PRIUS skrev:
Vid kallare väderlek som vi har många månader per år får man nog räkna med att bensinmotorn kommer att vara igång även om batteriet är hyggligt laddat, men om man har tillgång till eluttag så kan man självklart värmt upp kupén med värmefläkt innan man kör iväg.
Det var runt -15 grader när vi körde och vi körde förutom en kort hård accelerationssträcka helt på el. Men försäljaren sa att den hade startat bensinmotorn vid ett test han gjorde, bara en kort stund. Han trodde det var för att värma upp kupen. Men jag har inget problem med det, om det är något en förbränningsmotor är bra på så är det att generera värme
Men det är lite synd att de inte finns ett "PURE" körläge där man tvingar den att endast köra på el. Jag räknar iofs inte att på den körsträcka vi kör dagligen förbruka speciellt mycket bensin ens vid kallare väderlek, men när/om jag kommer att kunna ladda på jobbet så ska bilen klara sig på el oavsett hur kallt det är och då hade det varit fint att kunna tvinga den till det.
Förhoppningsvis så ska den inte behöva starta bensinmotorn då bilen redan är varm, ex när man tar ut den ur garaget , fulladdad och sedan kör 2+ mil till jobbet. Den test vi gjorde som var på gissningsvis 6-7 km där vi körde endast på el kan nog indikera att så är fallet. Jag öppnade dörren en stund då vi bytte förare och AC'n gick igång rätt kraftigt direkt efter det för att återställa temperaturen i kupen. Men bensinmotorn startade inte. Om den sedan vill starta elmotorn om bilen stått på en parkering i 2h , -20 grader, för att värma upp kupe, batteri, så är det helt ok.
Kanske ska säga att det är svårt att höra när bensinmotorn startar så de har lyckats bra med den biten. Den går tydligen vid väldigt låga varvtal normalt, har för mig att de nämnde 1000 rpm. Men när den startade under hård acceleration så hörde man definitivt det, men det var inget som man störde sig på. Möjligtvis lite underligt när motorn går på ett konstant högt varvtal men har man kört ett fordon med CVT så vet man vad som väntar. Osäker på vilket varvtal som gällde i det läget men max effekt är vid 4500 rpm.
Läste att bensinmotorn också kan starta vid ex lite brantare uppförsbackar, så det kanske är så att batteriet helt enkelt inte kan ge nog hög effekt för att driva bilen helt på el vid lite högre last. För de dubbla 60kW motorerna borde inte ha några problem med detta. Men eftersom det finns ett ECO läge då man begränsar effekt i elmotorer + bensinmotor och AC'n så borde man väl också kunna ha ett PURE läge där man även förhindrar bensinmotorn att starta förrän batteriet är urladdat.