Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 19-11-12 08:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-07-05 22:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
Citat:
Energimyndigheten har beviljat Clean Motion i Lerum ett villkorslån på 8 600 000 kr för att industrialisera Z-bee, ett litet eldrivet cityfordon.

Jorden har en växande befolkning med växande välstånd på flera kontinenter. Med ekonomisk utveckling följer ofta ett ökat behov av transporter. Dagens transportlösningar handlar i huvudsak om bilar. Det är ett transportmedel som är mycket ineffektivt ur både energi- och resurssynpunkt. Ett troligt framtidsscenario är därför att små eldrivna fordon kan ersätta andrabilen i många hushåll.

– Med en ökad urbanisering ökar efterfrågan på innovativa transportlösningar för citymiljö, och det är där vi ser en framtid för Z-been, säger Andreas Stubelius, affärsutvecklare på Energimyndigheten.

Clean motion har utvecklat ett tre-hjuligt fordon för energieffektiva transporter med lastförmåga av tre personer och cirka 10 kg bagage. Z-Bee, som fordonet alltså kallas, är registrerat som EU-moped och har en räckvidd på 50 km. Genom låg vikt blir energibehovet mycket litet. Elförbrukningen är 0,4 kWh/mil vilket i Sverige motsvarar koldioxidutsläpp på cirka 0,7g CO2/km. Dagens miljöbilsnorm är 120g CO2/km.


Läs mer på http://www.energimyndigheten.se/sv/Pres ... ansporter/

http://cleanmotion.se/zbee/facts/
Citat:
Is it a car? Is it a scooter?
No. It’s ZBee, an urban vehicle for the 21th century.


http://cleanmotion.se/2012/01/dispelling-the-myths/
Citat:
So – I just need to get an electric car.
No. Simply substituting one source of energy for another is not enough to solve our global issues. Less energy means less pollution and a more sustainable usage of our dwindling energy resources. ZBee is built from the ground up to be energy efficient. The electric motor is a crucial puzzle piece, but the nimble weight of the vehicle is even more important. ZBee isn’t just another electic car – it’s a new type of vehicle for the 21st century.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 06:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Utseendet är inte allt, men i detta fall, nja:

http://cleanmotion.se/zbee/gallery/

Twizyn är väl mer fulsnygg men den ser ändå ut som en bil på något sätt. Jag skulle inte ha något emot den om jag levde i ett land där det inte var -20 C på vintern. Och den säljer tydligen över förväntan. ZBee, nja, tack men nej tack. Har väl också lite svårt att se trehjulingar som något annat än leksaker. Men det är klart, priset kanske blir därefter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 08:42 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
Ett ofta framfört argument att elbilars bergänsade kösträcka inte innebär något problem är att bilar i genomsnitt bara körs några mil per dag, något som elbilar alltså också skulle klara.

Dessa dagliga körningar görs oftast med bara en eller högst ett par passagerare och mycket lite bagage. Att köra med en stor elbil som kan transportera 4 personer plus bagage är därför helt onödigt, många av dessa resor skulle tom kunna klaras av med cyklar med eller utan elmotor. En bil förbrukar onödig mycket energi och resurser både i tillverkning och drift om den bara används för att transportera 1 person, dessutom tar de onödvändigt mycket och skapar parkeringsproblem och tränsel på vägen. Tänk om buss, tåg och flyg mm hade i snitt 70% tomma säten, det skulle bli ett väldigt resurs och energislöseri och alla flygfält, bussterminaler, stationer mm skulle behöva byggas ut.

Ett mindre fordon med plats för 2 eller 3 personer + lite bagage som skyddas mot dålig väder skulle kunna klara dessa dagliga transporter utmärkt och bli mycket energi och resurssnålare än vanliga bilar. Så jag delar nog energimyndigheters bedömning att vi måste tänka bortom traditionella bilar. Innovativa och effektiva lösningar som Twizy, ZBee, (självstabiliserande) täckta tvåhjulingar osv. tror jag har en större framtid i en fossilfri-energi-fri värld än 1000 kg tyngre konventionella elbilar för samma resa.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 09:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Citat:
Tänk om buss, tåg och flyg mm hade i snitt 70% tomma säten


Hmm, jag undrar om det faktiskt inte är så i fallet stadsbuss....
Ändå är det så bra..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 10:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Ett mindre fordon med plats för 2 eller 3 personer + lite bagage som skyddas mot dålig väder skulle kunna klara dessa dagliga transporter utmärkt och bli mycket energi och resurssnålare än vanliga bilar. Så jag delar nog energimyndigheters bedömning att vi måste tänka bortom traditionella bilar. Innovativa och effektiva lösningar som Twizy, ZBee, (självstabiliserande) täckta tvåhjulingar osv. tror jag har en större framtid i en fossilfri-energi-fri värld än 1000 kg tyngre konventionella elbilar för samma resa.


Jag håller med i allt du säger, åtminstone i ett globalt perspektiv. I Sverige tror jag nog mer på bilar i stil med Zoe för daglig pendling. Jag är bara lite tveksam till just ZBee när vi har Twizy som i mina ögon i princip är en riktig bil. ZBee väger iofs bara 150 kg mot Twizyns 450 kg, men det skiljer en del i prestanda också, 80 km/h vs 45 km/h, 3.5 mils räckvidd vs 10 mils räckvidd. Fast jag kanske tänker lite för mycket Sverige, Europa här. Sista gången jag var i Thailand så fanns det en och annan Tuc-Tuc där. Men det är väl inte sannolikt vi kommer att kunna tillverka ZBee's i Sverige och exportera dem till Thailand.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 10:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Det största felet med Zbee är ju att det enda hjulet sitter i fel ände..Fråga Mr Bean.. :lol: :lol: :lol:
Allvarligt, hur kan svenska myndigheter promota något så lättvält och dessutom krockosäkert?
Ska de behöva vara inblandade i några otäcka olyckor först innan det krävs förbud?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 10:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Citat:
Tänk om buss, tåg och flyg mm hade i snitt 70% tomma säten


Hmm, jag undrar om det faktiskt inte är så i fallet stadsbuss....
Ändå är det så bra..


Så bra vet jag väl inte:

http://www.nobina.com/sv/Nobina/Om-koncernen/Miljo/

Citat:
En långsiktigt hållbar busstrafik
Hög tillgänglighet, bra priser och miljöhänsyn är de vanligaste skälen att välja att resa med buss. Busstrafiken ger idag betydligt lägre utsläpp per personkilometer än biltrafiken. Med i genomsnitt 18 passagerare per buss (källa: SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys), förbrukas 0,03 liter bränsle och 70 gram koldioxid släpps ut per kilometer och passagerare, vilket ska jämföras med biltrafiken där utsläppet är 220 gram för den genomsnittliga bilen med en passagerare.


70 gram CO2 är rätt mycket tycker jag, jämfört med:

Citat:
Elförbrukningen är 0,4 kWh/mil vilket i Sverige motsvarar koldioxidutsläpp på cirka 0,7g CO2/km


Men jag vet inte riktigt hur dom har räknat när dom får 0.03 liter bränsle till 70 gram CO2, dom kanske har räknat de totala utsläppen, inte bara när bussen har passagerare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 10:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Det största felet med Zbee är ju att det enda hjulet sitter i fel ände..Fråga Mr Bean.. :lol: :lol: :lol:
Allvarligt, hur kan svenska myndigheter promota något så lättvält och dessutom krockosäkert?
Ska de behöva vara inblandade i några otäcka olyckor först innan det krävs förbud?


Jag är benägen att hålla med, Twizy med fyra hjul, airbag och helt annan konstruktion lär vara ett under av säkerhet vid jämförelse.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 10:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7130
Ort: Älvsjö
Tror man kan bygga stabila trehjulingar som inte välter med dagens elektronik, det går ju tom att bygga två- och en-hjulingar som automatiskt håller balansen. Fördelen med trehjulinga (jmfd ett eller två hjul) är att de står upprätt utan stöd när stabiliseringen är avstängd.

70 gram CO2 i snitt per person km i buss är mindre än en tredje del av biltrafiken i snitt per person km, men visst kan man lätt minska det med andra drivmedel.

Om man t ex åker lätt MC eller moped kan man lätt köra under 0,25l bensin/mil motsvarande 66 gr CO2/km i snitt, bygg ett strömlinjeformat väderskydd rund en lätt MC och du kommer ner i 0,1l/mil 26g/CO2 http://ecomodder.com/blog/diy-aero-fair ... e-214-mpg/

Med gyro och antisladd kan en en strömlinjad tvåhjuling stå stilla upprätt utan stöd bli säker och stabil även vid halka och mm.

Om motorn är flexifuel elle anpassas för E85 kan man utan problem halvera CO2 utsläppen genom att tanka E85. Går man ett steg längre och optimerar motor för E85 kan CO2 utsläppen minskas med mist 10% till om man skulle köra den på ren etanol och optimerad för det kommer man under 7 gr/CO2 km.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 11:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Men alltså Zbee har ingen elektronik för det där.
Det finns 3hjulingar med ett hjul fram som är säkra, men de lutar framhjulet inåt i kurvan och har en seriös fjädringsgeometri. Dessutom kanske elektronik för stabilisering gyro.
Tom en tåhjuling med stödben som fälls ut när man stannar kan ju fungera med gyro.
Det blir dock billigare att investera i ett extra framhjul och differential, därför har bilar normalt sett 4hjul fortfarande...
Zbee är ju bara är spacklad Tuctuc...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 16:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag håller återigen med Karlmb, och det är inte så ofta det händer :-)

ZBee känns lite väl mycket el-tuctuc:

Bild

Kanske har sin marknad men jag har svårt att se dylika fordon ta över dagens bilpendling till jobbet. Twizyn däremot..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-07-06 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3224
Ort: Hässleholm
Jag förstår inte varför jag skulle köra ovanstående fordon hellre än att cykla...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011