Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-02-20 14:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/02/19/pe ... otor-show/

Rätt intressant om de nu kan hålla vad de lovar, och om förbrukningen kommer ner till de siffror de hänvisar till i verkligheten. Det står inget om att det ska vara en pluginhybrid så jag antar att det då är en vanlig hybrid. De har lättat bilen med 200 kg och lagt till hybriddrift och ska därmed nå 49 CO2/km. Även intressant att de nu använder en bensinmotor istället för dieselmotorerna i de större bilarna. Förhoppningsvis inser de vansinnet med dieselmotorer och hybriddrift och lägger ner det helt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-02-20 21:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Detta är väll hybriden som använder komprimerat luft i stället för ett batteri?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-21 07:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nej det är en helt vanlig elhybrid:

Citat:
Several directions will be followed: optimised aerodynamics, weight reduced by 200 kg thanks to the extensive use of composite materials and polycarbonates, petrol hybrid drive train combining a 3-cylinder petrol engine and its piloted gearbox with an electric motor and a battery which are the result of experience in Endurance competitions and special engine lubricants developed by Total Lubricants. The 208 HYbrid FE will be equipped with composite suspension and wheels while the special tyres and wheel rims will reduce rolling resistance.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-21 09:31 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Den är väl inte helt försäljningsklar kan man läsa här.

http://www.technologicvehicles.com/en/g ... er-and-low

Andra tillverkare har även de bilar som inte är klara till försäljning men mycket snåla.

http://watchcaronline.blogspot.se/2012/ ... -cars.html

Sedan jämför man utsläppen med Prius som är en aning större bil, men den kanske kommer ut på marknaden snart!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-02-21 11:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Citat:
Several directions will be followed: optimised aerodynamics, weight reduced by 200 kg thanks to the extensive use of composite materials and polycarbonates, petrol hybrid drive train combining a 3-cylinder petrol engine and its piloted gearbox with an electric motor and a battery which are the result of experience in Endurance competitions and special engine lubricants developed by Total Lubricants. The 208 HYbrid FE will be equipped with composite suspension and wheels while the special tyres and wheel rims will reduce rolling resistance.


Redan 1996 byggde Greenpeace om en Renault Twingo och lyckades halvera bensinförbrukningen (från 0,67l/mil till 0,33l/mil) utan (dyr) hybridteknik !
Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/SmILE
Citat:
The major changes made to the Twingo are:
• 23% lighter (650 kg instead of 845 kg):
- 80 kg less because of a smaller engine and lighter peripherals (battery, radiator and exhaust system)
- 80 kg less in vehicle interior and chassis through lighter seat structures (aluminium / plastic) and lighter metals for wheel suspensions, drum brakes, brake calliper and rims. To keep the cost down, no exotic materials (such as titanium screws or carbon gear boxes) were used.
- lighter wheels, which also have a rolling resistance that is 35% lower.
• Less air resistance, with a 30% improvement in the wind tunnel (Cw value (drag coefficient) down from 0.37 to 0.25)[1]
• A smaller and more efficient engine, a supercharged flat-twin, four-stroke engine with four-valve technology in a boxer arrangement. A maximum torque of 75 N·m results from a swept volume of 358 cm3 at 2,900 rpm. The dynamic pressure supercharger makes sure the engine runs most efficiently at normal operating speeds. Most car engines are designed for optimum performance at maximum speed and load, which are in reality rarely used. At 55 bhp, the engine has the same performance as the original Twingo. Other performance parameters, such as maximum speed, elasticity and acceleration are the same or better.


Det verkar f.ö. en perfekt bas för en supereffektiv etanolbil.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-22 12:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Fast 0.23l/mil är rena bränsleslukaren jämfört med:

http://www.autoblog.com/2013/02/21/volk ... or-geneva/

0.9 dl/mil (diesel) i hybridläge. 5 mil på el.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-22 15:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja påminner om Loremo vad gäller mått och extrema strömlinje, den upgavs dra 0,15 diesel/mil.

Synd bara att den har en dieselmotor. Jag har förstått det att den i eu-cykeln skulle klara 100 km på knappt en liter diesel med fulladdat batteri vid starten.

Den klarar 50 km om man bara kör på batteriet och 500km total på diesel och el då borde väl förbrukningen utan eldrift bli ca 0,2l mil?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 07:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Den klarar 50 km om man bara kör på batteriet och 500km total på diesel och el då borde väl förbrukningen utan eldrift bli ca 0,2l mil?


Så kan det vara. 0.09l/mil låter lite väl optimistiskt , det verkar trots allt påminna om en vanlig bil. Hur det än är med det så är jag väl inte så imponerad av alla dessa specialbyggen, oavsett om det är icke hybrider, hybrider, pluginhybrider eller elbilar. VW'n i synnerhet. Visst är det kul att det går att göra en så pass snål bil, men vem kommer att köpa den ? Vi pratar om en till stor del handbyggd bil som kommer att kosta en hel del, dyra "miljöbilar" går visserligen att sälja, se ex Tesla Model S. Men den har å andra sidan enorm prestanda, gott om utrymmen osv.

Kanske ska lägga till att den drar 0.1 kWh/km i elbilsläge. 1kWh/mil, inte illa. Twizy'n har som jämförelse ett 6.1 kWh batteri och en räckvidd på ca 8 mil. (5-10 mil , worst-best case).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 11:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Här står det lite mera om VW XL1:
http://www.volkswagen.de/content/medial ... -daten.pdf
Batteri: 5,5 kWh
El räckvid: 50 km
El + 10l diese:l 500 km

450 km på 10l diesel blir 0,22 l/mil

5,5 kWh batteri och 5 mil räckvidd är då inte bättre än Twizzy 5-10 mil på ett 6,1 kWh batteri, men det kanske är "moped versionen” av Twizzy?

Om den skulle serieproduceras och säljas till ett normalt pris för en mindre bil skulle det kunna vara intressant för många, men jag tror dett mera är ett skryt/greenwash project för att få gratis reklam i medier som stärker VW’s varumärke än något annat. Det samma gäller såklart andra projektbilar som Peugeoten.

Då är ändå Renault Twizzy etc mera seriöst.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 12:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
5,5 kWh batteri och 5 mil räckvidd är då inte bättre än Twizzy 5-10 mil på ett 6,1 kWh batteri, men det kanske är "moped versionen” av Twizzy?


Osäker, men Twizyn väger bara 450 kg, XL1'an väger 795 kg.

Viktfördelning för XL1:

Citat:
Of this 795 kg overall weight of the XL1, 227 kg represents the entire drive unit including the battery, 153 kg the running gear, 80 kg the equipment and 105 kg the electrical system. That leaves 230 kg for the weight of the body. A total of 21.3% of the new XL1, or 169 kg, consists of CFRP. In addition, Volkswagen uses lightweight metals for 22.5% of all parts (179 kg). Only 23.2% (184 kg) of the new XL1 is constructed from steel and iron. T


Citat:
Om den skulle serieproduceras och säljas till ett normalt pris för en mindre bil skulle det kunna vara intressant för många, men jag tror dett mera är ett skryt/greenwash project för att få gratis reklam i medier som stärker VW’s varumärke än något annat. Det samma gäller såklart andra projektbilar som Peugeoten.

Då är ändå Renault Twizzy etc mera seriöst.


Jag håller med. Och speciellt VW/Audi har på senare tiden haft en tendens att visa väldigt många konceptbilar men desto mindre sett till vad man verkligen kan köpa. Där är det diesel som gäller. Peugeot'en har jag större förtroende att den kommer att släppas inom en snar framtid, om den sedan håller vad den lovar är en annan femma.

Förutom att Twizyn känns mer seriös så tycker jag också att den är betydligt bättre anpassad till marknaden. En billig "bil" för att köra upp till några mil fram och tillbaka till jobbet, om än främst i lite varmare klimat. Och snart kommer ZOE för de som vill ha en riktig bil. XL1'an undrar jag vem som skulle vara intresserad av. Som du säger, känns som en supernischad produkt för att ha någonting att visa upp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-23 14:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Och ser man att Greenpeace modifierade Twingo med plats för fyra personer drog 0,33l bensin /mil 1996 så är väll 0,22l diesel / mil med VWs XL1s extrem strömlinjeformade kaross med bara plats för två egentligen inte så revolutionerande.
Om man räknar l/mil och person drar då VW 33% mer. :-)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-24 05:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Och ser man att Greenpeace modifierade Twingo med plats för fyra personer drog 0,33l bensin /mil 1996 så är väll 0,22l diesel / mil med VWs XL1s extrem strömlinjeformade kaross med bara plats för två egentligen inte så revolutionerande.
Om man räknar l/mil och person drar då VW 33% mer. :-)


Fast även om man räknar med dieselns högre energiinnehåll så drar Twingon 30+% mer. Rätt stor skillnad ändå. Sen vet jag inte hur säker vi kan vara på Twingons förbrukning, jag gissar nog på att den vid stadskörning skulle dra betydligt mer än 0.33l/mil. Och det lär nog vara där den typen av bil tillbringar störst del av sin tid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011