Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför dieselhybrider ?
InläggPostat: lör 12-04-14 10:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
De europeiska tillverkarna verkar satsa på dieselhybrider och det kommer många intressanta modeller med denna teknik, intressanta inte bara sett till modellen utan även prismässigt jämfört med konkurrensen. Ex Citroen DS5 Hybrid, Peugeot 3008 Hybrid, Peugeot 508 RXH. Pluginhybrider av dessa kommer också. Modeller som definitivt är intressanta ur svensk synpunkt.

Men varför diesel, dyr motor, dyr att rena, partikelfilter som ska bytas. Och sen läser man:

http://www.vibilagare.se/reportage/dies ... oner-32219

Här har man jämfört med verklig förbrukning och i V60's fall måste man köra 3000 mil för att det ska löna sig med diesel, Golf strax under 2000 mil. Svensken körde 2009 1450 mil/år i genomsnitt. Så för de allra flesta lönar det sig inte med diesel. Med hybriddrift, framförallt pluginhybrid, så bör dessa siffror justeras uppåt rätt rejält. Så till den grad att det i princip aldrig kan vara lönsamt med diesel. Då frågar man sig varför dessa satsningar görs. Är vi så insnöade på diesel i Europa att tillverkarna inte vågar göra något annat ? Kommer detta att förändras när/om pluginhybriderna får räckvidder på el på 10+ mil ? För vem kommer då vara villig att betala för turbo, partikelfilter, dyr rening i en dieselmotor. Saker som inte bara kostar vid inköp utan också verkar ha en tendens att behöva bytas tätare än väntat.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 11:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har för länge sedan gett min förklaring men vi tar det igen;

Ska man sälja en dyr hybrid så vill det till att den på pappret iaf ser ut som en bra affär.
Detta innebär inte nödvändigtvis att det är den allra bästa ekonomin i bilen totalt sett, om man ser till driften och räknar bort ev. förmånsskatte-effekter.
Uppskattningsvis 95% av alla dyra hybrider som säljs är dock tjänstebilar.
De kan då köra med reducerat förmånsvärde i fallet hybrid.
De hade de kunnat kanske även med bensin eller etanolmotor, men tillverkarna har nu valt att gå mot dieselspåret, med ett undantag tror jag , Prius.
Detta är tekniskt helt korkat, eftersom dieselsn styrka är effektivitet under låg last, Ottomotorn är precis tvärtom, den kan ge rätt bra siffror på hög last när pumpförlusterna från gasspjället kan elimineras.
Alltså är det tekniskt logiska att använda en billig Ottomotor i en hybrid.

Så varför?
Jo, hybridtekniken ger inte tillräcklig besparing för att den ska kunna visa bra siffror i annat än hård stop&go-körning när mkt bromsenergi kan tillvaratas.
I alla andra körfall så blir mer förbränningsmotorns totala effektivitet avgörande.
Och i praktiken vet vi ju att förbänninsmotorn kopplas in rätt ofta, också på låg last.
Ska man då kunna visa upp låga CO2-siffror (och inte "tror"" på etanol), men framförallt låga l/mil sifffror, ja då ser den inkompetenta marknadsavdelning bara till en sak, låga l/mil siffror.
Då väljer man Diesel, för det ger i praktiken den lägsta l/mil siffran.
Köparna kommer att köpa bilarna ändå pga de låga förmånsvärdena.
Det saknas i princip konkurrens annat än från Prius.
Desutom har man mer marginal på en dyrare motor.
En enligt en cynisk ekonoms ögon, helt självklar affärside således.

Det enda som skulle kunna vända denna trend är om vi får en annan syn på diesel rent generellt.
Då skulle det vända även på vanliga bilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 12:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jo, hybridtekniken ger inte tillräcklig besparing för att den ska kunna visa bra siffror i annat än hård stop&go-körning när mkt bromsenergi kan tillvaratas.
I alla andra körfall så blir mer förbränningsmotorns totala effektivitet avgörande.


Visst är stadskörning optimalt för en hybrid (ej plugin):

http://www.sydsvenskan.se/bil-och-trafi ... lhybriden/

0.41 l/mil vid stadskörning tycker jag är rätt imponerande. Och trots allt så pendlar rätt många några mil till "stan" och tillbaka varje dag. Men 0.51 l/mil vid landsvägskörning, snöstorm, blåsigt, flera cm snö på vägen och med 4WD inkopplat är inte fy skam heller. Hur många 4WD bilar i den storleksklassen når dessa siffror ? Nu kanske vän av ordningen menar att 4WD inte direkt är nödvändigt för de allra flesta, men även bortsett från det så är det bra siffror.

Citat:
Och i praktiken vet vi ju att förbänninsmotorn kopplas in rätt ofta, också på låg last.


De hybrider jag har nämnt kan alla köras hyfsat långa sträckor på ren eldrift och har fått bra kritik för just detta. Det gäller förstås vid ren stadskörning i lägre hastigheter men det är å andra sidan då otto-motorn behöver det som bäst.

Citat:
Ska man då kunna visa upp låga CO2-siffror (och inte "tror"" på etanol), men framförallt låga l/mil sifffror, ja då ser den inkompetenta marknadsavdelning bara till en sak, låga l/mil siffror.
Då väljer man Diesel, för det ger i praktiken den lägsta l/mil siffran.
Köparna kommer att köpa bilarna ändå pga de låga förmånsvärdena.


Har man lägre förmånsvärde för hybrider idag ?

http://nyaaffarer.se/2011/04/13/hogre-s ... ed-hybrid/

Sen håller jag med om att det är för stort fokus på låga l/mil siffror. Speciellt när verkligheten visar helt andra siffror och då främst för dagens sk miljödieslar. Dags att gå över till kWh/mil. Kanske man kan byta körcykel också när man ändå håller på.

Citat:
Desutom har man mer marginal på en dyrare motor.
En enligt en cynisk ekonoms ögon, helt självklar affärside således.


Det är förstås en stor del i detta, tillverkarna gillar att sälja dieselbilar. Media gillar dieselbilar. Collin gillar dieselbilar :-)

Citat:
Det enda som skulle kunna vända denna trend är om vi får en annan syn på diesel rent generellt.
Då skulle det vända även på vanliga bilar.


Alternativt att priset börjar närma sig 20 kr/l, förutsatt att etanolen endast ökar med bensinandelens ökning. Visst är ett lågt l/mil tal bra, men plånboken regerar oftast. Och många har nog intalat sig att dieselbilen är billigare vid lite färre mil än vad artikeln i vibilägare anger. Inte konstigt kanske med tanke på de glädjesiffror som tillverkarna anger.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 15:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
0.41 l/mil vid stadskörning tycker jag är rätt imponerande. Och trots allt så pendlar rätt många några mil till "stan" och tillbaka varje dag


Nja, tror att om man kör tillräckligt lugnt och så sakta, att flera dieselåkare kan komma ner till nära nog de siffrorna, iaf till 0.45 l/mil.
Och precis, om det ska vara någon verklig nytta med bilen så måste man ju köra mer än obetydligt landsväg också.
Och det finns väl flera dieslar idag som går på landsväg i praktiken på 0.55?

Summa sumarum, man tjänar 4 cl diesel/mil på hybridtekniken...
Inte speciellt imponerande...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-14 16:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nja, tror att om man kör tillräckligt lugnt och så sakta, att flera dieselåkare kan komma ner till nära nog de siffrorna, iaf till 0.45 l/mil.
Och precis, om det ska vara någon verklig nytta med bilen så måste man ju köra mer än obetydligt landsväg också.
Och det finns väl flera dieslar idag som går på landsväg i praktiken på 0.55?

Summa sumarum, man tjänar 4 cl diesel/mil på hybridtekniken...
Inte speciellt imponerande...


Flera dieslar med 4WD, 200 hk som i snöstorm, flera cm snö på vägen, blåsigt, drar 0.55 l/mil ? Tja, kanske. Det var iofs ren landsvägskörning. Stadskörning , 0.41l/mil. Glöm det.. I den verkliga världen så använder folk bromsen och kör hyfsat oekonomiskt. En rättvis jämförelse bör väl vara med en Peugeot 3008, kan vara snäll o ta 150 hk dieseln som är snålare än 163 hk, på pappret åtminstone. Den drar 0.54 blandad körning, ska vi gissa på *1,2 då, 0.65 i verkligheten. Det är 2 dl mer än hybriden, som har 4WD, 50 hk mer. Imponerande :-)

XC70 enligt post på jagrullar:

Citat:
Efter en dryg månad och två tankningar med försiktig och blandad körning, mest landsväg, ligger jag på 0,71. Färddatorn säger 0,63-0,65. Hade förväntat mig mindre. Gamla S70 2,5T drog 0,8.


Endast 57% mer, inte imponerande :-)

Nu gäller detta 4WD och tycker man att det är onödigt och kör väldigt lite stadskörning så kan man förstås välja en annan bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 08:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.svd.se/naringsliv/motor/kano ... or=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

Eldriften slutar alltså fungera när det blir kallare än -15 grader. För att batteriet blir för kallt ? Nej, tydligen pga dieselmotorn:

Citat:
undantaget att eldriften inte fungerar i temperaturer under minus 15 grader på grund av att dieselmotorn måste ha en viss grundvärme.


Tror jag föredrar Outlandern då :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 10:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dieselmotorn går alltid med öppet spjäll så en 2l motor som går på tomgång 750 vpm pumpar i teori 750l kall luft per minut och förbränner då bara lite bränsle som värmer motorn. lite mindre blir det naturligvis pga motorn pumpa luften genom olika hinder (luftfilter, partikelfilter osv) men det örklarar ändå varför de har svårt att hålla värmen på vintern och behöver elektrisk och dieselvärmare för att hålla värmen i kupen.

Men om man bygger en dieselhybrid med mindre motor som altid får jobba hårdare när den är igång och knappt går på tomgång och låg bellastning så skulle man förvänta sig att motorn skulle kunna hålla värmen bättre, speciellt om man kompletterar med en elektrisk och dieseldriven motor och kupevärmare?

Samtidigt förlorar dieselmotorn mycket av sin bränslebesparning jmfd ottomotorn om hybriddriften kan eleminera mycket av tomgång / låg belastning och nackdelen som högre vikt, dyrare, lägre effekt/kg och högre utsläpp av kväveoxider, mera buller m.m. är kvar.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 14:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Men om man bygger en dieselhybrid med mindre motor som altid får jobba hårdare när den är igång och knappt går på tomgång och låg bellastning så skulle man förvänta sig att motorn skulle kunna hålla värmen bättre, speciellt om man kompletterar med en elektrisk och dieseldriven motor och kupevärmare?


Ja det borde fungera med en dieseldriven motor + kupevärmare, kan man tycka. Men det blir en hel del extrakostnader för dieseldrift när man måste ha en dieselvärmare som grädde på det du nämnde, tyngre, dyrare, partikelfilter som kostar skjortan (speciellt när/om de måste bytas), högre utsläpp av partiklar mm, NOx rening. Nu är det visserligen inte så stora delar av jordens befolkning som lever där det är kallare än -15 C en stor del av året, men det är ändå ännu en nackdel med diesel i samband med hybriddrift.

Ett intressant faktum är väl att Outlander PHEV börjar från 419 000, V60 på 525 000 (nya ej fullsmetade varianten, "pure limited" som tillverkas först kostar 559 000). Instegspriset på V60 är 246 000 :-, Outlander 246 900 :-. Båda har samma storlek på batteriet om jag inte har helt fel, dvs, 12 kWh.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-18 17:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja dieselmotorn gör plugin hybrid-bilen bara ännu dyrare och försämrar dess miljöpåverkan. Om man nu utgår ifrån att användare oftast kör elektriskt -varför skulle man annars köpa en pluginhybrid - då borde man inte slösa resurser på ”hjälpmotorn".

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-19 12:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Ja dieselmotorn gör plugin hybrid-bilen bara ännu dyrare och försämrar dess miljöpåverkan. Om man nu utgår ifrån att användare oftast kör elektriskt -varför skulle man annars köpa en pluginhybrid - då borde man inte slösa resurser på ”hjälpmotorn".

/Aryan


Jo, eftersom den fortfarrnade är basen i framdrivningen... :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-04-05 14:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.dn.se/blogg/laddhybridblogge ... rbrukning/

Citat:
Vad som är klart när det gäller förbrukning är att Priusen vinner på landsväg, trots att den är bensindriven. Oftast går ju en diesel snålare, men Volvo har valt att ladda V60 med värsta dieseln i programmet, femcylindriga D5 med 215 hk mot Priusens lilla bensinfyra på 1,8 liter och 99 hk.

Efter 90 mil visar Priusen 0,49 liter/mil medan Volvon dragit 0,59l/mil av det mer energirika dieselbränslet. Dock ska sägas att Volvon bara gått ca 150 mil. En diesel behöver i regel 1000 mil innan allt sätter sig.


Visst, Volvon är tyngre, har mer effekt. Men diesel(motorer) ska ju vara så effektivt samt att den innehåller 10% mer energi. Min slutsats är, skippa dieselmotorer i hybrider, och än värre i pluginhybrider. Förbrukningen totalt ligger i deras test på 0.19l/mil, då finns det absolut ingen anledning till att köra på diesel med de extra utsläpp det medför.

Speciellt med tanke på detta taget från annan tråd:

Prius skrev:
men nu bor 86 % av befolkningen i Sverige i tätort och 89 % av befolkningen jobbar i tätort vilket gör att kvinnors 1 mil per dag med bilen och mäns några mil till ofta sker i kökörning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011