Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 13-03-30 08:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://green.autoblog.com/2013/03/29/ph ... l-comments

Al-Luft batteriet går alltså inte att ladda utan man "tankar" det med vatten och efter ett tag så måste man helt enkelt byta ut aluminium plåtarna som batteriet består av. Vitsen med detta batteri som räckviddsförlängare är förstås att batteriet har en mycket högre energidensitet än dagens Li-Ion batterier.

Lite mer om teknologin:

http://www.phinergy.com/default.asp?cat ... 1BB4D4C%7D

Jag är väl rätt skeptisk trots allt, en räckviddsförlängare som inte går att ladda på ett enkelt sätt låter som en dålig ide. Å andra sidan så väger batteriet endast 25 kg och sägs ge 164 mils räckvidd. Med brasklappen att det måste tankas med vatten var 30:e mil. Det kräver å andra sidan inte några oljebyten mm som en förbränningsmotor trots allt kräver. Och sett till kostnaden för aluminiumet (12 kr/kg enligt 118100) så hamnar man med en energidensitet på 8kWh/kg på ca 3 kr/mil för aluminiumplåtarna.

För den typen av körning jag gör med daglig pendling samt någon/några Ikea resor per år på ca 13 mil enkel resa, nån skidresa (Luleå-Kåbdalis) på ca 15 mil och med en elbil där Li-Ion batteriet klarar låt säga 15-20 mils körning (kanske 10-15 mil då det är kallt ute) så skulle ett dylikt batteri kanske hålla hela bilens livslängd, förutsatt att laddstationer mm var hyfsat utbyggt så det gick att ladda på ex Ikea då. Så med rätt kostnad så kanske..


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 08:51 
Offline

Blev medlem: fre 07-08-24 11:24
Inlägg: 34
Ort: Från
Det behövs då något sätt att producera aluminium billigt. Vindkraft och solkraft är (ännu) inte så billiga och dessutom intermittenta och jag antar att aluminiumprocessen måste köras kontinuerligt. Kärnkraft? Nej, det nyligen godkända (kanske...) verket i England ska kosta minst 1 kr/kWh.

Dessutom måste vi ta hänsyn till alla förluster i processerna. Nej, jag tror inte att det här är genomförbart utan nya tekniska framsteg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-03-30 20:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ska man kanske uppfatta ett aluminiumbaserat batteri som ett sätt att återfå en del av den elenergi som gick åt för aluminiumproduktionen (dvs en smältelektrolysprocess)?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-01 07:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Cykla skrev:
Det behövs då något sätt att producera aluminium billigt. ..


Aluminium är väl redan rätt billigt. 12 kr för 8 kWh är inte farligt i detta sammanhang. OBS att jag då tänker mig detta som räckviddsförlängare endast, precis som ex Phinergy själva.

Citat:
Ska man kanske uppfatta ett aluminiumbaserat batteri som ett sätt att återfå en del av den elenergi som gick åt för aluminiumproduktionen (dvs en smältelektrolysprocess)?


http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium# ... refinement

Citat:
The most modern smelters achieve approximately 12.8 kW·h/kg (46.1 MJ/kg).


Om man nu verkligen får ut ca 8 kWh/kg så är det där väl inte så illa faktiskt. Fick jag välja mellan en liten förbränningsmotor som inte duger annat än till att ta sig till närmsta laddningsstation med (BMW I3) eller ett 25 kg batteri som ger mig 150+ mil extra räckvidd som då eventuellt måste bytas någon gång per år så tar jag batteriet. Åtminstone om kostnaden är i närheten av vad aluminiumplåtarna själva kostar. Med ett råvarupris på 12 kr/kg så kostar 25 kg aluminium 300 kr så det borde gå att hålla nere kostnaden för hela bytet till en hyfsat rimlig nivå.

Om man tänker sig detta batteri i en liten pendlingsbil som ex C1 så kan man minska ner det ordinarie batteriet och ändå undvika räckviddsproblematiken som trots allt kan drabba en elbil. Man kan besöka farmor en gång/månad och köra de 5-10 mil som behövs utan att behöva vara orolig. Tar man en större familjebil som ex en V70 , drar till med vanlig eldrift på ca 10-15 mil och ett 50 kg Al-Air batteri så man åka till skidbacken/Ikea osv några gånger/år och ändå inte behöva byta batteri speciellt ofta. Och det är lätt att anpassa Li-Ion batteristorleken efter behov. Är man skidfantast och åker 15 mil till backen 10+ gånger/år köper man en elbil med 15 mils ordinarie räckvidd, 25 kg Al-Air batteri. Är det någon gång/år så tar man en med 10 mils räckvidd. Tesla har bilar med från 24 till 43 mils räckvidd, GM har annonserat att man kommer med en liten större elbil (från grunden endast tänkt som elbil) där man kommer att kunna välja mellan 16 eller 32 mils räckvidd så att alternativ kommer att finnas håller jag som hyfsat troligt.

BMW I3 som redan nämnts kommer att ha en räckvidd på 13-16 mil, perfekt med ett mindre Al-Air batteri till så försvinner all räckviddsångest vid eventuella besök till farmor/Ikea (i vårat fall ca 13 mil) och vad det nu kan vara.

Men då är väl frågan, tankas med vatten. Hur fungerar det i ett kallt klimat ? Och jag kan inte se att Phinergy har nämnt något om den totala kostnaden/kWh för Al-Air batteriet. Och hur enkelt det är att byta ut Al plåtarna som man visar upp, måste hela batteriet bytas eller kan man enkelt byta bara plåtarna ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011