aryan skrev:
Varför säljs det då så få av de trots supermiljöbilspremien m.m. och varför har du själv ännu inte köpt en elbil?
Dyra, tråkiga, tycker jag i alla fall. Betydligt intressantare bilar kommer som ex Renault ZOE men det är väl nåt halvår/år bort. Nästa generations Tesla/Leaf är riktigt intressant. Men då är vi väl inne på 2015 vilket är det år jag brukar nämna för mitt elbilsköp. Om det nu inte blir en pluginhybrid, Ford C-Max energi är inte ointressant.
Men om inte dagens elbilar tillverkas, om än dyra och i förhållandevis låg volym, så kommer heller inte morgondagens elbilar att tillverkas. Man måste börja någonstans. Första generationens etanolbilar var knappast optimala heller, och det är ett väldigt litet steg att ta vid jämförelse. Man kan väl också diskutera vad som har hänt sedan dess på den fronten, tyvärr är ju de bilar (motorer) man vill se som E85 kompatibla inte just det. Det märkliga där är ju att det knappast kan vara en kostnadsfråga.
Citat:
Ja det är just det jag menade: det är framförallt goodwil tilverkarna är ut efter, inte att verkligen sänka biltrafikens utsläpp. GM Vollts range extendern skulle vara E85 kompatibel sa man från början, det är den fortfarande inte.
Framförallt är väl att ta i, som sagt, man måste börja någonstans. Se på Prius som nu expanderar i rätt rask takt. Men det gick inte över en natt..
Citat:
De extrakostnader av att bygga en Prius, Outlander eller vilken bensinbil som helst som flexifuel från början skulle vara en bråkdel av extrakostnader med att bygga om de till plug-in hybrid och ge en mkt större utsläppsminskning per investerat krona.
Outlander finns som flexifuel, om den säljer bra låter jag vara osagt, är väl antagligen diesel som gäller. Annars håller jag med, varför är inte ex Prius E85 kompatibel...