Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

System för batteribyte
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=6599
Sida 1 av 2

Författare:  aryan [ mån 12-09-03 13:42 ]
Inläggsrubrik:  System för batteribyte

10 eldrivna taxin i Holland körs med utbytbara batterier – som byts när de är tomma – så att laddningstiden inte är ett lika stort problem.

Se http://www.betterplace.com/global/progr ... etherlands

Projektet körs vid flygplatsen som redan hade en direkt tågförbindelse så det hela utstrålar mycket gröntvätt av flyget så länge det inte finns elflygplan med utbytbara batterier men ändå ganska ”spännande” ... teknik

http://www.betterplace.com/How-it-Works ... stations/2

Bild

/Aryan

Författare:  Laban [ tis 12-09-04 07:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

Ja varför inte, åtminstone för taxi, buss mm och stadstrafik. Är lite mer tveksam för allmänheten och de problem som då introduceras, batteristandarder mm.

Författare:  aryan [ tis 12-09-04 08:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

Ja dessa Taxi är alla samma bil (Renault Fluence). Med ett leasing system som att Renault har för baterierna där man få betala per år och körsträcka så behöver man i varje fall inte vara orolig för att få sämre batterier vid byten.

Även om elen och eldriften i sig är billig så undrar jag vad varje ”tankning” kostar med ett sådant komplicerat system.

Författare:  torbjorn [ tis 12-09-04 11:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

Jag vill minnas att jag har sett en notis någonstans om ett liknande batteribytessystem för el-taxi i Berlin i slutet av 1920-talet, förmodligen i Teknisk Tidskrift. Inget är nytt under solen...

Författare:  aryan [ tis 12-09-04 11:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

Nej förutom att blybatterierna nog var lite tyngre ;-)

Författare:  Laban [ ons 12-10-03 05:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

http://green.autoblog.com/2012/10/02/be ... l-comments

Finns en del intressanta kommentarer till den artikeln. Det ligger något i detta:

Citat:
Battery swapping relies on four factors;

1) All vehicles have standardized batteries, contained within the same location.
2) The battery pod must be sufficiently robust to withstand crash testing, yet easily detached.
3) Batteries must always remain of the same type and power storage capacity.
4) Rapid adoption of standardized EV's to justify the high cost of Battery swap station infrastructure and stock.

Oddly enough, the only countries that could make this work, would be totalitarian nations, with a communist-style, centrally planned economic system. Since North Korea proved disinterested, that left only Israel, where a unique set of circumstances, allows the Israeli Electricity provider a monopoly.

The idea of Battery Swapping attracts those who lack sufficient knowledge to understand the logistical impracticalities.


3 är jag väl inte så säker på iofs, kan tycka att det snarare borde vara en fördel med just batteribyten. Att man kan byta till ett större batteri vid behov. Men det ställer förstås ännu högre krav stationerna. Någon sa att det kanske kan fungera om 15-20 år då branschen är mognare, men följdfrågan blir då, vad har vi för typer av batterier/snabbladdare vid det laget ?

Författare:  aryan [ ons 12-10-03 09:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteribytesystem

Bara det fanns ett nätverk med bytesstationer skulle tillverkana nog kunna bygga bilerna. Olika batterikapacitet är inget problem, batteriet måste ändå ha ett övervakningselektronik (BMS) som skyddar batteriet mot överladdning och för djup urladdning, det kan tala om för bilen hur mycket energi som finns (kvar) i batteriet och bilen räknar då hur långt man kan köra innan det måste laddas/bytas. Säker infästning och standariserade mått och spänning borde tekniskt inte helller vara något större problem.

Svårigheten med iden är att någon måste byggas ett nätverk med bytesstationer och att det krävs många fler batterier än elbilar för att stationerna alltid kan ha några färdigladdade batterier på lager vilket innebär att kostnaderna för eldriften såklart blir betydligt högre.

Författare:  Laban [ ons 12-10-03 10:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteribytesystem

aryan skrev:
Bara det fanns ett nätverk med bytesstationer skulle tillverkana nog kunna bygga bilerna. Olika batterikapacitet är inget problem, batteriet måste ändå ha ett övervakningselektronik (BMS) som skyddar batteriet mot överladdning och för djup urladdning, det kan tala om för bilen hur mycket energi som finns (kvar) i batteriet och bilen räknar då hur långt man kan köra innan det måste laddas/bytas. Säker infästning och standariserade mått och spänning borde tekniskt inte helller vara något större problem.


Tillverkarna har väl ännu inte enats om en standardiserad kontakt för snabbladdning. Känns som att fixa detta med olika batterier, storleksmässigt, placeringsmässigt i bilen, laddningsmässigt måste vara ett betydligt större problem. Känns som att det är många år bort om en satsning på detta påbörjas. Lägg sen till de problem du nämner med att hålla en viss mängd batterier på lager vid varje station.

Författare:  torbjorn [ ons 12-10-03 10:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

Ett utbytessystem fungerar nog än så länge bäst för en enhetlig fordonsflotta - en enda ägare som har ett större antal identiskt likadana elbilar i drift på samma ort.

Författare:  PRIUS [ ons 12-10-03 11:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

Nu för tiden när man har fri företagsamhet inom taxinäringen och ett stort antal bilar som inte har någon körning utan bara står och väntar på kunder huvuddelen av dygnets timmar kan det inte vara så svårt att klara energipåfyllningen för en laddhybrid med trådlös resonansladdning vid taxistollparna. Då slapp man även tomgångskörningen av taxibilarna som visserligen är förbjuden men förekommer hela den kalla årstiden hos alla taxibilarna vilket våra myndigheter inte bryr sig om då dessa beslutsfattare nästan alltid åker taxi själva när dom skall någonstans.

Författare:  Baggis [ ons 12-10-03 13:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

Törs man ha lite åsikter om rubrikens stavning i denna tråd? :wink: :wink:

Författare:  aryan [ ons 12-10-03 14:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Batteri utbytes system

Baggis skrev:
Törs man ha lite åsikter om rubrikens stavning i denna tråd? :wink: :wink:


Hur så ;-)

Laban skrev:
Tillverkarna har väl ännu inte enats om en standardiserad kontakt för snabbladdning. Känns som att fixa detta med olika batterier, storleksmässigt, placeringsmässigt i bilen, laddningsmässigt måste vara ett betydligt större problem. Känns som att det är många år bort om en satsning på detta påbörjas. Lägg sen till de problem du nämner med att hålla en viss mängd batterier på lager vid varje station.


Någon slaggs standardarisering för (snabb)addning pågår http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772# ... cle_models
i övrigt håller jag med era inlägg.

En taxiflotta med utbytbara batter skulle naturlligtvig också kunna laddas som en vanlig elbil medan de väntar på kunder.

/Aryan

Författare:  gt-i [ ons 12-10-03 17:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: System för batteribyte

Citat:
Törs man ha lite åsikter om rubrikens stavning i denna tråd? :wink: :wink:


Antar att baggis är medlem i klubben "skrivihop"?

Författare:  Baggis [ ons 12-10-03 19:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: System för batteribyte

gt-i skrev:
Citat:
Törs man ha lite åsikter om rubrikens stavning i denna tråd? :wink: :wink:


Antar att baggis är medlem i klubben "skrivihop"?

Jag är dess ordförande!

Författare:  Dr. Mabuse [ ons 12-10-03 19:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: System för batteribyte

gt-i skrev:
Citat:
Törs man ha lite åsikter om rubrikens stavning i denna tråd? :wink: :wink:


Antar att baggis är medlem i klubben "skrivihop"?

Särskrivning är ett gissel.

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/