aryan skrev:
Laban skrev:
PRIUS skrev:
Elbussarna i Umeå som är fyrhjulsdrivna var i trafik när de vanliga bussarna fick ställas in på grund av halka. Alla bussar kan nu bytas ut mot dessa bussar som laddas sex minuter för en timmes körning, men alla skulle säkert sakna ljudet och avgaslukten från fosildrivna bussarna förstås .
http://m.youtube.com/watch?v=1wieMbgEFt ... re=relatedMed den kapaciteten redan idag (6 min laddning , 1h körning) så ser jag faktiskt inte att det skulle vara någon ide med trådbussar för lokaltrafik, med tanke på de nackdelar det faktiskt innebär.
Kanske nått för glest trafikerade linjer samt taxi-liknande trafik som inte följer en fast rutt. Men jag undrar hur man kan hålla en batteribuss varm på vintern. På tätare linjer är nog trådbussar både billigare, enklare och mycket billigare än att bygga än spårvagnar. Trådbussar kan naturligtvis lätt ha fyrhjulsdrift och ett backupp batteri för att kunna köra en kortare sträcka utan elledning.
Verkar inte vara några problem att klara värmen i bussarna i Umeå där det rätt ofta är både 20- 30 grader kallt på vintern, när bussen laddas har man nästan obegränsad möjlighet att värma upp bussen ordentligt sedan går det säkert att värma något medium samtidigt som man laddar bussen som sedan räcker för att hålla kupéluften varm även utan bränsledriven värmare eller att utnyttja återmatningen från elmotorerna vid fartminskningar. Så här skriver tillverkaren
"Hybricon har lyckats ta fram tekniker som gör det möjligt att köra våra bussar även en mycket kall vinterdag.
Bussarna kommer att vara modulbyggda vilket underlättar underhållet av fordonen.
Fyrhjulsdrift på el-ledbussen för att säkerställa en hög framkomlighet på vintern.
Värmeåtervinningssystem av spillvärme för energieffektivisering.
Elektrisk stolsvärme på samtliga platser.
Bättre isolering och värme samt andra åtgärder för att höja komfort för både förare och passagerare."
12 kWh/ 10 km ligger energiförbrukningen på för bussen.