Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BMW I3
InläggPostat: mån 13-03-25 13:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Denna förtjänar en egen tråd av en speciell anledning:

http://www.greencarreports.com/news/108 ... -daily-use

Den har alltså en räckviddsförlängare som tillval, och den kommer i så fall att ligga under bagageutrymmet. Det är en liten tvåcylindrig motor tillsammans med en bensintank på endast 8-11 liter. Det här är ett intressant koncept. BMW säger att räckviddsförlängaren inte är till för dagligt bruk utan i princip nödfall, dvs, för att ta sig närmsta laddningsstation alternativt hem då förstås. Den borde rimligtvis också kunna användas i kalla klimat för värme till kupen då det är riktigt kallt ute.

Det här skulle i så fall bli den första bilen som släpps med en räckviddsförlängare i stil med det som ofta har efterfrågats på detta forum. Dessutom är den ett tillval vilket inte gör saken sämre. Ska bli ytterst intressant att se vad den kommer att kosta, bilen i sig men kanske än intressantare med just räckviddsförlängaren.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: mån 13-04-01 08:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Räckviddsförlängaren väntas bli något i stil med denna motor:

http://gas2.org/2013/03/23/kymco-to-bui ... id-engine/

Bild

I artikeln nämner man att folk kanske är tveksamma till att köpa en "Kina" BMW, men det låter som ett rätt ihåligt argument med tanke på vad motorn är tänkt att göra. Dvs att driva bilen endast i nödfall för att få bort eventuell räckviddsångest. Och så länge den bara klarar att hålla bilen i en konstant motorvägshastighet så tycker jag att det är rätt tänkt, åtminstone för den typen av bil som I3:an är. En 5 serie, X5 osv kräver nog en fullstor förbränningsmotor. Ex som Outlander PHEV. Har man med hela familjen på väg till skidbacken vill man nog inte helt plötsligt gå ner till 40 hk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: mån 13-04-01 16:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Man kommer inte helt säker dit man vill med Outlandern heller om batteriet överhettas.
http://www.plugincars.com/mitsubishi-re ... 26801.html
Vore det inte bättre med en bränslecell när dom kommer ner i pris någon gång.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: mån 13-04-01 16:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Om batteriet är problem så hjälper inte bränslecellen eftersom dessa också kräver ett batteri. Och just priset är väl det stora problemet med bränslecellen, ex VW menar väl på att det inte går att få ner den till ett lämpligt pris. Att då ha den som räckviddsförlängare torde vara än ännu sämre ide.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: tis 13-07-09 07:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autoblog.com/2013/07/08/bmw- ... uary-2014/

Ca 35000 € ska den kosta. För bara 2000 € får man med en räckviddsförlängare som fördubblar räckvidden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: tis 13-07-30 07:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
I3:an är nu släppt officiellt:

http://www.teknikensvarld.se/2013/07/29 ... ka-priser/

Snygg/ful, fulsnygg ?

Speciell är den i alla fall, jag är lite reserverad utseendemässigt, fast vissa bilar växer efter ett tag, och eventuellt när man ser den i verkligheten. Betydligt intressantare än Leaf rent designmässigt, även om det inte direkt är svårt att åstadkomma just det.

170 hk, 0-100 på 7s torde i alla fall göra stadsbilisten rätt glad. Och sticker ut gör den som sagt.

Från 340 000 :- , 376000 :- för versionen med räckviddsförlängare. Så från 300 000 efter miljöpremien, inte så illa ändå med tanke på att det är en BMW.

Men det mest intressanta med detta är vilken satsning BMW gör iom detta. Kolfiber "monocoque", helt nytt chassi/konstruktion gjord endast för eldrift. Visserligen inte någon Tesla satsning med lång räckvidd och allt vad det innebär men ändå en rätt imponerande början.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: tis 13-07-30 17:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tycker det låter klokt med en räckviddsförlängare i elbilar, det gör att batterierna inte behöver ha reservkapacitet och man slipper ändå oroa sig att man kommer fram.

9l bensin ger 12 till 14 mil extra räckvidd om jag fattar rätt. Dvs som serie-hybrid bensinbil drar den ca 0,7l i milen.

Synd att även BMW inte har byggd rangeextendern som en flexifuel motor från början.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: ons 13-07-31 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Fast jag vill nog ha lite mer information om just räckviddsförlängaren. Till att börja med är I3 en stadsbil, de allra flesta lär i princip aldrig behöva använda räckviddsförlängaren. Vad innebär det för service, måste man ex byta olja med jämna mellanrum trots att motorn inte används speciellt ofta ?

Den kostar 35 000 :- (2000€ som nämndes initiellt är nu istället 4500€) och lägger man på oljebyten osv på det så är den inte direkt gratis. Frågan är om inte många hellre skulle ta låt säga 10 kWh extra för de pengarna ? (Tesla tar 8 000 $ för 25 kWh). Ett större batteri innebär inte bara längre räckvidd, batteriet håller också bättre.

En I3 med ett 32 kWh batteri bör kunna ge upp till 25 mils räckvidd. Det är också extra räckvidd som körs med full prestanda, till skillnad från med räckviddsförlängaren.

Lite roligt att läsa vad Tesla gänget anser om I3:an: http://www.teslamotors.com/forum/forums/i3-bmw-fail

Måste faktiskt delvis hålla med skeptikerna där. Det är en väldigt intressant satsning BMW gör här men det är inte en bil som passar alla designmässigt. På forumet undrar man om det är medvetet, "bra, men inte för bra..". Bagageutrymmet kanske inte påverkas av räckviddsförlängaren men det beror mest på att den även utan den har ett högt och litet bagageutrymme, endast 200 l. En Polo har 280 l. Nu kanske det är helt ok för en stadsbil, men det är inte direkt något plus i kanten. Räckvidden är ok, men inte mer. Kolfiber osv i all ära, men slutresultatet ger inte mig någon direkt "vill ha" känsla. Men man kanske måste se den i verkligheten för att uppskatta designen..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: tor 13-08-01 07:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Här finns det lite mer information om rf'en:

http://insideevs.com/bmw-i3-range-exten ... rformance/

Det står inte här men tydligen kan den inte värma kupen eller batteriet direkt, endast ladda batteriet. Då ser jag inte speciellt mycket vits med den måste jag säga, annat än att som BMW själva säger, vara där för de som är oroliga över räckvidden. Vilket de är väldigt tydliga med:

http://green.autoblog.com/2013/07/31/bm ... car-video/

Citat:
"The whole idea of the energy extender is really emergency insurance," she said. "It is really about giving that extra certainty." Feeling more secure is why she expects, at least in the beginning, more customers to opt for the range extender "for psychological reasons." As time goes by, more and more buyers "will realize that the battery is completely sufficient and you wouldn't really need [the engine] then. You put extra weight into the car with the energy extender and you're better off not having it in," she said. In any case, i3 buyers will be able to get gas-powered loaner vehicles for longer trips.


Om de hade kunnat erbjuda en billigare version med 6-8 mils räckvidd + RF som kunde värma kupe/batteri och hade haft kanske 60+ hk istället och en 30l tank så att den hade fungerat med som en PHEV/Volt hade det varit en annan sak. Men det är förstås en prisfråga. Och ser man på priset på nuvarande rf samt vad batteriet bör kosta om man tar Teslas pris som ex så har de nog tänkt rätt. Jag blir inte förvånad om nästa generation Volt faktiskt gör något liknande. GM har pratat om upp till 10 000 $ billigare och ska man nå den summan måste man nog förändra drivlinan rätt drastiskt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: sön 13-08-04 17:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.slate.com/blogs/future_tense ... uv_on.html

Det här är en rätt bra sammanfattning om I3:an jämfört med Model S:

Citat:
The major statement that Tesla made with the Model S was that an electric motor doesn’t have to mean compromise. With a range approaching 300 miles, knockout styling, seating for seven, and head-snapping acceleration, the Model S said to gas-guzzlers, “Anything you can do, I can do better.” BMW’s effort says just the opposite. Its range is 80 to 100 miles, commensurate with pre-Tesla efforts like the Volt and the Nissan Leaf. Its styling shouts “novelty vehicle.” It seats just four. And it goes zero to 60 in seven seconds—which, to be fair, is not bad for an electric car.

The problem is that “not bad for an electric car” is precisely the epithet that had always dogged electric cars prior to the Model S. What made the Tesla different was that it refused to apologize for being electric. It turned the tables and forced competitors, BMW included, to apologize for the relative shortcomings of their gas-powered offerings. Why don’t they accelerate as smoothly? Why are they so noisy? Why do they have such a high center of gravity? Why can’t you put anything in the frunk?

BMW, in contrast, is apologizing for the i3’s shortcomings in the most obsequious way possible: by offering buyers access to a gas-guzzling, full-size SUV as a backup. You know, for those times when you need a real vehicle, because your electric buggy just won’t cut it. Oh, and there’s also an optional 34-horsepower motorcycle engine that you can have installed alongside the electric motor, because clearly electric motors on their own are not to be trusted. The bike motor’s 2.4-gallon tank effectively doubles the car’s range, which sounds helpful if also a little sad.

Add that internal-combustion engine, though, and you’re subtracting from one of the car’s genuine virtues. Thanks to lightweight materials and thoughtful design, it weighs just 2,700 pounds without the optional engine. The Model S, in contrast, checks in at a hulking 4,650 pounds, which limits its agility.


Och det ska sägas att efter att ha läst på lite olika forum så är det inte många som gillar designen. Men Leaf säljer iofs bra just nu och Prius kan knappast sägas vara någon skönet så det kanske inte är helt avgörande trots allt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: tor 13-10-24 17:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Recension: http://www.autoblog.com/2013/10/24/2014 ... t-drive-2/

Har vant mig mer vid utseendet nu, snygg är kanske fel att säga men den har något.

Det här var rätt intressant:

Citat:
There is no friction braking involved unless you physically press the brake pedal and ask for a quicker stop than the regen system can provide. This is how the system works even if you're traveling at the i3's electronically limited top speed of 150 kilometers an hour (93 miles per hour). In fact, the regen brakes are so ready and willing that they will bring you to a complete stop even while rolling down a hill. We were completely surprised when we discovered this.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BMW I3
InläggPostat: tis 13-11-26 20:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/11/26/bm ... xperience/

Citat:
but the car's control system, which restricts power when the battery charge gets low before the generator kicks in, limited the i3 to dangerously slow (by highway standards) speeds. Between those factors and the car's relatively small trunk, the Telegraph rated the i3 three out of five stars, even while calling it "a delight to drive."


Gör om gör rätt säger jag. Med en så pass begränsad räckviddsförlängare så måste den antingen vara riktigt billig alternativt måste den kunna värma kupen så att den kan vara till nytta i kyligare klimat. Samtidigt så får den bra betyg elbilsmässigt, och jag tycker återigen att den växer designmässigt. Den sticker ut, och inte på ett Nissan Leaf sätt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011