Här kan du se fler elbilar med större batterier än Tesla S från Kina, ”London" Taxi, bussar mm
http://en.winston-battery.com/index.php ... ic-vehicleT ex en 43personers buss som sägs klara 300km med AC på och ett 350kWh batteri.
http://en.winston-battery.com/index.php ... ory_id=177Den drar 7kWh per mil. Batteriet tar 3 timmar att ladda fullt igen, men då laddar man alltså ca med 120kW behöver man nog en rejäl nätanslutning, typ 3 fas 400v 90A, en europeesk standard för snabbladdning är 3fas 400V 63A.
Jag skulle kunna föreställa mig att en liknande buss eller lastbil in princip skulle kunna byggs ut med trolleybuss liknande strömavtagare 600V 200A? Och så kunna driva och ladda bilen samtidigt efter elektrifierade vägssträckor och köras på batteriet där det inte finns elledningar. Men det blir nog inga billigare transporter så länge dieseln är så billig och batterierna ännu för dyra för att konkurera ut andra alternativ som etanol och biogas för buss och lastbilar.