Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 15:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 19:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Nej, med 80 km/h versionen. Urban modellen verkar kosta 69 000 i 80 km/h utförande:

http://www.renault.se/bilar/elbilar/twi ... PriceType=

Batterihyran är 559 kr/månad om man kör 750 mil om året. Då kan man köra 2 mil om dagen varje dag under året, borde passa perfekt för de 1 milspendlare som Twizy'n väl är mest riktad åt. Ökar man till 1500 mil/år så är hyran 739 kr/månad och antagligen kör inte så många längre än så med denna typ av fordon.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 20:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är den också stängd?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-05-27 22:18 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag fattade att den utan dörrar kostar ca 70, med dörrar ca 75.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: tis 13-05-28 08:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Om man ser till hur många olyckor som sker med fyrhjulingar som välter då kanske fordon med gyrostabilisering är att föredra när man kan fortsätta upprätt även om man fått en lättare påkörning.
Men utan så hög toppfart så verkar den stabil ser man i filmen.
http://m.youtube.com/#/watch?v=szN3bLF1 ... zN3bLF1oP4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: tis 13-05-28 09:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Av de recensioner jag har sett/läst så verkar Twizyn rolig att köra och stabil så jag tror inte att det är det som är problemet. Citatet från automotorsport säger väl rätt mycket:

Citat:
vad väntar du på? Det går inte att ha roligare på fyra hjul i trafiken än med en Twizy.


Det här med säkerhet kan man förstås alltid fundera över men Twizyn har störtbåge, airbag. Jämfört med en Scooter så är den vara ett under av säkerhet. Samt att den har plats för en passagerare alternativt för någon matkasse eller dylikt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: mån 13-07-08 08:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/a ... z2XzbICVD7

Citat:
Etienne Henry, Nissan's head of product strategy and planning, told Automotive News Europe that the new car will combine the compactness and agility of a motorcycle with the weather protection and protective shell of a conventional car.

"The Twizy is also trying to combine these, but we think there are optimizations possible with this kind of vehicle," said Henry, who declined to say when the car might be added to Nissan's lineup.


Det bör alltså röra sig om ett Twizy liknande fordon med med fullvädersskydd och antagligen då AC också. Nissan säger tyvärr inte huruvida de kommer att använda delar från Land Glider konceptet som man visade upp 2008:

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: tis 14-02-11 22:26 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Elbil i stället för Dieselbil!

http://corporate.vattenfall.se/nyheter/ ... or-diesel/

Citat:
En fördel som kom på köpet är att en elbil, till skillnad från en vanlig bil, går att köra in på godsmottagningen. Det innebär att man inte behöver stå utomhus och lasta vid dålig väderlek.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: ons 14-02-12 09:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Nya Renault Kangoo Z.E. med Lithium batteri har en räckvid på 7-12 mil och ingen snabbladdare men i det här fallet är det inget hinder.

http://corporate.vattenfall.se/nyheter/ ... or-diesel/
Citat:
en vanlig dag på jobbet kör killarna på godsmottagningen ungefär 2,5 mil, och bilen laddas varje natt.

De hade redan på 90-talet kunnat skaffa en Citroen Berlingo electrique med NiCd batterier som klarade ca 9 mil på en laddning http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 500627.ece

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: ons 14-02-12 12:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Det hade Ringhals. Jag har själv kört dom, första gången fick jag gå in och fråga hur man startar. En gimmick kanske men man behövde starta som en bensinbil, dvs vrida startnyckeln till ett återfjädrande startläge för att sedan kunna dra iväg. Jag trodde tändning räckte.

:oops:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: tor 14-04-03 10:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Toyota konsument-testar nu 10 st av trehjuulingen i-Road i Tokyo, se http://www.greencarreports.com/news/109 ... -quite-car

i-Road kombinerar två elmotorer som driver var sitt framhjul med en intressant och udda teknisk lösning, den inte bara lutar i kurvorna, bakhjulet styr mopedbilen (som en gaffeltruck)!

Det gör att framhjulen kan vara relativt stora utan att stjäla utrymme i hjulhusen för att de inte behöver svänga och vändbarheten bör vara mycket bra, fickparkera utan att backa!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: tor 14-04-03 18:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Det ska bli intressant att se vad dessa fordon kommer att kosta, om vi nu får se dem på marknaden. Jämfört med ex Twizy och liknande fordon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: fre 14-04-04 11:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Styrande bakhjul..?
Ibland är det bra att fundera en stund på varför vissa saker alltid brukar se ut på ett visst sätt. ..
Oftast är det pga en anledning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: fre 14-04-04 12:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Framhjulsdriften är iaf mainstream ;-) Bakhjulsstyrningen gör den mera vändbar i låg hastighet och de lär ha löst kurvstabiliteten i högre hastigheter.

Här http://www.telegraph.co.uk/motoring/103 ... eview.html står lite mera teknik och här
http://www.gizmag.com/toyota-i-road-com ... nce/31120/ om bilpools/testprojekt med i-Road.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: fre 14-04-04 16:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Styrande bakhjul..?
Ibland är det bra att fundera en stund på varför vissa saker alltid brukar se ut på ett visst sätt. ..
Oftast är det pga en anledning.


Jag är väl av samma åsikt, men då kanske mer jämfört med en icke lutande konstruktion som ex Twizyn. Visst, man får ett lite bredare fordon i det fallet men jag gissar på att den kommer att vara billigare. Och antagligen ha bättre hållbarhet. Frågan är väl då vem som kommer att köpa den, om den nu blir dyrare än Twizyn.

Men det är klart, i riktigt stora städer så kanske det kan vara en vits med ett smalare fordon, trots ett eventuellt högre pris. Ex via billigare parkering, tillåta parkering närmare butiker osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vettig (el)bil
InläggPostat: fre 14-04-04 20:10 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
En fördel jämfört med fordon med två hjul är att i-Road kan bromsas fullt även när man svänger vilket inte går när man kör fordon med två hjul skriver Toyota. Sen skriver The Telgraph att den är mer avancerad än konkurenterna och därför bör kosta mer.
"There are no prices yet, but this is a vastly more complex machine than Renault's £7,000 Twizy, or Piaggio's three-wheeled £6,000 Mp3, so expect a price that reflects that; probably at least £10,000.
http://www.telegraph.co.uk/motoring/103 ... eview.html"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011