Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 20-08-03 19:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-02-10 08:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag sitter här o halvt gråter över all elbilspessimism och tänker, vad skulle muntra upp mig ? :-) Kom då på tanken att göra en lista.. listor är alltid kul. Idag finns ett fåtal elbilar/pluginhybrider på marknaden. Men hur kommer det att se ut vid den tid jag har lovat att jag senast ska ha köpt en bil med plugg ?

VW koncernen:

http://www.autoweek.com/article/2012092 ... /120929828

Pluginhybrider: VW Golf, Passat, Audi Q3, Porsche Cayenne släpps 2014

Toyota:

http://motormania.eu.com/MM/2012/03/13/ ... d-line-up/

Plugin variant av Prius+ alltså. Om man också går 4WD vägen som det ryktas om så kan det vara intressant.

Tesla:

Generation 3 kommer nog antagligen inte förrän 2016, så det kommer att fortsätta att vara bilen man vill ha men inte kan köpa ett tag framöver.

Nissan/Renault:

Leaf generation 2 ? Sen förstås Zoe mm. Men förutom rena elbilar kommer de även med en pluginhybrid till 2015. Ännu inte verifierat vilken typ av modell det blir, men det verkar luta åt en cross-over. Jag hoppas på det åtminstone.

Mitsubishi:

Outlander plugin hybrid. Intressant beroende på pris.

GM:

Cadillac ELR, Spark EV. Sen kommer Volt teknologin generation 2 i nästa generations Cruze chassi:

http://insideevs.com/voltec-based-suv-2 ... gen-cruze/

Mycket intressant, MPV, Cross-Over.

Volvo:

XC60 Plugin koncept har visats upp. Samma teknik som i V60 plugin, fast denna gång med bensinmotor. Tänkt för USA ?

BMW:


BMW I3, elbil. 2014 års modell. http://www.myelectriccarforums.com/2013 ... -says-bmw/

Kommer antagligen även i pluginhybrid variant:

Citat:
Slightly unexpected, BMW will be offering a range extending version of the i3 that will come with a tiny gasoline engine – something like a twin cylinder 600ccc unit.


Mercedez:


B-klass elbil, Tesla batteri. Släpps 2014 (?). Större bilar kommer att använda pluginhybrid teknologi:

http://www.motorauthority.com/news/1079 ... large-cars

Mazda:

http://www.torquenews.com/1079/mazda-sa ... ybrid-2013

Det blir i begränsad upplaga 2013, endast för leasing i Japan. Samma tänk som ex BMW, testa teknologin i fält i låg volym. Det intressanta här är:

Citat:
Technically Speaking. Speaking at the Moscow Motor Show this week, Yamanouchi explained that rotary engines are at their most efficient at low rpm and under constant load. This makes it an ideal power source for plug-in hybrids. The Mazda system hints at being used by having the rotary engine charge a battery pack that would power an electric motor to move the car, commonly known as a series-plug-in hybrid. What we don’t know yet is whether it will become a parallel plug-in hybrid where the rotary engine also moves the wheels, as the Volt does in certain situations.


Jag kan lätt tänka mig en CX-5 eller CX-9 med denna teknologi. Etanol + Wankelmotor? Jodå: http://www.greencarcongress.com/2006/08 ... ivers.html

Honda:

Släpper en pluginhybrid 2014, designen känns, nja:

http://www.autoblog.com/2012/10/03/2014 ... ve-review/

Hyundai:

Släpper pluginhybrid 2014:

http://www.autoguide.com/auto-news/2012 ... ybrid.html

Mer ??


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-10 11:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
BMW-n låter intressant med 600c range extender om de gick på etanol. När skulle Ampera/Volts range extender gå på E85?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-10 13:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Vad jag har läst så var det betydligt mer prat om Volt och E85 när den släpptes. Nu är det ingen som pratar om det. Och det finns orsaker till det ,ex:

viewtopic.php?f=13&t=6763

Etanolen måste nog bli ett attraktivt bränsle först, tror jag. När det gäller BMW'n och en eventuell 600 cc motor så ska det bli intressant att följa den, om det nu blir så. Det går visserligen att få ut en hel del hk ur en mc motor på 600cc, men det är vid rätt höga varv. GM har sagt att det utan problem skulle kunna ha förbättrat bränsleförbrukningen på Volt när man kör endast med förbränningsmotorn men man var tvungen att sänka varvtalet för att hålla nere ljudnivån. Så, ja, det blir intressant att se hur BMW löser det här med effekt, ljudnivå. Eller helt enkelt bara slänger dit den i den befintliga elbilen och behåller samma eller nästan samma räckvidd på el. Med den räckvidden kanske många accepterar förbränningsmotorn som nödlösning. Och i kallare klimat fungerar den perfekt för att värma upp batteri, ge värme till kupe osv.

Men lite hopp för Volt, E85 är kanske detta: http://www.autoevolution.com/news/chevr ... 46042.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-10 19:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3227
Ort: Hässleholm
Jag tror att E85 måste bli ett attraktivt bränsle OCH Volt bli en attraktiv bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-02-11 05:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Haha, jag håller faktiskt med där. Jag hoppas att det ligger något i det här med ny plattform, MPV, SUV osv versioner med Volt teknologi. MPV5 konceptet är en rätt ok början, om den blir av:

Bild

7 sits, mittenplatsen bak är alltså inte borttagen heller:

http://www.netcarshow.com/chevrolet/201 ... 5_concept/

Och den är "bara" 18 cm längre än Volt. Annars inte några ändringar i drivlinan vilket ger en lätt försämrad räckvidd på el, strax över 5 mil. Men det skulle räcka gott åt mig. Sen hade den gärna fått vara fyrhjulsdriven också :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-03-12 15:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
BMW I3:

http://www.autoblog.com/2013/03/12/bmw- ... -i-models/

Räckviddsförlängare i form av en 2 cyl motor av något slag kommer som tillval, de nämner 4000 $ vilket i så fall antagligen blir ca 40 000 SEK. Kan väl kanske vara ok om den ska användas som 1:a bil, som andra bil är det väl mer tveksamt. Men att valet finns är trevligt. Bilen släpps förövrigt 2014.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-17 10:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6004
Ort: Hindås
Wankel effektivt på låga varvtal. ..?
Låter som att journalist eller ngn annan fått det mesta om bakfoten. ..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-17 15:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1101
Ort: Närke
Citat:
The Mazda system hints at being used by having the rotary engine charge a battery pack that would power an electric motor to move the car, commonly known as a series-plug-in hybrid. What we don’t know yet is whether it will become a parallel plug-in hybrid where the rotary engine also moves the wheels, as the Volt does in certain situations.
(min markering ovan)

Vänta lite nu... Jag trodde att Volt var en seriehybrid.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-17 20:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
En elbil till från Toyota!
http://www.toyota.com/rav4ev/#!/Welcome

Så nu kan man köra lika långt som 1997 fast lite snabbare ser man här.

http://www.evnut.com/rav_data.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-17 20:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Dr. Mabuse skrev:
Vänta lite nu... Jag trodde att Volt var en seriehybrid.


Ja och nej :-) Den kan faktiskt driva direkt via motorn men bara vid vissa hastigheter. Har för mig att det var från 80-100 km/h eller något sådant. Ändring: tydligen "bara" över 115 km/h.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-03-18 10:25 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Laban skrev:
Dr. Mabuse skrev:
Vänta lite nu... Jag trodde att Volt var en seriehybrid.


Ja och nej :-) Den kan faktiskt driva direkt via motorn men bara vid vissa hastigheter. Har för mig att det var från 80-100 km/h eller något sådant. Ändring: tydligen "bara" över 115 km/h.


GM vill inte kännas vid att Volt är något annat än en elbil som är har en räckviddsförlängare i form av ett seriehybridsystem, trotts att systemet har tre kopplingar som styr kraftens väg som ibland går direkt från förbräningsmotorn till hjulen.

I GM patentansökan talas det om just den låsbara kopplingen för att erhålla låga förluster i transmissionen. Läs i slutet under abstrakt.

http://gm-volt.com/2010/09/27/gm-patent ... nsmission/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-03-19 05:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.greencarcongress.com/2013/03 ... 30311.html

VW släpper "6 eller fler" pluginhybrider efter 2014. Förutom Golfen vill man ha en pluginhybrid Passat samt "the bigger Audis". Det antar jag betyder A6, Q5, Q7 osv. Det här ska man göra genom den nya flexibla (modulära) MQB plattformen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-03-19 18:36 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 805
Ort: Lindome
tråkigt att det alltid ligger så långt framåt, men tråden heter ju iofs 2015. Annars kanske en golf BEV kan bli något?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-03-19 20:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Stämmer länken jag hade i första meddelandet här så kommer fyra av modellerna till 2014 och det är väl inte speciellt långt fram i tiden. Det är alltså:

VW Golf, Passat, Audi Q3, Porsche Cayenne.

En Golf BEV, tja, det beror på priset. Jag gillar Golf, men priset måste bli det rätta också. Och de kommer att få tampas med Renault ZOE så det kanske finns en chans att de blir det också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-03-20 12:27 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 805
Ort: Lindome
Givetvis beror det på priset. Långt framåt menar jag att det aldrig (sällan) släpps en hybrid/batteribil nu, de ligger alltid ett till fem år framåt i tiden.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011