Cykla skrev:
Det behövs då något sätt att producera aluminium billigt. ..
Aluminium är väl redan rätt billigt. 12 kr för 8 kWh är inte farligt i detta sammanhang. OBS att jag då tänker mig detta som räckviddsförlängare endast, precis som ex Phinergy själva.
Citat:
Ska man kanske uppfatta ett aluminiumbaserat batteri som ett sätt att återfå en del av den elenergi som gick åt för aluminiumproduktionen (dvs en smältelektrolysprocess)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium# ... refinementCitat:
The most modern smelters achieve approximately 12.8 kW·h/kg (46.1 MJ/kg).
Om man nu verkligen får ut ca 8 kWh/kg så är det där väl inte så illa faktiskt. Fick jag välja mellan en liten förbränningsmotor som inte duger annat än till att ta sig till närmsta laddningsstation med (BMW I3) eller ett 25 kg batteri som ger mig 150+ mil extra räckvidd som då eventuellt måste bytas någon gång per år så tar jag batteriet. Åtminstone om kostnaden är i närheten av vad aluminiumplåtarna själva kostar. Med ett råvarupris på 12 kr/kg så kostar 25 kg aluminium 300 kr så det borde gå att hålla nere kostnaden för hela bytet till en hyfsat rimlig nivå.
Om man tänker sig detta batteri i en liten pendlingsbil som ex C1 så kan man minska ner det ordinarie batteriet och ändå undvika räckviddsproblematiken som trots allt kan drabba en elbil. Man kan besöka farmor en gång/månad och köra de 5-10 mil som behövs utan att behöva vara orolig. Tar man en större familjebil som ex en V70 , drar till med vanlig eldrift på ca 10-15 mil och ett 50 kg Al-Air batteri så man åka till skidbacken/Ikea osv några gånger/år och ändå inte behöva byta batteri speciellt ofta. Och det är lätt att anpassa Li-Ion batteristorleken efter behov. Är man skidfantast och åker 15 mil till backen 10+ gånger/år köper man en elbil med 15 mils ordinarie räckvidd, 25 kg Al-Air batteri. Är det någon gång/år så tar man en med 10 mils räckvidd. Tesla har bilar med från 24 till 43 mils räckvidd, GM har annonserat att man kommer med en liten större elbil (från grunden endast tänkt som elbil) där man kommer att kunna välja mellan 16 eller 32 mils räckvidd så att alternativ kommer att finnas håller jag som hyfsat troligt.
BMW I3 som redan nämnts kommer att ha en räckvidd på 13-16 mil, perfekt med ett mindre Al-Air batteri till så försvinner all räckviddsångest vid eventuella besök till farmor/Ikea (i vårat fall ca 13 mil) och vad det nu kan vara.
Men då är väl frågan, tankas med vatten. Hur fungerar det i ett kallt klimat ? Och jag kan inte se att Phinergy har nämnt något om den totala kostnaden/kWh för Al-Air batteriet. Och hur enkelt det är att byta ut Al plåtarna som man visar upp, måste hela batteriet bytas eller kan man enkelt byta bara plåtarna ?