aryan skrev:
Nätförlusterna lär nog kunna bli större med batteribussar eftersom de orsaker större strömmar i nätet när batterierna laddas.
Det har jag svårt att tänka mig. Det bör väl både bli nätförluster fram till "trådnätet" samt förluster i själva trådnätet och överföring. Batterierna laddas främst på natten och bör orsaka mindre problem i nätet jämfört med trådbussarna som använder strömmen då den behövs som mest. Dessutom kan man nog spara in en del pengar där eftersom strömmen i många fall är billigare under natten.
Citat:
Jo mindre batterier gör såklart bussen lättare. Om man kör helt på batteriet (inte trådbuss) blir det 7ggr fler laddningscyklar för samma sträcka om man minskar ner batteriet från 350kWh till 50kWh, då lär man få 7 ggr kortare livslängd på batteriet, så det behöver inte bli billigare i längden.
Visst är det så. Men det borde inte vara några problem att fixa så att batteribytena i sig inte kostar speciellt mycket, förutom då själva batteriet förstås. Och ett 50 kWh batteri bör kosta 1/7 av ett 350 kWh batteri . Man får också väga bytena mot att batterier faktiskt går ner i pris med 8-10%/år. Sen kan det förstås också vara mer praktiskt att ladda en gång/natt som i BYD fallet:
Citat:
After two months of running, the electric bus’s average battery duration was 0.3 hours per % SOC, translating to 30 hours of operation per full charge, as opposed to other competitors that require en route recharging every 2-3 hours during peak-rate times. These uninterrupted operational hours are more meaningful in a busy city like New York, as routes and speeds travelled tend to be short in distance but long in duration.
Citat:
Troligtvis jämförde Xu investerings- och driftkostnader mellan kinatillverkade (diesel-, tråd- och batteri)bussar. På lagom täta busslinjer passar trådbussar kostnadseffekiva, är det glesare trafik kanske batteri, slide-in, hybrid, etanol och bio/vätgasbussar vara bättre alternativ, om det är ännu tätare trafik är säkert spårbunden trafik överlägsen och det finns även hybrider mellan trådbussar och spårvgagnar. När det är mycket kuperat terräng kan trådbussernas låga vikt vara en viktig faktor. Vid kalllt eller varmt klimat har trådbussar också fördelen att ingen kraft ur batteriet inte behöver användas till att hålla battericeller och passagerare lagom varma eller nedkylda.
Om man nu ska tro på testerna som gjordes i Manhattan så har man snabbt tjänat in kostnaderna för batteriet (~3 år) så att man för stadstrafik skulle välja något annat än eldrift tycker jag verkar tveksamt. Jag har svårt att se etanol/bio/vätgas som alternativ i detta fall. Nu vet jag iofs inte vad man betalar för diesel/naturgas osv vs el i Kina, åtminstone inte vad de statligt ägda bolagen skulle betala. Kanske ser lite annorlunda ut där.
När det gäller tråd vs batteri så håller jag som sagt med om att det nog kan vara ett bättre alternativ kostnadsmässigt, om man håller sig till stambusslinjerna i riktigt stora städer.
Men det finns nackdelar med tråd, hittade ex denna kommentar på nyteknik:
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 784139.eceCitat:
I Kinas miljöpilot projekt, Chongqing i västra Kina, lade man ner alla trådbussar. Flera anledningar, allmänheten protesterade mot riset av kontaktledningar som man ansåg vara miljöförstöring och störande, och till skillnad från Sverige lyssnar på och följer man folkviljan i Kina. Ledningarna var dyra och installera, ändra och underhålla, dessutom hade det skett olyckor med fordon och personer som skadats av ledningarna. Bussarna saknade den kapacitet som fordrades, och hade begränsad manöverbarhet i trafiken, det går ju bara att köra under ledningarna. Blev en gata blockerad av en olycka eller vägarbete till exempel, gick det inte att omdirigera bussarna till en annan gata, och hela systemet stod stilla. Nu bygger man världens största monorail, och kör med mängder av små lokalbussar som tar ett 25 tal passagerare. Alla bussar, taxi och lokaltrafik måste köra på naturgas. Lastbilar har helt förbjudits under dagtid. Ändringarna är mycket väl sedda av innevånarna. Alla Chongqings fyra centra har byggts om med stora och billiga parkeringshus under, det finns inga gågator, utan hela centrumet är byggt för människor, inte fordon.
Det går inte att komma ifrån att trådarna definitivt inte är vackra samt att man tappar flexibilitet, ex problemen vid olyckor, vägarbeten som nämns ovan.Nu finns det iofs trådbussar som också har ett mindre batteri och som kan köras några km på batteriet vilket bör göra att man undviker det sistnämnda problemet.