Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

BMW DIY elhybrid
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=23&t=6642
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tor 12-09-27 11:49 ]
Inläggsrubrik:  BMW DIY elhybrid

Rätt intressant tanke att sätta en 20kW elmotor i kardanaxeln för bilar med fyrhjuls och bakhjusdrift!

http://www.evalbum.com/2098

Bild

Författare:  Laban [ tor 12-09-27 13:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

De räknar med en kostnad på 15 000 $. Jag har lite svårt att se att någon ska satsa de pengarna på en gammal bil.

Författare:  aryan [ tor 12-09-27 17:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

Laban skrev:
De räknar med en kostnad på 15 000 $. Jag har lite svårt att se att någon ska satsa de pengarna på en gammal bil.


Nej det är nog inte många, men då går det att flytta elmotor mm till ”nästa" bil igen vilket kan vara svårare med andra elhybridbilar.

Författare:  svante [ tor 12-09-27 17:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

vilken miljö sen för en elmotor, behövs nog lite bättre kapsling av motorn än på bilden.....

Författare:  aryan [ tor 12-09-27 19:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

Ja det tänkte jag också när jag såg det, men ändå lättare att skydda / mindre påfrestande än hjulmotorer.

Författare:  karlmb [ fre 12-09-28 08:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

aryan skrev:
Ja det tänkte jag också när jag såg det, men ändå lättare att skydda / mindre påfrestande än hjulmotorer.


Hehe...
Bra ide, vilket visar hur bra det är med bakhjulsdrift!
Men 15000$...

Författare:  Laban [ fre 12-09-28 08:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

Kan va roligt att jämföra med:

Bild

Väl skyddad. Och iofs också några kW extra, dvs, 310 kW snarare än 20 kW.

Författare:  aryan [ fre 12-09-28 09:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

Ingen behöver en 310kW elmotor i en elhybrid eftersom det ändå inte finns batterikapacitet i de som kan ge så mycket effekt och om de skulle klara det och skulle utnyytja effekten är batteriet slut inom ett ett par minuter och har man bara en onödig dyr och stor motor att släpa på.

Med en 20kW elmotor –som lätt klarar det dubbla vid korta belastningar om bara batteriet orkar det– kan man i en vanlig bil hålla motorvägsfart och kan man köra bilen som plug-in hybrid på batterierna i några mil så som de flesta bilkörningar är.
Fördelen med en sådan paralellhybrid konvertering är ju att man har hela orginalmotoreffekten kvar om man ska dra ett släp, köra fortare eller längre än vad batteri eller elmotorn orkar. Man slipper investera i ett större batteri än man behöver för de vanligaste körningar utan att behöva oro sig att batteriet tar slut om man hamnar i hård vinterväder och tvingas köra sakta med full värme på.

Kanske denna motor inte är optimalt för placeringen men det kan inte vara omöjlig att skydda den bättre.
Bild

Annans finns det väll många exempel på helkapslade motorer som klarar svåra miljöer, det skulle väll inte kunna vara ett avgörande problem med denna lösning?

Författare:  torbjorn [ fre 12-09-28 10:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

Ska man ha motorn på en personbils kardanaxel så måste den göras med ganska liten diameter. Och om det är frågan om en bil med stel bakaxel, så måste man placera den på främre delen av kardanaxeln framför stödlagret. Men friheten blir såklart större om det är en bil med fyrledad (eller de Dion-) bakaxel, så att slutväxeln inte behöver följa med i fjädringsrörelserna.

Det finns annars erfarenhet sedan över 100 år av att montera elmotorer i ungefär den där storleksordningen under fordon. Några tiotal kW per motor var normal effekt för äldre typer av spårvagnar.

Författare:  Laban [ fre 12-09-28 11:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

aryan skrev:
Ingen behöver en 310kW elmotor i en elhybrid eftersom det ändå inte finns batterikapacitet i de som kan ge så mycket effekt och om de skulle klara det och skulle utnyytja effekten är batteriet slut inom ett ett par minuter och har man bara en onödig dyr och stor motor att släpa på.


Visst, nu är iofs motorn väl endast den silvriga delen i Tesla's fall. Den andra större klumpen är väl växellådan om jag inte har helt fel, något som man kanske inte behöver för en pluginhybrid. Men jag var mer intresserad av hur dom hade skyddat den.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 12-09-28 19:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

aryan skrev:
Ingen behöver en 310kW elmotor i en elhybrid eftersom det ändå inte finns batterikapacitet i de som kan ge så mycket effekt och om de skulle klara det och skulle utnyytja effekten är batteriet slut inom ett ett par minuter och har man bara en onödig dyr och stor motor att släpa på.

Jag kan absolut se en användning för denna i en elhybrid: En elhybrid-stadsbuss med superkondensator för energiåtervinning vid inbromsning.

Författare:  aryan [ fre 12-09-28 21:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

Jo och lastbilar skulle man också kompletera med en sådan elmotorgenerator i kardanen som delvis skulle kunna ersätta retardern.

Författare:  Laban [ lör 12-09-29 07:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: BMW DIY elhybrid

Lastbilshybrid:

http://www.volvotrucks.com/trucks/globa ... ybrid.aspx

Dieselmotorn är på 300-340hk, elmotorn på 162 hk. Batteri på 1.2 kWh, fast de säger även "total energy 5 kWh". Lite osäker på vad dom menar med det. Men det känns rent spontant som en underdimensionerad lösning. Det borde finnas mer att hämta med ett kraftigare batteri/superkondensator + elmotor.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/