Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-08-03 18:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-01-20 07:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 6044384.ab

Här anger man förbrukning för alla bilar, trevligt. Störst skillnad mellan angiven och "verklig" förbrukning uppvisar elhybriden (Peugeot 508 RXH) men det kanske inte är så konstigt eftersom testet inte direkt är till dess fördel körmässigt, dvs, mest landsvägskörning samt en del "rallykörning". Den drog dock minst av alla bilar i testet, 0.67l/mil vs ex XC70 som drog 0.83l/mil. Elhybriden är heller inte så förvånande någon rallybil, men man konstaterar ändå:

Citat:
Trevlig och lugn bil att köra. Elmotorn bak ger tillräcklig kraft och fyrhjulsdriften fungerar riktigt bra.


Samt:

Citat:
Snål, rymlig och bekväm. Och miljöklassad även efter nyår! En långfärdsbil som du utan större problem kör på 0,4 liter per mil på landsväg och knappa 0,4 liter per mil i stan


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-01-20 21:32 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Om bilen nu körs utan större problem på 0,4 liter per mil, varför drog den då 0,67 liter per mil i testen.
Det verkar ligga en dieselhund begraven här någonstans.
Och hur kan en elmotor på bara 37 hk kallas tillräcklig i en bil som väger över 1900 kg när den bara kan få ström från ett batteri på 1,1 kWh lagrad energi ,men med en generator som kan hjälpa till med 11 hk minus förluster vilket man inte kommer så långt med om man drar ett tungt släp upp för en backe. Fast den får nu bara dra 1100 kg så då blir detta inte så stort problem.
Enligt ViBilägare vid deras provkörning drog bilen över 8 deciliter milen vid försiktig körning men ändå klarar den årets miljöbilsgräns.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-01-20 22:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
Jag kommer inte åt artikeln eftersom jag inte betalar för Aftonbladets PLus-bilaga.

Vilken årsmodell är det på Volvon?
Jag är lite nyfiken om de har några kommentarer om fyrhjulsdriften. Årsmodell 2013 har Haldex Gen.5 och den har fått en del kritik för att vara sämre än tidigare Haldex-generationer på grund av dumsnålhet.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-01-21 07:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Om bilen nu körs utan större problem på 0,4 liter per mil, varför drog den då 0,67 liter per mil i testen.
Det verkar ligga en dieselhund begraven här någonstans.


Kanske för att de körde hård landsvägskörning samt vad jag förstår lite rallykörning för att hårdtesta fyrhjulsdriften. Ingen av dessa ger ju direkt någon fördel för hybridfunktionen. Ska man se fördelarna av den så bör man köra bilen som den görs av 90+% av befolkningen, nämligen landsvägs + stadskörning in till jobbet 2-8 mil dagligen. vg.no testar:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10060828

Citat:
Langt bedre enn alle konkurrenter, selv om blandet forbruksmåling viste 0,53 l/mil mot oppgitt forbruk på 0,41 l/mil.


Nu är vi väl på de vanliga 30% mer än uppgiven förbrukning :-) Dn testar:

http://www.dn.se/motor/tester/nybakad-l ... n?rm=print

0.65 samt 0.47l/mil, jag antar att den senare siffran är vid stadskörning. 0.47l/mil i "verkligheten", stadskörning, stor 4WD bil är bra.

Citat:
Och hur kan en elmotor på bara 37 hk kallas tillräcklig i en bil som väger över 1900 kg när den bara kan få ström från ett batteri på 1,1 kWh lagrad energi ,men med en generator som kan hjälpa till med 11 hk minus förluster vilket man inte kommer så långt med om man drar ett tungt släp upp för en backe. Fast den får nu bara dra 1100 kg så då blir detta inte så stort problem.
Enligt ViBilägare vid deras provkörning drog bilen över 8 deciliter milen vid försiktig körning men ändå klarar den årets miljöbilsgräns.


De säger detta i artikeln:

Citat:
Hybridtekniken i Peugeot 508 RXH gör bilen dyr men du får också en bil som i princip är fullutrustad och som tar sig lika bra fram genom Stockholms oplogade vägnät som snålt på Europa-semestern – en vinnare för den förnuftiga stadsbon! Men här uppe, bland isbjörnar och eländiga vägar finns det fortfarande få bilar som är lika bra och prisvärda som Volvo XC70.


Så visst finns det ett som jag ser det fåtal personer som behöver en fullvärdig 4WD som kanske bör välja något annat. För den stora massan så får man en vid den dagliga pendlingen en betydligt snålare bil samt 4WD på köpet. Även om det kanske är 4WD light så:

Citat:
Och även en dag med ”snökaos” är 508 RXH en snål bil för det är ju i allmänhet bara i själva startögonblicket fyrhjulsdriften behövs.


Faktum kvarstår dock, varför denna lösning tillsammans med en dyr dieselmotor ? "En vinnare för den förnuftiga stadsbon" rimmar ju lite illa tillsammans med diesel. Jag har svårt att förstå det men Europa är så fast i dieselträsket att det nog är detta som säljer.

Angående XC70, 4WD:

Citat:
På en oplogad, gropig och spårig väg är det svårt att hålla jämna fotsteg med XC70. Det går, men det kräver full koncentration och du får inte slappna av en sekund i Allroad medan det känns helt avslappnat i XC70
....
Återigen är det XC70 som är bäst och snabbast. Volvon går precis dit man vill och håller spåret. Och om någon har sinnesnärvaro nog att koppla ur antispinnkontrollen (det tar nämligen ett halvår att hitta rätt bland menyerna) så går XC70 ännu finare och på en lite oförutsägbar, knölig och oplogad vägsträcka slår den det mesta.
...
Och här på sjön är A6 Allroad favoritbilen. Visserligen går antisladdsystemet in och hjälper till om sladden blir alltför vid men det tillåter mycket busande innan det bryter in. Och tack vare det generösa antisladdsystemet är Allroad inte bara roligast utan även snabbast runt isbanan. Även om XC70, som bara kan koppla ur antispinnsystemet, är snudd på lika snabb.


Överlag bra kritik alltså.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-01-21 08:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.teknikensvarld.se/2012/11/14 ... -familjen/

Här ingår Peugeot 508 RXH, Citron DS5 Hybrid, Prius+ samt Opel Ampera. Har inte köpt testet men en kommentar är:

Citat:
Titta på den faktiska förbrukningen!...den enda som slår Priusen är Opeln!...och det med bensin för båda!...


De slår alltså inte Prius+, trots diesel vs bensin. Och Prius+ är en stor och hög bil. Så bevisligen kan man komma imponerande långt med bensin + cvt + hybriddrift.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-01-21 09:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Jag förstår ändå inte varför nu många fler skulle behövas fyrhjulsdrift i Sverige, men allt går ju att sälja md mördande reklam.

För inte länge sedan var den populäraste bilen en Volvo 700 med i särklass dålig framkomlighet på hal väglag, det var tydligen inget större bekymmer då. Viserligen har nog inte snöröjningen blivit bättre men framhjulsdrift, moderna vinterdäck och antispinn borde väll räcka om en Volvo 700 kunde duga.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-01-22 16:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vad man behöver kan diskuteras. Men de allra flesta kan nog hålla med om att det är säkrare med 4WD i vinterväglag. Och i hybridens fall så är det ju något som kommer på köpet. Och hybriddrift går stadigt ner i pris, kolla ex nya Auris:

http://www.toyota.se/cars/new_cars/auris/index.tmex

Active Bensin, 99 hk, 6vxl manuell, 189 900 :-
Active Bensin, 132 hk steglös automat: 211 900 :-
Active Diesel, 124 hk, S&S, manuell: 219 900 :-
Active Hybrid, 136 hk, steglös automat: 219 900 :-

Nu är jag själv inte intresserad av något som inte har kontakt om jag hade tänkt köpa en Auris så hade jag definitivt valt hybriden. Vid ren stadskörning så drar hybriden enligt körcykeln 0.37, 99 hk bensinaren 0.7, dieseln (S&S) 0.52. Och siffrorna för dieseln är väl antagligen inte speciellt nära verkligheten.

Nu blev det lite från ämnet men det ryktas om att nästa generations Prius har 4WD.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011