aryan skrev:
5,5 kWh batteri och 5 mil räckvidd är då inte bättre än Twizzy 5-10 mil på ett 6,1 kWh batteri, men det kanske är "moped versionen” av Twizzy?
Osäker, men Twizyn väger bara 450 kg, XL1'an väger 795 kg.
Viktfördelning för XL1:
Citat:
Of this 795 kg overall weight of the XL1, 227 kg represents the entire drive unit including the battery, 153 kg the running gear, 80 kg the equipment and 105 kg the electrical system. That leaves 230 kg for the weight of the body. A total of 21.3% of the new XL1, or 169 kg, consists of CFRP. In addition, Volkswagen uses lightweight metals for 22.5% of all parts (179 kg). Only 23.2% (184 kg) of the new XL1 is constructed from steel and iron. T
Citat:
Om den skulle serieproduceras och säljas till ett normalt pris för en mindre bil skulle det kunna vara intressant för många, men jag tror dett mera är ett skryt/greenwash project för att få gratis reklam i medier som stärker VW’s varumärke än något annat. Det samma gäller såklart andra projektbilar som Peugeoten.
Då är ändå Renault Twizzy etc mera seriöst.
Jag håller med. Och speciellt VW/Audi har på senare tiden haft en tendens att visa väldigt många konceptbilar men desto mindre sett till vad man verkligen kan köpa. Där är det diesel som gäller. Peugeot'en har jag större förtroende att den kommer att släppas inom en snar framtid, om den sedan håller vad den lovar är en annan femma.
Förutom att Twizyn känns mer seriös så tycker jag också att den är betydligt bättre anpassad till marknaden. En billig "bil" för att köra upp till några mil fram och tillbaka till jobbet, om än främst i lite varmare klimat. Och snart kommer ZOE för de som vill ha en riktig bil. XL1'an undrar jag vem som skulle vara intresserad av. Som du säger, känns som en supernischad produkt för att ha någonting att visa upp.