Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 11:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 13-02-07 10:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kan vara intressant att se hur det har gått för Prius sedan den introducerades:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius

Se tabellen: Annual Prius liftback sales worldwide and by region

Resan var inte helt spikrak, och den gick inte över ett år heller. Detsamma lär nog gälla elbilar/pluginhybrider.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-07 16:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
Citat:
Hybrid car pioneer and “father of the Prius” Takeshi Uchiyamada says the billions poured into developing battery electric vehicles have ultimately been in vain. "Because of its shortcomings--driving range, cost and recharging time--the electric vehicle is not a viable replacement for most conventional cars," said Uchiyamada. "We need something entirely new."


Från:

http://www.breitbart.com/Big-Government ... Not-Viable


Haha, ja då kanske tom Laban kan börja ta intryck snart...
Precis vad jag har skrivit hela tiden.
Och här en kommentar som också kunde kommit från mig:
Citat:
RICHB
That is it in a nutshell.

I am sure Apple has spent several fortunes trying to come up with a better battery and even they haven't come up with anything.

If we can't find a better battery for a small object how are we going to power a car with one?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-07 20:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hittade denna uppföljare nu..
http://www.reuters.com/article/2013/02/ ... 4Z20130204
Så hur ser "trenden" ut nå då, Laban..?

Några citat..:
Citat:
That isn't likely to happen anytime soon
.

Känner igen det uttrycket... :roll:

Citat:
Yet the gradual tightening of global fuel-efficiency standards from 2020 on is forcing automakers to assess their options, including the application of advanced technology.

Says Nissan's Yamashita: "It is not possible to meet (future) regulations unless vehicles are electrified."

The harsh reality of the market and the public's underwhelming demand for EVs, however, illuminate Nissan's recent decision to shift more of its green-tech investment into hybrids.

In December the company announced it plans to introduce 15 new hybrids globally by early 2017.

At the time, Ghosn said, "We are going to continue to heavily promote electric cars, but at the same time, we are business people, we are pragmatic people. We will also develop and deliver hybrids because there are markets and consumers that require hybrids."

Last September, Toyota publicly walked away from plans to build several thousand electric cars, scaling back projected volume to a mere 100 battery-powered minicars.

Both Japanese automakers, meanwhile, have forged new alliances to develop hydrogen-powered fuel cell cars, Toyota with BMW and, in a deal announced last week, Nissan with Daimler AG and Ford Motor Co.

In the meantime, despite massive investments in battery technology and vehicles, even the most ardent EV adherents seem a bit ambivalent about the future of battery cars.

"We don't regret it yet," says Nissan's Yamashita of the company's multibillion-dollar gamble on EVs. "We might in a few years. No, we probably won't."


-No...cant be, can it..?

Som sagt, nu måste man börja om igen och ge bränslecellerna en ny chans...med det värdelösa bränslet vätgas..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 07:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
I am sure Apple has spent several fortunes trying to come up with a better battery and even they haven't come up with anything.

If we can't find a better battery for a small object how are we going to power a car with one?


Vi har väl diskuterat detta här x antal gånger tidigare. Och faktum kvarstår, batterierna blir konstant bättre och billigare. Sen köper väl Apple sina batterier av andra, till nyligen Samsung.

När det gäller framtiden för elbilen så hänvisar jag återigen till försäljningsstatistiken för Prius, det var ingen spikrak kurva uppåt, det lär det inte bli för elbilarna heller. Vare sig det är pluginhybrider eller rena elbilar. Det går visserligen rätt bra för Tesla i dagsläget (http://green.autoblog.com/2013/02/06/wa ... g-plug-in/) men det har å andra sidan valt att satsa på attraktiva elbilar med bra prestanda, utrymmen, räckvidd :-)

Sen kan man förstås hävda att Prius är minsann inte speciellt snygg, och den säljer bevisligen bra. Sant, men Prius har idag blivit något av en ikon och synonymt med hybridbilar. Och det Toyota gör nu är att flytta i tekniken i "vanliga" bilar som nya Auris. Nissan trodde nog att de skulle uppnå detsamma med Leaf, men så blev det inte. Det är en hårfin gräns det där, att veta när man ska välja att sticka ut eller ej. Ex Leaf vs Model S. Men sen har vi Twizyn som verkar vara en succe. Men det är å andra sidan lite av en ny marknad också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 14:41 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag förstår inte hur Prius försäljningsstatistik är någon argument för förbränningsmotorns nedgång till förmån av renodlade elbilar, är inte den ett argument för att förbränningsmotorn behövs för att kunna sälja bilar med eldrift?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 15:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Jag förstår inte hur Prius försäljningsstatistik är någon argument för förbränningsmotorns nedgång till förmån av renodlade elbilar, är inte den ett argument för att förbränningsmotorn behövs för att kunna sälja bilar med eldrift?


Prius försäljningsstatistik var ett ex på hur ny teknik etableras på marknaden. Sen är det lät väl lite av en filosofisk fråga hur man ser på en pluginhybrid som ex Volt. Om låt säga alla bilar som såldes kunde köras på el, 20% var rena elbilar, 80% pluginhybrider med 5-6 mils räckvidd (eldrift) som kördes till 80-90% på el, skulle då förbränningsmotorn vara i princip utdöd trots att den satt i 80% av våra bilar ? Jag skulle säga ja.

Kanske ska dra lite siffror från Prius artikeln när jag nu har nämnt den några ggr. jag håller mig till Japan, Prius förlovade hemland:

1998: 18800 ex
2000: 12500
2002: 6700
2003: 17000 (ny modell)
2004: 59800
2007: 58300
2009: 208900 (ny modell)

Spikrakt uppåt ? Nej, precis..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-08 19:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Om låt säga alla bilar som såldes kunde köras på el, 20% var rena elbilar, 80% pluginhybrider med 5-6 mils räckvidd (eldrift) som kördes till 80-90% på el, skulle då förbränningsmotorn vara i princip utdöd trots att den satt i 80% av våra bilar ? Jag skulle säga ja.


Jag skulle säga att jag fick rätt...batterierna håller inte måttet..
Men det lär inte bli några 20% rena elbilar på bra länge ändå.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-09 07:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Jag skulle säga att jag fick rätt...batterierna håller inte måttet..
Men det lär inte bli några 20% rena elbilar på bra länge ändå.


Det lär dröja väldigt länge ja. Om vi tar det som mr Ghosn påstår, dvs, 10% av deras nybilsförsäljning till 2020, så förstår man att det kommer dröja ett bra tag till innan hela bilparken har nått 20%.

Sen håller jag förstås inte med dig, om att du vid det scenario jag nämnde fick rätt alltså :-)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011