karlmb skrev:
Jo, hybridtekniken ger inte tillräcklig besparing för att den ska kunna visa bra siffror i annat än hård stop&go-körning när mkt bromsenergi kan tillvaratas.
I alla andra körfall så blir mer förbränningsmotorns totala effektivitet avgörande.
Visst är stadskörning optimalt för en hybrid (ej plugin):
http://www.sydsvenskan.se/bil-och-trafi ... lhybriden/0.41 l/mil vid stadskörning tycker jag är rätt imponerande. Och trots allt så pendlar rätt många några mil till "stan" och tillbaka varje dag. Men 0.51 l/mil vid landsvägskörning, snöstorm, blåsigt, flera cm snö på vägen och med 4WD inkopplat är inte fy skam heller. Hur många 4WD bilar i den storleksklassen når dessa siffror ? Nu kanske vän av ordningen menar att 4WD inte direkt är nödvändigt för de allra flesta, men även bortsett från det så är det bra siffror.
Citat:
Och i praktiken vet vi ju att förbänninsmotorn kopplas in rätt ofta, också på låg last.
De hybrider jag har nämnt kan alla köras hyfsat långa sträckor på ren eldrift och har fått bra kritik för just detta. Det gäller förstås vid ren stadskörning i lägre hastigheter men det är å andra sidan då otto-motorn behöver det som bäst.
Citat:
Ska man då kunna visa upp låga CO2-siffror (och inte "tror"" på etanol), men framförallt låga l/mil sifffror, ja då ser den inkompetenta marknadsavdelning bara till en sak, låga l/mil siffror.
Då väljer man Diesel, för det ger i praktiken den lägsta l/mil siffran.
Köparna kommer att köpa bilarna ändå pga de låga förmånsvärdena.
Har man lägre förmånsvärde för hybrider idag ?
http://nyaaffarer.se/2011/04/13/hogre-s ... ed-hybrid/Sen håller jag med om att det är för stort fokus på låga l/mil siffror. Speciellt när verkligheten visar helt andra siffror och då främst för dagens sk miljödieslar. Dags att gå över till kWh/mil. Kanske man kan byta körcykel också när man ändå håller på.
Citat:
Desutom har man mer marginal på en dyrare motor.
En enligt en cynisk ekonoms ögon, helt självklar affärside således.
Det är förstås en stor del i detta, tillverkarna gillar att sälja dieselbilar. Media gillar dieselbilar. Collin gillar dieselbilar
Citat:
Det enda som skulle kunna vända denna trend är om vi får en annan syn på diesel rent generellt.
Då skulle det vända även på vanliga bilar.
Alternativt att priset börjar närma sig 20 kr/l, förutsatt att etanolen endast ökar med bensinandelens ökning. Visst är ett lågt l/mil tal bra, men plånboken regerar oftast. Och många har nog intalat sig att dieselbilen är billigare vid lite färre mil än vad artikeln i vibilägare anger. Inte konstigt kanske med tanke på de glädjesiffror som tillverkarna anger.