Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 20-01-25 12:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-01-28 09:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Om man läser biltillverkarnas framtidsplaner http://www.kpmg.com/Global/en/IssuesAnd ... ort-v4.pdf lär elbilsrevolutionen inte bli verklighet denna gång heller. Däremot tror de att det bli fler plug-in hybrider och downsizing/optmering av förbränningsmotorn. Om förnyelsebara bränslen ser jag inget alls i rapporten men det kan hända att KPMG glömt att ställa frågan.

Ny teknik sammanfattar rapporten här http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 624570.ece

Citat:
Förbränningsmotorn vägrar dö

Mindre och effektivare förbränningsmotorer. Det står högst på listan över fordonsindustrins investeringar i utveckling de närmaste åren visar en ny undersökning.

Konsult- och revisionsföretaget KPMG har frågat 200 höga chefer på fordonstillverkare och större underleverantörer i 31 länder om vad de tror om framtiden.

Rapporten visar att optimismen kring elbilar dämpats. De närmaste åren kommer en majoritet av fordonstillverkarna istället att satsa mest utvecklingspengar på att förbättra den mer än 100 år gamla förbränningsmotorn.

- Fordonsindustrin räknar med att förbränningsmotorn kommer att finnas med i bilden i många år framöver. Övergången till nya typer av motorer ser ut att gå långsammare än många räknat med. Dessutom finns det ingen entydig enskild alternativ motorteknik som ser ut att bli vinnare. De stora fordonstillverkarna tvingas därför parallellt utveckla flera olika tekniker, något få av dem egentligen har råd med, säger Björn Hallin, branschansvarig för fordonssektorn på KPMG i ett pressmeddelande.

Efter förbättringar avförbränningsmotorn kommer fordonstillverkarena att satsa mest FoU på plug-in hybrider.

Av rapporten framgår också att det inte i första hand är miljökravsom driver utvecklingen. Istället är det att bilköparna vill ha bilar med låg bränsleförbrukning. Att bilen är miljövänlig kommer först på fjärde plats efter säkerhet och komfort.

Rapporten visar också att efterfrågan på stora bilar ökar i tillväxtländer som Kina medan bilköpare i USA, Europa och Japan efterfrågar små, bränslesnåla bilar.

- I USA och Europa kommer bilarna troligtvis att bli mindre medan utvecklingen på tillväxtmarknaderna går i motsatt riktning. På sikt kommer det vara mindre naturligt att stora bilar tillverkas i exempelvis Europa och småbilar i Asien, säger Björn Hallin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-01-28 10:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ja det beror väl lite på vad man menar med elbilsrevolution. För några år sedan ansågs elbilar vara mer eller mindre ett skämt, nu är motortrends "årets bil 2013" en elbil, dvs, Model S. Så nog kan man väl säga att vi är i starten av någonting som kan sägas vara en revolution för elbilen. Och vad man benämner en pluginhybrid som. Om man kör till 50+% på el i en pluginhybrid, är det då inte främst en elbil ?

Citat:
Att bilen är miljövänlig kommer först på fjärde plats efter säkerhet och komfort.


Kanske säger en del om varför det inte gå så snabbt som man önskar vad gäller alternativa bränslen, vare sig man pratar om el, etanol osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-01-28 12:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Utmärkelsen årets bil ges av motorjournalister och dock knappast en garanti för försäljningsframgånger.

Förra året var t ex Opel Ampera årets bil och 2011 Nissan Leaf, båda revolutionerande och eldrivna men ännu inte några storsäljare?

Andra årets bil vinnare man (helst) inte minns:
1987 - Opel Omega
1986 - Ford Scorpio
1985 - Opel Kadett
1984 - Fiat Uno
1983 - Audi 100
1982 - Renault 9
1981 - Ford Escort
1980 - Lancia Delta
1979 - Chrysler-Simca Horizon
1978 - Porsche 928
1977 - Rover 3500
1976 - Simca 1307
1975 - Citroën CX
1974 - Mercedes-Benz 450
1973 - Audi 80
1972 - Fiat 127
1971 - Citroën GS
1970 - Fiat 128
1969 - Peugeot 504
1968 - NSU Ro 80
1967 - Fiat 124
1966 - Renault 16
1965 - Austin 1800
1964 - Rover P6

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-01-28 12:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Utmärkelsen årets bil ges av motorjournalister och dock knappast en garanti för försäljningsframgånger.

Förra året var t ex Opel Ampera årets bil och 2011 Nissan Leaf, båda revolutionerande och eldrivna men ännu inte några storsäljare?


Jag håller med, ser det mer som ett trendbrott där ingen av de elbilar som släppts innan Model S ens har varit på tal. Nu tänker jag på motortrend här. När elbilar når de volymer som betecknar en storsäljare låter jag vara osagt, men helt klart är att det krävs en del mer än vad Opel Ampera, Nissan Leaf erbjuder. Och med mer menar jag då en av flera faktorer som för elbilar kanske främst är lägre pris, längre räckvidd. Sen måste det förstås komma fler modeller också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-31 18:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Haha, kunde inte sagt det bättre själv. .
Tillverkarna tvingas till dyr dubbel utveckling, precis vad jag sagt i flera år nu!
Årets bil är ju ett skämt, tänk ett gäng Collintyckare som mest brukar åka på bilmässo roch rapportera trender. .de fattar ju inte att de själva är högst delaktiga i alla dessa trender. ..
Att det blir något genomslag anytime-soon för elbilen faller på sin egen orimlighet.
Allt annat är bara ogrundade drömmar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb lör 13-02-02 15:55, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-01-31 20:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Tillverkarna tvingas till dyr dubbel utveckling, precis vad jag sagt i flera år nu!


Tvingas ?

Citat:
Att det blir något genomslag anytimesoon för elbilen faller pådin egen orimlighet.


Bara så att jag vet, vad betecknar du som ett genomslag ? 1 miljon/år sålda bilar globalt ?

Sen vet jag inte om jag köper resonemanget om att en ökning som inte går i den takt som vissa trott betyder att man ska lägga ner satsningen. Lika lite som jag tycker att man ska lägga ner satsningen på biobränslen trots att utsikterna på senare tiden inte har varit speciellt uppmuntrande, ex http://www.nature.com/news/growth-of-et ... il-1.11900.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-01 21:00 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 805
Ort: Lindome
Citat:
Att bilen är miljövänlig kommer först på fjärde plats efter säkerhet och komfort.

Eller också bevisar motorjournalisterna att de inte kan räkna? :)



När en ren elbil som går 20 mil kostar 200kkr så slår jag nog till.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-02 16:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Laban skrev:
karlmb skrev:
Tillverkarna tvingas till dyr dubbel utveckling, precis vad jag sagt i flera år nu!


Tvingas ?


Ja, du tror att tillverkarrna bara gör vad som blir bäst på lång sikt för deras egen lönsamhet kanske?
Då kan jag berätta att på den hårdaste marknaden vi har, bilmarkanden, så är kortsiktiga trender och plötsliga krav på "ren" el betydligt viktiage för att klara sig kvar på marknaden öht.
Det räcker alltså inte att ha rätt i sak när både politiker och media sätter agendan och tom spelreglerna så kortsiktigt att ett formel1-lopp ser ut att gå i slowmotion i vissa fall.
För att möta upp alla dessa hot mot själva existensen för bilttilverkare som kämpar med lönsamheten, tvingas de verkligen till irrationella och kortsiktiga drag för att inte behöva stå på bilmässorna med "gammal" teknik som skrivs ned oböönhörligen av okunniga sk bilexperter från media som istället för att sätta sig in de olika problemen på djupet, mest väljer att rapportera vilka tillverkare som bäst lyckats hänga med i den "gröna" vågen, och alltså med automatik är de som förtjänar att sälja bästa de kommande månaderna.

Citat:
Att det blir något genomslag anytimesoon för elbilen faller pådin egen orimlighet.


Bara så att jag vet, vad betecknar du som ett genomslag ? 1 miljon/år sålda bilar globalt ?
Citat:


Ja, ska vi sätta ngn form av nivå så är kanske 25% av alla sålda personbilar på någon enskild marknad iaf.
Och detta utan tillfälliga groteska subventioner som t.ex, i Norge.
Då kan man tala om genombrott.

Citat:
Sen vet jag inte om jag köper resonemanget om att en ökning som inte går i den takt som vissa trott betyder att man ska lägga ner satsningen. Lika lite som jag tycker att man ska lägga ner satsningen på biobränslen trots att utsikterna på senare tiden inte har varit speciellt uppmuntrande, ex http://www.nature.com/news/growth-of-et ... il-1.11900.


Nej, så är det naturligtvis inte, iaf inte om man vet att man kommer att nå målet förr eller senare.
Om man däremot bara gissar och hoppas på framtida "genombrott" inom ngt av de mest studerade och genomforskade områdena ever (lagring av el i kemiska batterier), ja då är det ett annat läge.
Om man jämför alternativa bränslen och elbilar i det här sammanhanget så är det uppenbart var de största gissarna håller hus.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 07:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Citat:
För att möta upp alla dessa hot mot själva existensen för bilttilverkare som kämpar med lönsamheten, tvingas de verkligen till irrationella och kortsiktiga drag för att inte behöva stå på bilmässorna med "gammal" teknik som skrivs ned oböönhörligen av okunniga sk bilexperter från media som istället för att sätta sig in de olika problemen på djupet, mest väljer att rapportera vilka tillverkare som bäst lyckats hänga med i den "gröna" vågen, och alltså med automatik är de som förtjänar att sälja bästa de kommande månaderna.


Nu säljer väl iofs ex Audi rätt bra, trots att man inte har en enda elbil eller pluginhybrid på marknaden. Men visst, de andra biltillverkarna ser förstås på Toyota och deras hybrider och vill ha en del av den kakan. Och vad det har inneburit för Toyota sett till miljöimage osv.

karlmb skrev:
Ja, ska vi sätta ngn form av nivå så är kanske 25% av alla sålda personbilar på någon enskild marknad iaf.
Och detta utan tillfälliga groteska subventioner som t.ex, i Norge.
Då kan man tala om genombrott.


Fast det går givetvis inte över en dag. Jag ser det som betydligt viktigare att följa trenden. Nu är vi inne på första generationens "nya" elbilar/pluginhybrider, vad händer med nästa generation, räckvidd, prismässigt, försäljningsmässigt osv.

Citat:
Nej, så är det naturligtvis inte, iaf inte om man vet att man kommer att nå målet förr eller senare.
Om man däremot bara gissar och hoppas på framtida "genombrott" inom ngt av de mest studerade och genomforskade områdena ever (lagring av el i kemiska batterier), ja då är det ett annat läge.
Om man jämför alternativa bränslen och elbilar i det här sammanhanget så är det uppenbart var de största gissarna håller hus.


Det håller jag inte med om. Batterier utvecklas för andra stora områden som telefoner, laptops, ipads o dylikt. Den utvecklingen lär inte stanna av och vi har en tydlig trend att följa, dvs, 8%+ billigare/år. Jag har även läst 14% över de senaste 4-5 åren. Jag hävdar nog att det faktiskt är tvärtom, det är på biobränslesidan som det krävs någon form av genombrott för att utvecklingen ska gå åt rätt håll.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 11:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4724
Ort: Sundsvall
När det gäller prisbilden på batterier så var det förr i tiden, på bly- och nickeltiden, mest en fråga om världsmarknadspris för ingående metaller och andra material. Tillverkningen av sådana batterier är billig och det är många år sedan det fanns några patent eller licensavgifter som var kostnadsdrivande.
Men när det gäller moderna litiumbaserade batterier så har en stor del av kostnaden varit olika patentavgifter och liknande. Råvarorna är förhållandevis mycket billigare än man har varit van vid sedan tidigare. Och allteftersom de grundläggande patenten går ut så minskar licenskostnadernas del av priset för sådana batterier.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 15:19 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Audi har inte många miljöbilar i listan för Sveriges miljöbilar2013 trotts att Audi nästan bara har energisnåla dieselbilar som släpper ut 25 % mindre CO2 än bensinbilarna enligt motorjournalisterna och BilSweden. Tänk om kraven skärps för ännu lägre CO2 utsläpp och att fler länder höjer kraven även på de riktigt farliga utsläppen då ligger dieselbilstillverkarna inte lika bra till längre.
http://www.teknikensvarld.se/2012/09/20 ... ilar-2013/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 18:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Audi lägger allt några kronor på hybridisering de också...
Allt syns inte i media o på mässor..

Citat:
Jag ser det som betydligt viktigare att följa trenden.

Du låter som en journalist.
Vad är en trend värd på löjligt liten nivå?
Vi hade en trend som var gigantisk på etanolsidan för några år sedan.
Nu är den borta och om det politiska landskapet inte kommer att förändras nämnvärt och diesellobbyn fortsätter att få som den vill, ja då får vi vänta några år till innan oljan tar slut istället och alternativen kommer att slå in med fullkraft fortare än Collin hinner byta testbil..
Skulle det aldrig bli ngn oljekris på allvar (hypotetisk förstås), ja då kan vi glömma etanolen också, oavsett den där trenden vi såg för 5-6 år sedan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-04 07:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Audi lägger allt några kronor på hybridisering de också...
Allt syns inte i media o på mässor..


Visst, VW koncernen kommer att komma med plubinhybrider, elbilar inom en inte alltför avlägsen framtid. Men du sa väl att det som var vitsen var att synas i media och på mässor. Det gör de väl visserligen till viss del men det är klart att de ligger efter Nissan , GM, Toyota som har bilar på marknaden sedan en tid tillbaka.

Citat:
Vad är en trend värd på löjligt liten nivå?
Vi hade en trend som var gigantisk på etanolsidan för några år sedan.
Nu är den borta och om det politiska landskapet inte kommer att förändras nämnvärt och diesellobbyn fortsätter att få som den vill, ja då får vi vänta några år till innan oljan tar slut istället och alternativen kommer att slå in med fullkraft fortare än Collin hinner byta testbil..
Skulle det aldrig bli ngn oljekris på allvar (hypotetisk förstås), ja då kan vi glömma etanolen också, oavsett den där trenden vi såg för 5-6 år sedan.


Det är fortfarande på en liten nivå försäljningsmässigt. Men skillnaden är kanske att etanoltrenden var begränsad till ett fåtal länder och även biltillverkare. Elbilstrenden (inräknat plubinhybrider) är i sammanhanget betydligt mer global. Men det är klart att man inte kan garantera något, allt är förstås kopplat till oljan, världsekonomin och till viss del miljön. Men miljön tenderar ju att få respass så fort det knakar lite ekonomiskt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-04 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
torbjorn skrev:
Men när det gäller moderna litiumbaserade batterier så har en stor del av kostnaden varit olika patentavgifter och liknande. Råvarorna är förhållandevis mycket billigare än man har varit van vid sedan tidigare. Och allteftersom de grundläggande patenten går ut så minskar licenskostnadernas del av priset för sådana batterier.


Googlade lite om priset på råvarorna:

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... a_business

Priserna nedan är per ton färdiga batterier:

Citat:
Lithium cobalt oxide: $25,000
Lithium iron phosphate: $400
Lead acid: $1,500


Hur väl det där stämmer låter jag vara osagt. Vad kostar blybatterier idag, 55$/kWh läste jag någonstans, någon som har koll på det ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-04 23:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1200
Ort: Nyköping
Citat:
Hybrid car pioneer and “father of the Prius” Takeshi Uchiyamada says the billions poured into developing battery electric vehicles have ultimately been in vain. "Because of its shortcomings--driving range, cost and recharging time--the electric vehicle is not a viable replacement for most conventional cars," said Uchiyamada. "We need something entirely new."


Från:

http://www.breitbart.com/Big-Government ... Not-Viable

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011