlig framförhållning.
Säkerhet
4 Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest trots rätt dåligt whiplashskydd. Området kring de främre fönsterstolparna riskerar att ge svåra skador på fotgängare vid en påkörning. Irriterande reflexer i vindrutan från instrumentpanelens ovansida. Antisladdsystem är standard.
Helhet
4 Känns välgjord, lätthanterlig och för två åkande riktigt komfortabel. Längre räckvidd än vad konkurrenterna i klassen utlovar och praktiskt att låta Renault äga och ansvara för batterierna. Men när nu batterierna inte ingår i köpet så frågar man sig vad sjutton det är som kostar så mycket pengar i en Zoe?


Citat:
Men för den presumtiva köparen är nog det nya greppet att sälja bilen utan batterier det mest lockande. Det sänker nämligen inköpspriset radikalt och på köpet slipper bilägaren oroa sig över det som många uppfattar som elbilens svagaste länk och den enskilt dyraste komponenten.Batterierna hyr man i stället, och avgiften sätts efter hur långt man förväntas köra. Exempelvis 799 kronor per månad för en årlig körsträcka på 1 250 mil. Det blir ungefär 7:70 kronor per mil. Till det kommer kostnaden för el.


Elförbrukning 1,5 kWh mil ≈ 1,80 kr? + batterihyra 7,70 per mil = 9,50 kr/mil

"Laddar" man en Clio med etanol lär den dra 0,83 l E85/milen, med dagens kostnad för E85 (jag tankade för 8,95kr/l igår) blir det 2 kr/mil billigare än Zoe !

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011