Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 21:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-03-18 10:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Scania samarbetar med Siemens för att bygga trådanslutna (tak) ellastbilar:

http://green.autoblog.com/2013/03/17/sc ... ic-trucks/

Vi har pratat om detta här tidigare, jag gillar iden själv. Men frågan är väl vad man skulle tycka om att ha detta hängande över sig på ex E4:an. Och vad händer vid en eventuell olycka, låt säga att en tråd går av ?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-03-18 12:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Med tanke på hur svårt det är för transportstyrelsen (fd banverket) att se till att tågen inte bli strömlösa vid snö eller storm så tror jag att det borde vara första prioritet att förbättra tågens tillförlitlighet.

Att köra elektriska långtrådare med gods på E4 drar nog också mera energi än att köra de på godsvagnar; stålhjulen rullar lättare, det finns inga branta stigningar på järnvägen och tåg borde ha lägre luftmotstånd.

Godstransport på rälls i stället för väg borde vara mindre känslig för väg och väderläget, det är säkrare - inte minst för andra vägtrafikanter - och godståg får köra snabbare än lastbilar.

Trådbussar i tätort tycker jag däremot är en bra ide.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-03-18 13:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Så här kan det se ut när en kontaktledning havererar: http://www.youtube.com/watch?v=heE4p5nv ... e=youtu.be
I detta fallet ett tåg. Skall dom tilltänkta lastbilarna ha både fas och jord uppe i luften som en trådbuss? Men jorden är ju ändå alltid jordad. Man kan väl hoppas på att Faradays bur fungerar om en ledningstråd skulle ramla ner på en bil:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Läs även detta: http://www.alltomvetenskap.se/print.aspx?article=1922


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-03-19 21:41 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Elbussarna i Umeå som är fyrhjulsdrivna var i trafik när de vanliga bussarna fick ställas in på grund av halka. Alla bussar kan nu bytas ut mot dessa bussar som laddas sex minuter för en timmes körning, men alla skulle säkert sakna ljudet och avgaslukten från fosildrivna bussarna förstås .
http://m.youtube.com/watch?v=1wieMbgEFt ... re=related

När man kör godståg med 1 lokförare och något över fyrtio trailers på släp efter loket och ser rader av långtradare med en förare i var långtradare som trängs med personbilar och bussar på vägen bredvid spåret inser man att mer gods långväga bör gå på räls istället för på våra vägar inte minst för att spara liv och hälsa.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-03-20 06:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
PRIUS skrev:
Elbussarna i Umeå som är fyrhjulsdrivna var i trafik när de vanliga bussarna fick ställas in på grund av halka. Alla bussar kan nu bytas ut mot dessa bussar som laddas sex minuter för en timmes körning, men alla skulle säkert sakna ljudet och avgaslukten från fosildrivna bussarna förstås .
http://m.youtube.com/watch?v=1wieMbgEFt ... re=related


Med den kapaciteten redan idag (6 min laddning , 1h körning) så ser jag faktiskt inte att det skulle vara någon ide med trådbussar för lokaltrafik, med tanke på de nackdelar det faktiskt innebär.

Citat:
När man kör godståg med 1 lokförare och något över fyrtio trailers på släp efter loket och ser rader av långtradare med en förare i var långtradare som trängs med personbilar och bussar på vägen bredvid spåret inser man att mer gods långväga bör gå på räls istället för på våra vägar inte minst för att spara liv och hälsa.


Ja tåg är förstås det optimala. Men av någon anledning så verkar det vara svårt att få ekonomi i det. Å andra sidan så har jag väl trots allt lite svårt att se att vi skulle investera i trådlastbilar/bussar längs ex E4:an. Möjligtvis om man kunde ladda via induktiv laddning så att man slapp trådar, och att det då också skulle fungera för bilar. Endast för vissa väl valda sträckor och som komplement till snabbladdning. Effektiviteten är kanske inte ett problem (http://inhabitat.com/researchers-make-b ... e-charger/), men det lär inte vara billigt att bygga den typen av väg, det ska finnas standarder som alla måste följa och bilar, bussar, lastbilar som använder sig av den standarden. Känns rätt avlägset och var är vi då när det gäller batterier + snabbladdning ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-03-20 12:32 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Med tanke på att vi inte ens kan enas om en standard för att ladda elbilar, känns det avlägset med en standard för trådlastbilar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-03-20 21:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
PRIUS skrev:
Elbussarna i Umeå som är fyrhjulsdrivna var i trafik när de vanliga bussarna fick ställas in på grund av halka. Alla bussar kan nu bytas ut mot dessa bussar som laddas sex minuter för en timmes körning, men alla skulle säkert sakna ljudet och avgaslukten från fosildrivna bussarna förstås .
http://m.youtube.com/watch?v=1wieMbgEFt ... re=related


Med den kapaciteten redan idag (6 min laddning , 1h körning) så ser jag faktiskt inte att det skulle vara någon ide med trådbussar för lokaltrafik, med tanke på de nackdelar det faktiskt innebär.


Kanske nått för glest trafikerade linjer samt taxi-liknande trafik som inte följer en fast rutt. Men jag undrar hur man kan hålla en batteribuss varm på vintern. På tätare linjer är nog trådbussar både billigare, enklare och mycket billigare än att bygga än spårvagnar. Trådbussar kan naturligtvis lätt ha fyrhjulsdrift och ett backupp batteri för att kunna köra en kortare sträcka utan elledning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-03-20 22:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Laban skrev:
PRIUS skrev:
Elbussarna i Umeå som är fyrhjulsdrivna var i trafik när de vanliga bussarna fick ställas in på grund av halka. Alla bussar kan nu bytas ut mot dessa bussar som laddas sex minuter för en timmes körning, men alla skulle säkert sakna ljudet och avgaslukten från fosildrivna bussarna förstås .
http://m.youtube.com/watch?v=1wieMbgEFt ... re=related


Med den kapaciteten redan idag (6 min laddning , 1h körning) så ser jag faktiskt inte att det skulle vara någon ide med trådbussar för lokaltrafik, med tanke på de nackdelar det faktiskt innebär.


Kanske nått för glest trafikerade linjer samt taxi-liknande trafik som inte följer en fast rutt. Men jag undrar hur man kan hålla en batteribuss varm på vintern. På tätare linjer är nog trådbussar både billigare, enklare och mycket billigare än att bygga än spårvagnar. Trådbussar kan naturligtvis lätt ha fyrhjulsdrift och ett backupp batteri för att kunna köra en kortare sträcka utan elledning.


Verkar inte vara några problem att klara värmen i bussarna i Umeå där det rätt ofta är både 20- 30 grader kallt på vintern, när bussen laddas har man nästan obegränsad möjlighet att värma upp bussen ordentligt sedan går det säkert att värma något medium samtidigt som man laddar bussen som sedan räcker för att hålla kupéluften varm även utan bränsledriven värmare eller att utnyttja återmatningen från elmotorerna vid fartminskningar. Så här skriver tillverkaren
"Hybricon har lyckats ta fram tekniker som gör det möjligt att köra våra bussar även en mycket kall vinterdag.
Bussarna kommer att vara modulbyggda vilket underlättar underhållet av fordonen.
Fyrhjulsdrift på el-ledbussen för att säkerställa en hög framkomlighet på vintern.
Värmeåtervinningssystem av spillvärme för energieffektivisering.
Elektrisk stolsvärme på samtliga platser.
Bättre isolering och värme samt andra åtgärder för att höja komfort för både förare och passagerare."
12 kWh/ 10 km ligger energiförbrukningen på för bussen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011