Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: hjulmotorer - igen
InläggPostat: tor 12-07-12 18:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ämnet dök upp i en annan tråd och nu kommer:

http://green.autoblog.com/2012/07/12/pr ... motors-in/

Bild

Det här är alltså företaget som förut hette PML Link, Volvo testade väl deras motor i deras C30 koncept om jag inte minns helt fel. Nu heter dom Protean (efter en sk rekonstruktion antar jag :-)) och har tydligen fått tag på 84 miljoner dollar i investeringar för att bygga en fabrik i Kina. Detta för att kunna bygga mindre serier av deras motorer:

Citat:
Protean Electric has announced it will open a production facility in Liyang, China that will be able to handle a modest amount of volume. It still seeks to license its technology for larger customers, however.


Finns lite mer info här:

http://idealab.talkingpointsmemo.com/20 ... -watch.php

Angående ofjädrad vikt så har Lotus gjort en undersökning:

http://www.proteanelectric.com/wp-conte ... vices3.pdf

Man har tagit två fordon, lagt på 30 kg ofjädrad vikt på varje hjul utan att göra några andra förändringar, rätt intressant läsning, sammanfattning:

Citat:
While perceptible differences emerge with increased unsprung mass, on the whole they are small and unlikely to be apparent to an average driver. The nature and magnitude of the changes appears to be nothing that cannot be overcome by the application of normal engineering processes within a product development cycle. Conversely, the promise of individual wheel motor control shows good potential for substantial improvements in vehicle behaviour


Ska vi tro på detta så verkar det som att ofjädrad vikt inte är något stort problem. Sen finns det förstås andra potentiella problem , hållbarhet, pris.

Så vad tror ni, kommer elbilar att ha hjulmotorer inom en snar framtid, inte så snar framtid, aldrig ?

Kanske värt att lägga till att Nissan funderar på hjulmotorer för nästa generation:

http://www.goauto.com.au/mellor/mellor. ... BC0009714C


Citat:
“Not all cars can go in-wheel motor, but we are really seriously testing,” Mr Nakamura said.

“The in-wheel motor feels much more direct. And also a very good point is that you can control torque right and left, which is almost like four-wheel steering.

“If you turn, it is totally different – no understeer and very, very precise handling.”
..
He said the benefit to designers of such electric motor systems was to remove the motor from within the body for greater interior design flexibility.

“We have much more opportunity,” he said. “It is not necessary to stick to traditional layout. We are exploring many designs.”


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: tor 12-07-12 20:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Torque vectoring är ju en fördel, men det erbjuds redan idag av t.ex. AAM i Trollhättan, via drivaxlar..
Har man meckat litegran med bromsar och hjullager inser man hur fel det är med en känslig elmotor i den miljön.
Allt går, men det finns oftast en mkt väl underbyggd anledning till varför bilar ser ut som de gör...
Lotus är en konsultfirma, ngn har betalt dem för att göra studien.
Det betyder inte att detta kommer att slå igenom.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: fre 12-07-13 03:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Lotus är en konsultfirma, ngn har betalt dem för att göra studien.
Det betyder inte att detta kommer att slå igenom.


I detta fall Protean själva, som har betalt Lotus alltså. Så man får själv avgöra om man tror att dom har satt sitt eget rykte på spel genom att göra en tveksam studie , eller ej.
Sen är ofjädrad vikt bara en parameter i detta, kanske är andra orsaker till varför ex Nissnan Leaf generation 1 eller Mitsubishi i-Miev generation 1 inte har hjulmotorer, trots att dom (både Nissan och Mitsubishi) har visat upp ett antal prototyper med denna teknologi.

Nissan angående när vi kan se denna teknologi implementerad i en bil för massproduktion:

http://www.redbook.com.au/car-news/2012 ... ming-29659

Citat:
As Nissan continues to research and develop in-wheel electric motors, the technology is still a handful of years away from production, says Nakamura.

"Maybe four or five years [at the] shortest. Many people saying current EV not as different to existing car, but this is first generation, this is the beginning of EV. We are gradually bringing in much different, more unique designs and proportions to EV."


Vilket förstås kan betyda vad som helst tidsmässigt, varav aldrig är en möjlig utgång :-)

Men det går inte att komma ifrån att trots att en elektrisk motor är relativt liten jämfört med en förbränningsmotor + tillbehör så tar den plats:

http://images.dailytech.com/nimage/model_x_chassis.jpg

Med tanke på det bagageutrymme man får i Model S, Model X så skulle det vara riktigt intressant att se vad man kan åstadkomma med hjulmotorer i ett chassi liknande Teslas.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: fre 12-07-13 15:18 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
karlmb skrev:
Har man meckat litegran med bromsar och hjullager inser man hur fel det är med en känslig elmotor i den miljön.
Allt går, men det finns oftast en mkt väl underbyggd anledning till varför bilar ser ut som de gör...


helt klart, det vore en sensation om man kan få dem robusta utan drivaxel, om än en mycket kort en, för det är det enda som går att täta kring...
om inte motorerna blir så billiga att de kan sitta på däcket och man byter dem som man byter sommar/vinterhjul...

fabrik i kina!!! då finns de snart som kinesiskt märke för en bråkdel av priset.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: fre 12-07-13 18:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Här står det lite om hur man skyddar motorn:

http://www.proteanelectric.com/wp-conte ... ssible.pdf

Läs 4: Sealing

Avslutas med:

Citat:
This solution satisfied the design specification call for the motor to be sealed to IP6k9k and IP 68 compliance, or in other words, allowed high pressure jet wash and use of motor in 1m of water.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: lör 12-07-14 11:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Sen är ju frågan vad som händer efter x(x) antal år när tätningarna är slut och gjutmassan för spolarna torkar och börjar spricka o.s.v..
En lösning på det är kanske ett oljefyllt motornav. Blir det en läcka i tätningen så upptäcks det förmodligen i tid, och oljan kan även användas till kylningen.

Tror säkert att hjul/navmotorer kommer användas i en hel del bilar, men jag tittar nog hellre på en elektrisk bakaxel och blanka bromsskivor genom mina snygga 19"-fälgar. :)

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: lör 12-07-14 12:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Läser man kommentarerna från http://green.autoblog.com/2012/07/12/pr ... motors-in/ så är det många även bland elbils entusiasterna som är negativa. Ex så kan man vända på Tesla argumentet och fråga sig, om en elmotor tar så liten plats som i deras fall, varför ska man då köra med hjulmotorer:

Citat:
Arguing over unsprung mass misses the point. This is a solution in search of a problem. The Model S Tesla motor+gearbox+inverter is barely taller than its battery pack and cranks out 310 kW (416 hp). Sure in-wheel can give you the advantages of per-wheel traction vectoring if you increase motor count and cost, but conventional one-motor EVs get much of the benefit from the electronic stability control standard on all European and USA new cars.


Och angående hållbarhet från en som tydligen har byggt 4-5 elektriska motorcyklar:

Citat:
All hub motor manufacturers say that there are no water ingress problems with their designs, yet in the eBike community, we have failed to find a hub motor that WON'T rust out due to condensation / water. Maybe our water sealing systems are lacking because the motors are cheap, but nobody has ever found a solution, even the best engineers who have tried. It has to do with the fact that the seals will contract and expand as the motor heats up and cools down. Water eventually gets in there.

Take that claim from the manufacturer with a costco-sized grain of salt.


Varpå andra försvarar detta med att det kanske inte är riktigt samma pengar bakom dessa motorer som ex Nissan mfl kan prestera. Så vi får väl vänta tills 2016-2020 och se om vi har några elbilar med hjulmotorer på marknaden :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: sön 12-07-15 08:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
Laban skrev:
Läser man kommentarerna från http://green.autoblog.com/2012/07/12/pr ... motors-in/ så är det många även bland elbils entusiasterna som är negativa. Ex så kan man vända på Tesla argumentet och fråga sig, om en elmotor tar så liten plats som i deras fall, varför ska man då köra med hjulmotorer:


jo, marknaden för fungerande hjulmotorer med lång livslängd, eller billiga slit och släng vore enorm om de kan monteras på vilken befintlig fulsoppabil som helst.

undertecknad skulle köpa två st direkt och sätta bak på min framhjulsdrivna skoda, de enda kriterier vore minst 10kw/st och klara att driva minst 100 km/h och 200 utan drivning, då fulsoppamotorn får sitta kvar.
och inte kosta skjortan om de har kort livslängd, eller så lite dyrare med lång livslängd.
det absolut kuligaste vore om de har mer än 50kw/st då fick man verkligen eld i baken på gammskodan....

visserligen kan man tänka sig en bakaxel med elmotor men soppatanken sitter mitt mellan hjulen... :(
så det blir en ganska stor ombyggnad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: sön 12-07-15 09:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
svante skrev:
jo, marknaden för fungerande hjulmotorer med lång livslängd, eller billiga slit och släng vore enorm om de kan monteras på vilken befintlig fulsoppabil som helst.


Jag håller med, fördelarna med en hjulmotor blir förstås mer markanta i en hybrid/pluginhybrid där man också ska få plats med en förbränningsmotor + nödvändiga tillbehör. Protean har väl initiellt inriktat sig på precis den typen av fordon vilket man också kan utläsa av deras lista med fördelar, ex:

Citat:
    Can deliver hybrid and electric vehicle technology faster and with fewer new parts, less complexity, and at a lower total cost than other leading electric drive systems
    Can be developed as a retrofit application for existing fleets as well as for new vehicles
    Does not require a separate motor power electronics module to be fitted to the vehicle
    Can be added to FWD, RWD or AWD platforms regardless of the fuel type
    Avoids costs of unique hybrid drive tooling changes to chassis, bodies and transmissions
    Can help create a hybrid vehicle with fewer changes to the base engine systems and components and is less disruptive in the assembly plant
    Can be a common system for HEV, PHEV and EV vehicles on the same platform


Så ser man längre än bara kostnaden för bara två hjulmotorer vs en motor+ drivaxlar så kanske det även kan vara en ekonomisk fördel. I ex Teslas fall där bilen från början är byggd som elbil så försvinner flera av dessa punkter och det krävs nog att tekniken mognar en hel del innan det är intressant för dem. Nissan-Renault har förstås lite mer egna muskler att ta till så det ska bli intressant att se om någon av deras nästa-generations bilar har denna teknik.

Framförallt blir det då intressant att se vad man gör designmässigt, utan en utrymmeskrävande förbränningsmotor fram bör man ex kunna flytta fram föraren en del utan att tumma på säkerheten. Och på det sättet kunna downsiza hela bilen med bibehållna innerutrymmen. Nissan säger som sagt:

Citat:
We are gradually bringing in much different, more unique designs and proportions to EV."


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: mån 13-12-30 10:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nu verkar det som att det händer saker:

http://green.autoblog.com/2013/12/12/vw ... el-motors/

Citat:
Protean Electric, the global leader of advanced in-wheel electric drive, today announces its partnership with FAW-VOLKSWAGEN AUTOMOTIVE CO., LTD. (FAW-VW) to develop an all new electric propulsion system that will include Protean Electric's award-winning Protean Drive™ with intent towards a demonstration vehicle program and production.


Tanken verkar vara att det ska leda ändå till produktion. Testerna ska vara klara inom ett år.

Ska i alla fall bli intressant att se om det blir något av detta. Borde vara väldigt lämpligt på den kinesiska marknaden där man i dagsläget ofta återanvänder äldre designer från de "stora" tillverkarna när de samarbetar med kinesiska. Som i detta exempel VW Bora som slutade tillverkas 2004 i Europa men lever kvar i Kina:

http://www.worldcarfans.com/11211225087 ... d-in-china

Hjulmotorerna stjäl då ingen plats i bilen och man får mer plats för batterierna. Vilket är ett problem med befintliga modeller, se ex Ford C-Max Energi.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hjulmotorer - igen
InläggPostat: tis 13-12-31 21:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det någon som vet hur de här bussarna med navmotorer och dieselelektrisk drivlina som levererades för ca 10 år sedan till några tyska lokaltrafikbolag har skött sig i praktiken? Jag tror det var firman Magnet-Motor som levererade drivlinan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011