Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:36

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-02-15 13:27 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Pga problem med säkerheten kan man anta att Airbus nu väljer äldre beprovade kadnium batterier men också dubbelt så tunga och dessutom har de högre självurladdning.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 916596.svd

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-02-15 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
När det gäller Boeing så har Elon Musk kommenterat problemet. Menade väl på att de (SpaceX) har skickat ut Li-Ion batterier i rymden där de utsatts för betydligt svårare förhållanden än i ett flygplan, och utan problem. De använder tydligen samma celler som i ex Model S.

Enligt Elon så var Boeings batteripack feldesignade. För stora celler och för lite mellanrum:

http://boingboing.net/2013/01/30/elon-m ... amlin.html

Citat:
"Large cells without enough space between them to isolate against the cell-to-cell thermal domino effect means it is simply a matter of time before there are more incidents of this nature."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-02-16 16:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Känns ändå inte som en omöjlig uppgift att få det säkert med Li-batterier..?
På en normal flygning så är det ju trots allt 100-tals batterier ombord, både kabin och i lastrum.
Man hör sällan rapporter om att någon mobiltelefon, surfplatta, kamera eller laptop börjat brinna menar jag.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-05-26 15:15 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Boeing 787 Dreamliner har fortfarande problem med Li-Ion batterierna
http://www.usatoday.com/story/news/nati ... n/9433841/

Undrar varför de inte byter till LFP (LiFePO4) celler, de är lite tyngre men också säkrare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-27 12:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
De står så vitt jag kan se ingenting om några nya problem med batterierna utan att NTSB vill se mer utförliga tester av batterierna/systemet. Och det är nog bra, det handlar trots allt om passagerares säkerhet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-05-27 21:28 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Volvo245GLT skrev:
Känns ändå inte som en omöjlig uppgift att få det säkert med Li-batterier..?
På en normal flygning så är det ju trots allt 100-tals batterier ombord, både kabin och i lastrum.
Man hör sällan rapporter om att någon mobiltelefon, surfplatta, kamera eller laptop börjat brinna menar jag.

Lösa batterier har orsakat olyckor så därför är det endast tillåtet med batterier som sitter i det du räknar upp. Inte lösa reservackar.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-28 10:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man köper lithium batterier eller produkter med lithium batterier utomlands så skickas de inte med flyg eller utan batterierna eftersom flygbolagen inte tillåter dem i frakten.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-28 10:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
De står så vitt jag kan se ingenting om några nya problem med batterierna utan att NTSB vill se mer utförliga tester av batterierna/systemet. Och det är nog bra, det handlar trots allt om passagerares säkerhet.


Kanske inte så konstigt att det inte inträffat några nya tillbud eftersom planen haft flygförbud ;-).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-05-28 15:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ok, jag åkte Dreamliner i December förra året men förbudet kanske sattes upp efter det då.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011