Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 11-09-10 19:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vad var det jag sa...?:
http://integrityexports.com/2011/09/03/ ... -skyactiv/

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-09-10 21:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Den lokala Toyotahandlaren här var kanske inte helt ute och cyklade - utan att veta om det - när han 2006 tyckte att vi skulle köpa en Toyota Corolla bensinare. "Prius är bara för de som vill ha en miljöimage."

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 10:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fast "vinnaren" Daihatsu e:S – like liten som en Think – kanske inte riktigt passar alla. Ändå roligt att se att den inte har en snål diesel utan bensinmotor som med moderna medel mkt egr etc blir minst lika snål, samt renare billigare och lättare.

Jag tror att pluginhybrider med liten optimerad etanolmotor / range extender kan bli ett vinnande koncept.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 12:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Parallell-hybrid ger ju inte särskilt mycket, serie-hybrid är det enda rätta. Och sen kan man inte snåla så enormt på batteripacken som man gör. Volt tex är ju ett skämt, den lär ju gå på bensin mest hela tiden om man inte bara åker till ICA i kvarteret intill.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 12:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
En aspekt på det hela, som ofta används för att slå ihjäl hela diskussionen om elektrifiering är bra eller inte, är att en elmotor har så hög verkningsgrad att alla andra alternativ i fordon bara är löjliga.

Men jag har nyligen sett siffror på att den genomsnittliga verkningsgraden för hela elkedjan är omkring 30% om man räknar in förluster i kraftverk och överföring. Lägger man dessutom till förluster i laddning o urladdning av batterier så blir det än mer Ebberöds bank, även om man använder de siffror på omkring 15% verkningsgrad som börjat spridas av elfanatiker gällande hur effektiv en förbränningsmotor är.

Den enda verkliga vitsen som jag ser det med batterier i bilen är om det finns stora mängder bromsenergi värd att tillvarata, samtidigt som man slutligt konstaterat att andra lagringsmöjligheter för sådan energi är avsevärt sämre. (inte ens detta är visat...)

Kanske, kanske ser vi början på slutet nu till hybrid-euforin, till förmån för sunt ingenjörsmässigt förnuft...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 14:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
El är här för att stanna som drivmedel i bilar. Varför? Det är helt flexibelt, vi kan generera el på vilket sätt vi vill, distribuera det på effektivast sätt osv. Inget annat går ens att jämföra.

Därmed inte sagt att diverse flytande bränslen inte kommer spela någon roll alls i framtiden, det tror jag de kommer att göra. Men mindre och mindre ju längre tiden går. Tex så är det mycket effektivare att generera el i biogasverket och kabla ut elen för att sedan ladda elbilar med den, än att frakta ut gasen och tanka gasbilar med den. Dito för etanol faktiskt, producerar vi el av råvarorna istället för sprit tror jag säkert att man går plus i jämförelse.

Vi är inte där idag dock. Hur länge dröjer det då? Tja, vad tror ni oljan kostar om 10 år? Hur mycket kan vi ersätta med flytande biobränslen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 14:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
Men jag har nyligen sett siffror på att den genomsnittliga verkningsgraden för hela elkedjan är omkring 30% om man räknar in förluster i kraftverk och överföring. Lägger man dessutom till förluster i laddning o urladdning av batterier så blir det än mer Ebberöds bank, även om man använder de siffror på omkring 15% verkningsgrad som börjat spridas av elfanatiker gällande hur effektiv en förbränningsmotor är.


Jag skulle gärna se de siffrorna, eftersom det skulle vara ganska intressant. En Elmotor har verkningsgrad på över 90%, batterier och laddare likaså. Många kraftverk har hög verkningsgrad, elnäten är väl sämst vad jag vet. Där jagar man effektivitet. Bla därför man vill bygga likströmsnät, nu när vi har styrelektroniken som klarar detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 16:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Frågan är om konsumenterna orkar vänta på elbilar/hybrider som uppfyller de förväntingar man har på bilar oavsett drivmedel. Det kan ju vara så att elbilen aldrig hinner ikapp förväntningarna när det gäller prestanda, utrymmen, säkerhet med mera så att de självdör, alternativt förblir något för idealister eller sådana som egentligen skiter i miljön men ändå vill ha en miljöimage - åtminstone för överskådlig tid. Hade bilar varit något staten stod för gentemot pöbeln hade vi nog kunnat ha många flera elbilar på vägarna redan nu, men nu råder det vi lite slarvigt brukar kalla fri konkurrens.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 17:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Så länge vi kan producera ett överskott på elenergi utan att behöva ta till fossila källor i större utsträckning, så ser jag ingen anledning att jaga procent i verkningsgraden på elbilar gentemot bensin- och dieselmotorer. Det viktigaste måste väl ändå vara att reducera utsläppen, först och främst fossilt kol i form av co2 från olja, och metan. Och förstås tungmetaller.
Om det sedan går åt 50% fler kilowatt från källa till hjul att driva elbilen så är ju fortfarande naturen, och vi själva, vinnare.

Låt inte ett framtida bästa bli ett hinder att införa tillräckligt bra nu.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-09-11 17:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Så länge vi kan producera ett överskott på elenergi utan att behöva ta till fossila källor i större utsträckning, så ser jag ingen anledning att jaga procent i verkningsgraden på elbilar gentemot bensin- och dieselmotorer. Det viktigaste måste väl ändå vara att reducera utsläppen, först och främst fossilt kol i form av co2 från olja, och metan. Och förstås tungmetaller.
Om det sedan går åt 50% fler kilowatt från källa till hjul att driva elbilen så är ju fortfarande naturen, och vi själva, vinnare.

Låt inte ett framtida bästa bli ett hinder att införa tillräckligt bra nu.


Då är vi överens gällande effektivitet! Samma sak kan sägas om etanolproduktion på hållbart vis, blir det möjligt med 2a gen o 3gen etanolproduktion så finns det ingen anledning att oja sig över ens 30% verkningsgrad i en etanolmotor (men man kan som sagt komma betydligt längre)
Synd bara att elbilsförespråkarna inte ser till helheten och kan erkänna att en etanolbil kanske kan vara minst lika bra om man ser till hela effektivitetskedjan.
Men...just det ja, då faller visst hela vitsen med elbilar...eftersom de alltid kommer att vara så mycket svårare att ge tillräcklig räckvid och låg vikt...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-12 06:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Tror ni att etanolen ensamt kommer kunna täcka upp när fossilbränslena är för dyra? Jag tror att vi behöver ta till många ersättningar, där el är en stor del. Folk får nog vänja sig vid att det inte går att köra bil med samma premisser som vi har idag i framtiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-12 10:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har svårt att föreställa mig att hållbar etanolproduktion enkelt kan ersätta "vårt" (västvärldens) slöseri i med fossila (fordons)bränslen idag. Många kör ju dagligen i en bil med en massa på 1,5 ton för att transportera knappt 100 kg någon mil till of från jobbet. Men att enbart byta ut förbränningsmotorn med en elmotor och batterier är nog inte heller en rimlig lösning på det, hållbar elproduktion är bara en bråkdel av elmixen. Ett optimerad fordon för ändamålet skulle klara många transporter med med en bråkdel av energin oavsett om de går på bensin, etanol, el eller t om muskelkraft, hybrid eller ej.

Dessutom skulle många redan idag lika gärna kunna åka med kommunala färdmedel, sammåka eller cykla till och från jobbet oftare. Den extra restid som det t ex kan ta att cykla kan motsvarar den tid man jobbar för att tjäna pengar till bilresan, om minskar man arbetstiden lika mkt kan det kanske tom leda till tidsvinst om man räknar in allt.
De som dagligen anstränger sig och cyklar kan öka sin livslängd med upp till 5 år enl denna artikel http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/hal ... e-liv.html så bara där får man en massa förlorad restid tillbaka som pensionär, 5 år i "återbäring" med pension fördelat över 40 års arbete vad blir det per arbetsdag?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-12 20:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
gt-i skrev:
Tror ni att etanolen ensamt kommer kunna täcka upp när fossilbränslena är för dyra? Jag tror att vi behöver ta till många ersättningar, där el är en stor del. Folk får nog vänja sig vid att det inte går att köra bil med samma premisser som vi har idag i framtiden.


Absolut, men varför köra elhybridbil tankad med bensin? Lika osmart som att köra etanolbil utan elmotor.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-09-12 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror visst att etanolen skulle kunna ersätta allt fossilbränsle om man nu ville det!
Det handlar bara om att lösa produktionen via kemiska processer.
En rad olika alternativ finns, biogas+väte, sopor+biogas, alger+solgas(+väte ev), el+väte+kemiska biprodukter, etc etc
Dessutom:
Lika gärna som att försöka utveckla, sälja in och producera 5 olika bränslen så kan det mycket väl visa sig att det är möjligt och önskvärt att koncentrera sig på ett std-bränsle som uppfyller så många krav som möjligt.
Med standardisering vinner man mycket.
Utvecklingsresurser både på infrastruktur, fordon och bränsleproduktion skulle tjäna på ett std-bränsle.
Det är enkelt att visa att etanol är det bästa bränslet ur en rad aspekter.
(Dont get me started..!)
Den enda tillämpningen som möjligen har en annan kandidat som är bättre är bränslecellen. Där är det bäst att använda rent väte som det ser ut idag. Men det kanske aldrig blir några b-cellsbilar pga kostnaderna, eller så blir det men man hittar dessutom en lösning där man kan använda flytande bränslen som etanol ändå (Utan dagens lägre effektivitet via reformers). Gasformigt väte är minst lika svårt att applicera som elbatterier

Varför hukar så många, även på detta forum, om detta?
Och ser mer problem än vad som faktiskt framkommit.

Idag var det faktiskt ett inslag i rapport om att de fossila bränslena är på väg att ta slut, och det kan gå fortare än vi anar med nuvarande takt på utveckling i bl.a Kina.
Mina öron spetsades direkt..
Då intervjuvades en förståsigpåare som tyckte att visserligen så var etanol o andra biobränslen en bra lösning för en tid, men eftersom det finns begränsat med biomassa i världen, så kommer det att bli nödvändigt att lämna sådana lösningar, till förmån för....el...och givetvis mindre bilkörning, sådant måste varje elförespråkare nämna eftersom inte heller elbilar har en potential att fylla hela fossildelen, det inses lätt.
Och givetvis ifrågasattes inte slutsatsen, trots att det inte finns något som kräver att t.ex. etanol måste komma från biomassa, iaf inte ifrån den biomassa som det är brist på inom överskådlig framtid.

Men men, jag får väl fortsätta att predika för några få...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-09-15 09:41 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
De du predikar för här är väl redan skapligt övertygade. Gillar standardiseringstanken, men det är oftast bättre med konkurrerande alternativ.

Jag tror tyvärr att du är för optimistisk med mängderna producerbar etanol. Jag gissar att produktionen av el eller etanol kommer att konkurrera om samma mark/råvara? Då är den bittra sanningen kanske att vi inte kan leva som nu för alltid? Vi måste minska konsumtionen på något sätt.

Fördelen med elbilar är att folk kommer att bli tvingade att tänka annorlunda. Det kommer inte att gå att dra husvagn genom europa, köra tomater från spanien osv. Detta kanske kunde lösa lite av de i samhälls-systemet inbyggda problemen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011